תושבי ראשון לציון יקבלו החזר ארנונה בסך כולל של כ-12 מיליון שקל במהלך שנת 2024, על דרך קיזוז מחיובי הארנונה השוטפים. כך עולה מפסק דין חלקי שניתן לאחרונה על ידי השופטת מיכל נד"ב מבית המשפט מחוזי מרכז.
"מאחר שהצדדים הסכימו על סכום גביית היתר (הקרן בלבד), ובכך למעשה הסכימו למצער לקבלת התביעה בחלקה והשבת גביית היתר לחברי הקבוצה, אני מקבלת את התביעה בכל הנוגע לסכום הקרן העומד על 12.2 מיליון שקל ונותנת תוקף של פסק דין להסכמות הצדדים. אני מורה בשלב זה כי לסכום הקרן יתווספו הפרשי הצמדה".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש" ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
בניין עיריית ראשון לציון
בניין עיריית ראשון לציון
בניין עיריית ראשון לציון
(צילום: אורן דעבול)
החלטת בית המשפט ניתנה במסגרת תיק בו הוגשה בשנת 2019 בקשה לאישור תביעה ייצוגית נגד עיריית ראשון לציון בטענה כי גבתה, כביכול, כספי ארנונה ביתר. זאת, עקב אי הצמדת חיובי הארנונה המשולמים בהסדר תשלומים למדדים שליליים.
למעשה, המבקשת הייצוגית טענה באמצעות עו"ד יעל דיין כי הצמדת חיובי הארנונה המשולמים בהסדר תשלומים הייתה מובילה להפחתת סכום החיוב כשהמדד יורד. יש לציין כי בסוף 2020 בית המשפט העליון קבע בתיק אחר כי ארנונה המשולמת בפריסה תוצמד למדד המחירים לצרכן, גם כאשר הוא יורד. העליון קבע כי אין לקבל את העמדה לפיה הצמדת ארנונה למדד תהיה רק לצורך העלאת החוב ולא לצורך הורדתו.
בתיק הנוכחי השופטת מיכל נד"ב מינתה את מארק פיסחוב כמומחה כלכלי מטעם בית משפט לצורך קביעת סכום ההשבה לזכאים. בשלב זה קבעה השופטת כי הסכום המושב יכלול את סכום הקרן וההצמדה בלבד, ויהיה מעל ל-12 מיליון שקל. עוד נקבע כי הקבוצה שעליה חל פסק הדין היא הנישומים המחזיקים בנכסים בתחומה המוניציפאלי של עיריית ראשון לציון, ששילמו תשלומי ארנונה בהסדר תשלומים. תקופת ההשבה היא מינואר 2016 ועד סוף יוני 2020.
השופטת ציינה בהחלטתה כי העירייה תשיב לחברי הקבוצה, בשלב זה, את סכום הקרן בצירוף הפרשי הצמדה בלבד, וכי סכומי גביית היתר יושבו לנישומים במסגרת שוברי שומת הארנונה השנתיים לשנת 2024. בעניין הריבית, שנטען כי מגיעה לחברי הקבוצה ושיעורה, יינתן פסק דין משלים עם קבלת הכרעת בית המשפט העליון בתיק אחר שעוסק באותה סוגיה. יש לציין כי לפני כשנה נפסק בהסכמת הצדדים בתובענה ייצוגית אחרת באותה סוגיה כי עיריית פתח תקוה תשיב לתושבים ארנונה בסכום של 15.8 מיליון שקל .
עו"ד אשר אילוביץ ממשרד פריש, שפרבר ריינהרץ, שמייצג את עיריית ראשון לציון מסר בתגובה: "לאור הלכה חדשה של בית המשפט העליון באשר לאופן חישוב הצמדת המדד לתשלומי הארנונה הדו-חודשיים, תיקנה העירייה את אופן החישוב וכתוצאה מתיקון זה יושבו הפרשי הסכומים לכלל תושבי העיר - כפי שנעשה גם ברשויות מקומיות רבות נוספות. יצוין, כי עד להלכה החדשה של בית המשפט העליון, פעלה העירייה בהתאם לפסיקה עדכנית ומנחה, אך כאמור נוכח ההלכה החדשה אשר שינתה את אופן החישוב, החליטה העירייה לפעול באופן מיידי לטובת התושבים באופן גורף".