1 צפייה בגלריה
ילדה מתנדנדת לבד
ילדה מתנדנדת לבד
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בית המשפט לענייני משפחה בטבריה קבע לאחרונה שבת 4 תישאר בגן חילוני, בהתאם לרצון אימה שיצאה בשאלה, וחרף התנגדותו של האב שביקש שתירשם למסגרת חינוך דתית. השופט ארנון קימלמן התבסס על המלצת העובדת הסוציאלית, שלפיה טובת הילדה היא להתחנך בגן הקרוב לאימה.
כשנישאו היו שני בני הזוג דתיים, אולם אחרי הפרידה עברה האישה ליישוב אחר ויצאה בשאלה. הם הסכימו שבנם הבכור ילמד בבית ספר יסודי המשלב ילדים דתיים וחילוניים, וכך גם בתם כשתגיע לכיתה א'. אולם בנוגע לגן שבו תלמד הילדה עד אז הם נותרו חלוקים ופנו לבית המשפט.
השופט מינה עובדת סוציאלית שתחווה דעתה בנוגע למסגרת חינוכית שתעלה בקנה אחד עם טובת הילדה. מסקנת העו"ס הייתה כי עדיף לשלוח את הילדה לגן החילוני הקרוב לביתה של האם. לדבריה, מדובר במסגרת חינוכית מקיפה הכוללת צהרון שמאפשרת לאם להתפרנס ולהיות פנויה עבור בתה.
האב התעקש שבתו הורגלה מקטנותה לחינוך דתי ויש להותירה שם, אולם אשתו לשעבר טענה שמדובר בצביעות, שכן הוא עצמו מתנהג כחילוני. לדבריה, הוא לא חובש כיפה ולא שומר על מצוות שלהן הוא מחנך את ילדיו, ומכאן שהוא מושתק מלטעון דבר בנוגע לחינוך דתי לילדה.
עו"ד מילכה נועה אורןעו"ד מילכה נועה אורןסם יצחקוב
השופט קימלמן העיר לאם שזכותו של אדם לדרוש שילדיו יקבלו חינוך תורני הגם שהוא עצמו אינו מקפיד על קלה כבחמורה. למרות זאת, על סמך תסקיר העו"ס, הוא קבע שטובת הילדה להישאר בגן הסמוך לאימה.
הוא מתח ביקורת נוקבת על האב, שלא פירט באיזה אופן מסגרת החינוך שאליה הוא מעוניין לשלוח את בתו שונה מהמסגרת שאליה מבקשת האם להעביר את הילדה. "מה הם בפועל אותם ערכים, מנהגים, עקרונות והגיגים שמלמדים את הקטינים בגן האחד ושוללים חלילה וחס מהקטינים בגן האחר?", תהה. מסקנתו הייתה כי דאגתו של האב אינה נעוצה בתכנים שאליהם תיחשף בתו אלא בהתשת אשתו לשעבר.
בפסק הדין צוין שגורמים בצהרון שאליו נרשמה הילדה מעידים כי היא פורחת שם. אותם גורמים ציינו, בין היתר, שמאז המעבר לצהרון היא שמחה יותר ומשתתפת בפעילויות השונות. הם העידו שהילדה מגיעה בבוקר כשהיא נקייה ומסודרת, וכי היא מפותחת בהתאם לגילה.
לדברי השופט, מדובר בראיה ניצחת לכך שטובת הילדה היא להישאר במסגרת המקיפה ביישוב של אימה לעומת המסגרת ביישוב של האב שבה יש פחות שעות פעילות מבחינת צהרון וחופשות. לפיכך נקבע שהילדה תישאר בגן החילוני. האב חויב לשלם לאם הוצאות בסך 5,000 שקל.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ האב: עו"ד עו"ד גלית ביטון לנקרי ועו"ד סמירה סקר • ב"כ האם: עו"ד ארתור שני ועו"ד עומר עשת • עו"ד מילכה נועה אורן עוסקת בדיני משפחה • הכותבת לא ייצגה בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין