1 צפייה בגלריה
לאשה
לאשה
אילוסטרציה
(צילום: Shutterstock)
השופטת עידית בן-דב ג'וליאן מבית המשפט למשפחה בפתח תקווה דחתה לאחרונה על הסף תביעה שהגישה אישה בדרישה לבטל הענקת דירות וכספים של אימה לבנה (האח) בטענה שהוא הפעיל עליה השפעה בלתי הוגנת.
בהליך קודם נדחתה תביעת הבת למינוי אפוטרופוס חיצוני לרכושה של האם לאחר שנקבע כי מצבה הקוגניטיבי התקין. בהליך אחר נדחתה תביעת הבת לביטול ייפוי כוח מתמשך שעליו חתמה האם ובו מינתה את בנה לפעול בענייניה האישיים, הרפואיים והרכושיים. בהליך זה נדחו טענות לזיוף חתימת האם על ייפוי הכוח ולהשפעה בלתי הוגנת מצד האח.
בתביעה הנוכחית עתרה האישה לביטול פעולות הענקה שביצעה האם לטובת האח, ובהן העברת דירה בגבעתיים ב-2011, העברת דירה בתל אביב ב-2017 והעברת כספים ב-2017.
האח ביקש לסלק את התביעה על הסף. הוא טען שמדובר בתביעה לביטול פעולות ברכוש האם בקניינה הבלעדי בעודה בחיים תוך שהיא כשירה קוגניטיבית ומבהירה כי זה רצונה. הוא ציין שלאחותו כיורשת פוטנציאלית אין כל זכות עמידה או זיקה משפטית לרכושה של האם בחייה. לדבריו, מדובר למעשה בהליך "קדם עיזבון" אלא שלא ניתן ליצור זכאות בעיזבון במועד מוקדם יותר מפטירת המצווה.
עו"ד אתי סדיסעו"ד אתי סדיסקובי גוב רז

גם האם התקוממה על ההליך הנוסף. לדבריה, הבת מתייחסת לקניינה ורכושה כאילו היה שלה, חרף רצונה הברור לתת את אותן מתנות לבנה. ואכן, השופטת עידית בן-דב ג'וליאן סילקה את התביעה על הסף. היא ציינה שמדובר בתביעה לביטול פעולות שעשתה האם בחייה, שעה שהייתה כשירה לבצע אותן. צוין שאין על כך מחלוקת ופסק דין בעניין כשרותה של האם ניתן כבר בספטמבר 2021 במסגרת ההליכים הקודמים.
בפסק הדין צוין כי טענות הבת שלפיהן אחיה השפיע על האם באופן בלתי הוגן להעביר לו מרכושה במתנה, חוזרות על טענות שהעלתה בהליכים קודמים שנדחו. למעשה, נקבע, התובעת מעלה את אותן טענות ממועד פרוץ ההליכים בין הצדדים משנת 2020. אלא שלכל אורך ניהול ההליכים האם כשירה, מיוצגת ומתנגדת מכל וכל לטענות שמעלה התובעת. המשמעות היא שהאם חוזרת ומאשרת את אותן פעולות שביצעה ושהתובעת מבקשת לבטל.
השופטת הדגישה כי העובדה שהבת היא יורשת פוטנציאלית לא מקנה לה מעמד להגיש תביעה לביטול מתנות שהעניקה האם בחייה. היא הבהירה כי בפסיקה נקבע שאין אפשרות לדון בתוקף צוואת אדם בעודו בחיים ושאין ליורשים אינטרס הסתמכות ראוי להגנה בזמן שהמוריש בחיים.
בסוף דבריה ציינה כי ככל שייקבע לאחר מות האם שהבת היא יורשת שלה, היא תוכל לתבוע בשם העיזבון את ביטול ההענקות וטענותיה ייבחנו אז לגופן.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ התובעת: עו"ד ג'ולי מיכאלי • ב"כ האח: עו"ד רועי בר • ב"כ האם: עו"ד ניסים שלם • עו"ד אתי סדיס עוסקת בירושות וצוואות • הכותבת לא ייצגה בתיק • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין