בשיתוף אתר "המקצוענים"
התחלה של סתימה, עובש, התקנה לקויה של מחסום ריח - כל אלו יכולות להפוך את חווית המגורים למאוד לא נעימה. מהן הסיבות ואיך לפתור את הבעיה מהשורש? לפניכם המדריך.
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

הריח מגיע מהצנרת: בדקו את מצב קופסת הביקורת

לעתים, בשל העובדה שקופסת הביקורת ישנה מאוד, בשל בלאי טבעי, או בשל התקנה רשלנית, תסבלו מריח נוראי בחדר הרחצה או בחדר השירות. זאת, גם אם אתם טיפוסים חולי ניקיון. במקרה כזה, גם גלון אקונומיקה לא יעזור, והפתרון הוא בהחלפת מחסום הריח והתקנתו בצורה נכונה או בהחלפת כל קופסת הביקורת.
אם אתם לא בטוחים שאתם יודעים מהי קופסת הביקורת, הרי היא אותו פתח על הרצפה שלרוב מכוסה במכסה פלסטיק עגול וממוקם במרפסות או בחדרים רטובים (שירותים, מקלחת או חדר שירות).
מחסום הריח, אמור להיות מותקן בתוך קופסת הביקורת הזו. זהו אביזר פלסטיק קטן, שהתפקיד שלו גדול. הוא מונע עליית ריחות לא נעימים מצנרת הביוב אל חלל הבית שלכם. אם הוא לא הותקן טוב, אם הוא חסר או זז ממקומו, חווית המגורים שלכם באותו החדר תהיה מאוד לא נעימה. זאת, משום שריחות לא נימים יעלו ישירות מהביוב אל חלל הבית.
מה עושים: לפני הכל, קחו מברג ופתחו את קופסת הביקורת. אם מדובר בקופסת ביקורת חדשה יחסית, הרי שהיא אמורה לכלול בתוכה תושבת מתאימה למחסום הריח. אם לא, תצטרכו להזמין אינסטלטור שיחליף את כל קופסת הביקורת. לרוב, פעולה זו תצריך לשבור את האריחים שסביב קופסת הביקורת (כמה אריחים בודדים). להרחבה בנושא, תוכלו לקרוא את המדריך הספציפי שהכנו על הנושא הזה.

כן, גם סתימה יכולה לגרום לריחות לא נעימים

סתימה בכיור, במקלחון או באמבטיה בהחלט יכולה לגרום לריחות לא נעימים. זאת, בשל העובדה שסתימה מונעת ניקוז תקין של מי הדלוחין (המים המלוכלכים, לא מי הביוב). מים עומדים, נותרים בקרבת הצנרת שליד פתחי הניקוז, ואלו לא רק גורמים לריח רע, אלא להתפתחות של בקטריות שמהוות מפגע תברואתי לאורך זמן.
מה עושים: ראשית, חשוב לגלות ערנות וברגע שהניקוז מתחיל להיות איטי לטפל בבעיה. אחרת, במצב של סתימה, הנזק רק יגדל, ויכול לעלות לכם ביוקר. במקרה הקל, תוכלו לפתוח את הסתימה באמצעות פומפה או להזמין אינסטלטור.
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
במקרה הרגע, ברגע שהסתימה היא כבר בעומק הצנרת, עלות העבודה תגדל משמעותית אם האינסטלטור יצטרך להשתמש בספירלה חשמלית, ויגדל אף יותר, אם יהיה צורך בהזמנת ביובית לניקוי קו הצנרת.
כדי למנוע מראש סתימות שכאלה, חשוב להקפיד על תחזוקה קבועה: להקפיד להסיר שערות מפתח הניקוז, שנוטות לצבור שומנים ולכלוך ולחסום את זרימת המים לפתחי הניקוז.
כמו כן, כדאי להתקין מסנני רשת במקלחונים ובכיורים בבית. אלה, הופכים את התחזוקה לקלה ונוחה יותר, ומונעים נזק גדול לאינסטלציה שלכם.
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

התקנה רשלנית של הסיפון מתחת לכיור

סיפון הוא אותה כוס פלסטיק שממוקמת מתחת לכיור. תפקיד הסיפון הוא למנוע חדירת ריחות של צנרת הביוב בחזרה אל תוך החדר.
כיצד? באמצעות מים. מים, מונעים מעבר של ריחות, שכן גז לא יכול לעבור דרך מים. הבעיה היא כשהסיפון מותקן בצורה לא תקנית, כלומר: התקנה של צינור שרשורי גמיש, במקום התקנה של צינור בצורת האות S.
הצורה הזו, מאפשרת למים להיקוות בנקודת הפיתול, ולמנוע חזרת ריחות רעים מהביוב.
במצב זה, גם חדר רחצה חדש ששופץ זה עתה, יהיה חלל מאוד מסריח, אם לא תמהרו להזמין אינסטלטור לתיקון או להתקנה מחודשת של הסיפון בהתאם לדרישות התקן.
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

התקנת מכונת הכביסה ללא חיבור לסיפון

ריחות של ביוב יכולים להגיע גם בשל התקנה רשלנית של מכונת הכביסה. כלומר, גם מכונת כביסה שאינה מחוברת אל סיפון בצורה תקינה, תגרום לחזרת ריחות לא נעימים מהצנרת אל תוך החדר, ואף אל תוך מכונת הכביסה עצמה.
ואז, יהיה קשה מאוד להיפטר מהריח, שכבר ממוקם בתוך הצנרת של המכונה. לכן, חשוב לוודא שמתקין מקצועי מחבר לכם את מכונת הכביסה ושהאינסטלטור מבצע הכנה מתאימה לכך מראש.
עוד סיבה לריח לא נעים בחדרי שירות או בחדרי רחצה שמכונת הכביסה ממוקמת בתוכם היא השארת המכונה סגורה עם הבגדים בפנים, בסיום ההפעלה. אלו, גורמים להתפתחות עובש בתוך המכונה, ובייחוד באזור שרוול הגומי שתפקידו לאטום את פתח הכניסה של המכונה. הקפידו לנקות אותו היטב בסיום כל הפעלה. אחרת, תוך כמה חודשים תגלו שהוא מלוכלך ומסריח במיוחד.

הסיפון לא מחובר בצורה תקינה למכונת הכביסה

חדרי שירותים רבים חולקים את שטחם עם אמבטיה, מכונת כביסה ואולי אף מייבש. בחדרים כאלה יכול להיווצר ריח רע כתוצאה מקו של מכונת כביסה שלא מחובר אליו סיפון בצורה תקינה, או לחילופין, לא הותקן בו מחסום ריח.
במקרה זה, התקנת סיפון המונע גם מעבר של לכלוך מסיבי למערכת הביוב הביתית ולמנוע ריח חוזר ממנו, יכולה לפתור את הבעיה. ההתחברות לצינור הביוב המשותף צריכה להיעשות באמצעות אביזר מתאים, אך אם המתקין חורר את צינור הניקוז בלבד - מכאן עלולה לנבוע הבעיה.

החדר לא מאוורר? רטיבות ולחות גורמים לעובש

חדרי רחצה רבים כוללים פתחי אוורור קטנים למדי, אם בכלל. בחורף, לא תמיד מקפידים להשאיר אותם פתוחים לאחר כל רחצה.
התוצאה? הלחות הרבה עולה לתקרה וגורמת להתפתחות של עובש בתקרה, ברובה שבין האריחים ובחיבורי המקלחונים (פסי איטום מגומי, לרוב).
מעבר לכך שמדובר במפגע תברואתי שיכול לגרום לנזקים משמעותיים למערכת הנשימה, בייחוד אצל אוכלוסיות רגישות (ילדים, קשישים וחולי אסטמה), הרי שהדבר גורם גם לתחושת מחנק ולריחות מאוד לא נעימים.
מה עושים: אם העובש כבר התפתח בחדר הרחצה, חשוב להקפיד להסיר אותו. אפשרות ביתית מהירה היא להתיז עליו אקונומיקה. אם אתם עושים זאת על הקירות או על התקרה, הקפידו להשתמש במסכת פנים ובמשקפי שחייה, כדי למנוע חדירת האקונומיקה לעיניים או למערכת הנשימה שלכם.
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
כעבור מספר שעות, תראו איך סימני העובש נעלמים. ואולם, זהו רק פתרון ראשוני. יהיה צורך בהסרת העובש בצורה יסודית יותר, תוך שפשוף של הקירות הנגועים, מריחת חומר מקשר וצבע מונע עובש. דבר זה לא ימנע את חזרת העובש אם תמשיכו להשאיר את חדר הרחצה סגור. כמו כן, כדאי להתקין ונטה ולהפעיל אותה בכל שימוש במקלחון או באמבטיה. בכך, תמנעו מראש את הצטברות הלחות בחלל זה.
גם אם אין לכם הכנה לוונטה, הרי שקל יחסית להתקין אותה על גבי חלון או קיר חיצוני של כל חדר רטוב. לשם כך, תצטרכו לא רק מתקין ונטות אלא גם חשמלאי.
ודאו שההתקנה מקצועית, ובהתאם לתקנים ורק באמצעות חשמלאי מוסמך בעל רישיון בתוקף. כל מכשיר חשמלי בחדר רטוב, הופך למסוכן במיוחד, אם הוא אינו מותקן בצורה בטיחותית ומקצועית. תוכלו לבחור בין מתג הפעלה עצמאי או מתג הפעלה המחובר לתאורה הראשית של החדר, כך שבכל כניסה אליו גם הוונטה תופעל, לשיקולכם.