1 צפייה בגלריה
גבס פציעה שבר יד זרוע אילוס אילוסטרציה
גבס פציעה שבר יד זרוע אילוס אילוסטרציה
אילוסטרציה
(shutterstock)
בית משפט השלום בחיפה קיבל לאחרונה תביעה שהגיש בן 50 נגד עיריית קריית מוצקין, לאחר שנפל ברחוב בעיר ושבר את היד. השופטת נסרין עדוי-ח'דר קבעה שהוא מעד על בליטה בקרקע שנגרמה מהסרה מרושלת של תמרור חניית נכים, וחייבה את העירייה לפצות אותו בכ-120 אלף שקל.
התאונה התרחשה לפני כשש שנים כשהתובע, תכשיטן ומשבץ יהלומים במקצועו, יצא בשעת אחר הצהריים מביתו בעיר על מנת למסור תכשיט ללקוחה בביתה. בדרך נתקלה רגלו בבסיס עמוד מתכת גדום שהיה מכוסה בבטון באופן לא מקצועי ובלט ממפלס המדרכה. כתוצאה מכך הוא נפל ונחבט בקרקע בעוצמה. בהמשך התברר שהוא סובל משבר בידו השמאלית, והוא הושבת מעבודה למשך כחודשיים.
בתביעה שהגיש במרץ 2020 הוא טען שהעירייה היא האחראית הבלעדית לנזקים שנגרמו לו, ובראשם הפסדי שכר. לטענתו היא התרשלה בתחזוקת המדרכה, באיתור המפגע ובהסרתו, ועליה לפצותו.
מנגד טענה העירייה שאין לה אחריות כלשהי לתאונה והשלכותיה. לדבריה המדרכה שעליה מעד נמצאת בבעלות פרטית של דיירי הבניין הסמוך, כך שהיה עליו לתבוע את נזקיו מוועד הבית של אותו בניין. היא הוסיפה שאין לה חלק בהתקנת והסרת עמוד חניית הנכים. לחלופין טענה שיש לייחס ליהלומן אשם תורם בשיעור שלא יפחת מ-25%.
אבל השופטת עדוי-ח'דר דחתה את טענת העירייה שלפיה היא לא מחויבת להסיר את המפגע מאחר שהוא נמצא בשטח שאינו בבעלותה. לדבריה, העירייה סתרה את גרסתה כשהודתה שהיא מפעילה שירותי ניקיון במקום. "אם הרחוב על מתקניו, כולל המדרכה ושטחי החניה, אינם בבעלות הנתבעת, מדוע ביצעה היא במקום שירותי ניקיון?! לנתבעת אין פתרונים", כתבה.
היא הדגישה שגם בהנחה שזירת התאונה היא בבעלות פרטית של דיירי הבניין, זה לא מפחית מאחריותה הציבורית של העירייה למנוע סיכונים ומכשולים במדרכה המשמשת את כלל העוברים והשבים ברחוב.
נקבע שהעירייה התרשלה כשהותירה את המפגע למשך זמן רב במדרכה ולא דאגה להסירו. לא רק שהיא לא הוכיחה שנקטה אמצעים סבירים לתיקון המצב, אלא אף הודתה שבין השנים 2014 עד 2020 לא בוצעו כל עבודות שיפוץ ברחוב.
לפיכך נקבע שהעירייה אחראית לתאונה וחייבת לפצות את היהלומן, אך במקביל יוטל עליו אשם תורם בשיעור של 20%. השופטת ציינה שהוא נפל במדרכה סמוך לביתו, שאותה הכיר היטב, כך שעם קצת יותר זהירות הוא יכול היה להימנע מהתאונה.
לאחר ניכוי האשם התורם ותגמולים שקיבל מהביטוח הלאומי, נקבע שהעירייה תפצה את התובע ב-96 אלף שקל בגין הפסדי שכר, כאב וסבל ועזרת צד שלישי. בנוסף תשלם לו העירייה הוצאות משפט ושכר טרחת עו"ד בסך 23,179 שקל.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ התובע: עו"ד נועם אייל • ב"כ הנתבעת: עו"ד יהושע מרום • עו"ד אסף ברק עוסק בנזיקין • הכותב לא ייצג בתיק • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין