רשת ישרוטל התחייבה להעניק פיצוי לציבור בסכום כולל של 4.2 מיליון שקל. כך עולה מבקשה לאישור הסדר פשרה שהוגשה לאחרונה לבית המשפט מחוזי מרכז.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
הסדר הפשרה שכפוף לאישור בית משפט, הוגש במסגרת בקשה לאישור תביעה ייצוגית שהוגשה נגד ישרוטל בשנת 2020 ועניינה בטענות המבקשים כי באתרי מכירות שונים במרשתת התפרסמו נתונים שגויים בין השאר לגבי חדרי האירוח במלונות הרשת בנושאים הבאים: גודל החדרים, קיומה של אמבטיה בחדר, קיומן של בריכות "פרטיות" וקיומו של גן ו/או נוף.
1 צפייה בגלריה
מלון של ישרוטל
מלון של ישרוטל
מלון של ישרוטל
(צילום: יח"צ מלונות ישרוטל)
כך למשל, נטען כי בבדיקה השוואתית שנערכה על ידי בא כוח המבקשים של אלפי פרסומים באתרי המכירות, נמצאו לפחות 350 פרסומים המתייחסים לסוגי חדרים רבים במלונות ישרוטל, שבהם פערים בין נתוני גדלי החדרים שהתפרסמו ביחס לאותם חדרים. בחלק מהמקרים מדובר בפערים של מטרים בודדים ובחלק מהמקרים נטען כי מדובר בפערים המגיעים לעשרות מ"ר.
עוד טענו המבקשים כי בפרסומים שונים באתרי המכירות, מצוין לגבי חלק מחדרי האירוח במלונות ישרוטל כי קיימת בהם אמבטיה, בעוד שבפועל לא קיימת בחדר אמבטיה אלא מקלחון. כמו כן, טענו המבקשים כי בפרסומים שונים באתרי המכירות על אודות הבריכות הצמודות לחלק מחדרי האירוח במלון בראשית מוצגות הבריכות כבריכות פרטיות, בעוד שלפחות חלקן סמוכות למעברים, שבילים כאשר עוברים ושבים יכולים לצפות בהן, דבר הגורם לכך, על פי הנטען, כי האורחים אינם נהנים מפרטיות בעת השימוש בה. המבקשים טענו כי ישרוטל תיקנה בחלק מהפרסומים את תיאור החדרים והבריכות.

ישרוטל: "טעויות אקראיות ונקודתיות"

מנגד, ישרוטל הכחישה הטענות וטענה כי היא פעלה ופועלת באופן שיטתי ועקבי להצגת מידע נכון ומדויק על אודות חדריה וככל שיתגלו טעויות בפרסומים השונים, הן לא היו אלא טעויות אקראיות ונקודתיות וכן, כי נערכה על ידה בדיקה וכל טעות שהתגלתה תוקנה על ידה זה מכבר. עוד טענה הרשת באשר לעילת גודל החדרים כי ראיות המבקשים אינם יכולים לבסס קיומה של "שיטה" או "מדיניות" לאור מיעוט מקרי טעויות ביחס לכלל הפרסומים ולכל היותר יש בהם ללמד על צבר תקלות (על פני תקופה ארוכה) שחלקן כבר תוקן וכפי שיכול לקרות כאשר מדובר בהיקף פעילות כה גדול ומשמעותי.
רשת ישרוטל טענה כי ברוב המכריע של המקרים לא היה בפרסומי ישרוטל להטעות או לפגוע באיש, שכן גודל החדרים בפועל היה גדול מגודל החדרים בפרסומים וממילא המבקשים לא הביאו בחשבון בהצגת "ההטעיות" את גודל המרפסת בחדרי האירוח שהיא חלק בלתי נפרד מהחדר.
באשר לעילת האמבטיות, טענה ישרוטל כי אין בבקשת האישור תשתית ראייתית ללמד כי בפועל, בחדרים בהם צוין כי קיימת אמבטיה, לא קיימת אמבטיה והמבקשים מסתמכים בעניין זה על פערים בנתונים בין הפרסומים השונים ללא בדיקת המצב בפועל.
באשר לעילת הבריכות טענה הרשת כי אין כל הטעיה בהינתן כי מדובר בבריכות סגורות לציבור אורחי המלון, הצמודות לחדר האורח ולשימושו האישי בלבד. עוד טענה הרשת כי גם בתצלומי הבריכות הנ"ל בפרסומים השונים ניתן לראות בבירור כי אינן אטומות וכי ניתן לראות הנעשה בהן מהחוץ.

הפיצוי: נקודות בסך 20 שקל לחברי מועדון זכאים

בסופו של יום, לאחר משא ומתן שנמשך כשנה וחצי, הושג הסכם פשרה אשר הוגש לאחרונה לאישורו של בית משפט. על פי הסדר הפשרה הפיצוי הכולל יעמוד כאמור על 4.2 מיליון שקל, כאשר הוסכם בין הצדדים כי ראוי שמירב הפיצוי בשווי כולל של 3.4 מיליון שקל יינתן באמצעות נקודות לחברי המועדון (כל אדם אשר הצטרף למועדון לקוחות חוג השמש של ישרוטל עד ליום 30 במאי 2021 וטרם הסתיימה חברותו במועדון), כאשר שווי כל נקודה הוא שקל אחד.
על פי ההסדר,יינתן לכל אחד מחברי המועדון הזכאים נקודות הסדר בשווי של כ-20 שקל (הסכום עשוי להשתנות - ל.ד). נקודות ההסדר יהיו ניתנות למימוש לתקופה של 24 חודשים במגוון רכישות ושירותים במלונות ישרוטל. בנוסף, יתרמו על ידי ישרוטל 800 אלף שקל באמצעות מתן זכות אירוח לעמותות וארגונים שונים.
כמו כן, ישרוטל הצהירה כי בדקה את הפרסומים נושאי התביעה ותיקנה הטעויות שהתגלו בתביעה. בנוסף, ישרוטל תפנה לאתרים נוספים אשר בפרסומיהם התגלו טעויות על אודות תיאור חדריה לבקש את תיקון הטעויות. כל זאת מבלי שיהיה בכך להוות הסכמה לקיומה של אחריות של ישרוטל ביחס לתכני אותם מכירות במרשתת.
עו"ד גלעד הלר, המייצג את המבקשים, מסר בתגובה: "אני מבקש להודות למגשר, הש' בדימוס ד"ר עמירם בנימיני, שבמשא ומתן ממושך הצליח להביא את הצדדים לפשרה ראויה שנותנת גם פיצוי לציבור באמצעות אירוח אוכלוסיות נתמכות ללא תשלום, גם פיצוי ללקוחות בשווי כספי מלא, וגם קובעת מנגנוני תיקון ומניעה לעתיד".
את ישרוטל מייצגים יובל גרייבסקי ועמית דר ממשרד יהודה רוה ושות'.