בשיתוף בנק הפועלים
כתבת ווידיאו: עומר חמאוי, בימוי: אדם רובסון, עריכה: גיא פוקס, צילום: אסף מגל
פרויקט משפחה בצמיחה 7 של "ידיעות אחרונות", ynet ובנק הפועלים, נמשך גם בחופש הגדול כאשר המשפחות נפגשות עם המומחים הכלכליים, מספרות על הרגליהן הפיננסיים ומקבלות ייעוץ. משפחת כרמלי היא השנייה בסדרה. צפו בכתבה בראש העמוד.
דולב (32), גרושה בהורות משותפת, היא אמם של אלון (8) וניצן (7). דולב עובדת בחברת בנייה מזה שבע שנים, מאז גירושיה היא מגדלת את ילדיה בביתה שבחריש ומעוניינת לקבל כלים כיצד להתנהל פיננסית עם משכורת יחידה. לביתה של דולב בחריש הגיעו המומחים הפיננסיים רון בן־חיים, יועץ פיננסי באגף לבנקאות קמעונאית בבנק הפועלים, ונעמה רויזנטול־אביגל – מאמנת ויועצת לכלכלת משפחה בתכנית "משפחה פלוס", של עמותת חסדי לב המוגשת בשיתוף עם המרכז לצמיחה פיננסית מבית בנק הפועלים.

ניהול תקציב משפחתי

דולב משתפת את המומחים באחת הסוגיות הכי חשובות עבורה: איזון ההוצאות מול ההכנסות. "אני רוצה לקבל כלים לבדיקה מדויקת של כל ההוצאות שלי וגם שאדע להתנהל נכון מול הילדים בנושא הכסף".
2 צפייה בגלריה
דולב כרמלי עם נעמה רויזנטול־אביגל מעמותת "חסדי לב"
דולב כרמלי עם נעמה רויזנטול־אביגל מעמותת "חסדי לב"
דולב כרמלי עם נעמה רויזנטול־אביגל מעמותת "חסדי לב"
(צילום: אלעד גרשגורן)
נעמה: "דולב מספרת שהיא הולכת עם הילדים לקניות כל יום וקונה דברים רק לארוחה של אותו היום. הילדים כל פעם מבקשים לקנות עוד דברים והיא מוצאת את עצמה אומרת להם 'לא' ו'אי־אפשר', מה שמפעיל אצלה רגשי אשם אמהיים בכל פעם. הפתרון שהוצע הוא רשימת קניות שבועית מסודרת שיכולה לחסוך עשרות עד מאות שקלים בתקציב החודשי. כמו כן, סכום מוגדר לכל ילד כשנכנסים לסופר יכול לחסוך עימותים מיותרים".
רון: "ציינתי כי מומלץ לשתף את הילדים בתכנון התקציב המשפחתי, וכן לתת לילדים תקציב ברור – בדמי כיס או באמצעות בחירה של מוצר אחד בסופר".

משכנתה

אחד האתגרים החשובים שעומדים בפני דולב הוא המשכנתה: "במקור אני ממושב בצת בגליל המערבי ויש לי מגרש של חצי דונם במושב במסגרת של דור ממשיך. לא אוכל לגור במושב כיוון שכחלק מהסכם ההורות המשותפת אני צריכה להישאר קרוב לאביהם של הילדים, לכן המטרה תהיה השכרת הבית, אבל אני צריכה לקחת משכנתה לצורך הבנייה שלו".
2 צפייה בגלריה
דולב כרמלי עם המומחה מבנק הפועלים
דולב כרמלי עם המומחה מבנק הפועלים
דולב כרמלי עם המומחה מבנק הפועלים
(צילום: אלעד גרשגורן)
רון: "בתחום המשכנתאות יש מגוון של הלוואות לרכישת דירה מקבלן, לבנייה עצמית וכן הלוואות גישור. במקרה של בנייה עצמית ניתן לדחות את תשלומי קרן הריבית עד לאחר סיום הבנייה, ואז ניתן, במקרה של השכרה לצד ג', לשלם את המשכנתה מהשכירות. מומלץ לקבוע פגישה עם יועץ משכנתאות ולבחון אילו מסמכים אתם נדרשים להביא אתכם על מנת לקצר את התהליך".

חיסכון פנסיוני

דולב מבקשת מהמומחים לדעת האם הסכום שהיא חוסכת כיום מתאים לצרכים העתידים שיהיו לה עם היציאה לפנסיה.
רון: "יש להתייעץ על התיק הפנסיוני כייעוץ מתמשך במהלך כל צמתי החיים: בהצטרפות למעגל העבודה, בשינוי מצב משפחתי, בהגעה לגיל הפרישה. לכל שינוי כזה יש להתאים את החיסכון הפנסיוני. הייעוץ כולל בחינה של התיק ומסלולי ההשקעה והביטוח, והתאמה לצרכים".

חופשה משפחתית

דולב: "אחת המטרות לשמן הצטרפתי לפרויקט היא היכולת לחסוך כסף עבור יציאה לחופשה משפחתית".
נעמה: "אם רוצים לממש את החלום, צריך לבדוק כבר עכשיו את עלות החופשה ולהתחיל לחסוך כל חודש עד לקיץ הבא. בעצם, במקום לקחת הלוואה מהבנק ולהחזיר עם ריבית, 'נחזיר' לעצמנו כל חודש את הסכום עד לחופשה ונחסוך מאות שקלים של ריביות עתידיות. ניתן לתכנן ולהיערך כך קדימה לכל מטרה שנרצה, בין אם זה חופשה משפחתית, מנוי משפחתי לבריכה, קייטנה בפסח או טסט לאוטו".
רון: "הזמנת חופשה זמן רב מראש או ברגע האחרון יכולה לחסוך סכומים משמעותיים. מומלץ להתחיל חיסכון חודשי עבור החופשה הבאה ולהפנות אליו לא רק הפקדות חודשיות, אלא גם עודפים בתקציב הקבוע, לדוגמא בונוס שנתי או מתנה כספית לחג".

"יודעת מה קורה בחשבון"

חזרנו לדולב לאחר המפגש עם המומחים כדי לבדוק כיצד סייעו לה העצות. היא סיפרה כי החלה ליישם את הטיפים בהתנהלות הכספית עם הילדים, והחלה לעשות את הבדיקות לגבי המשכנתה, החיסכון הפנסיוני וניהול התקציב. "קיבלתי המון מידע שהיה חדש לי, ועכשיו הגיע הזמן לחסוך. פתאום גיליתי שאני לא מכירה מושגים פיננסיים בסיסיים. קלטתי, למשל, שאני משלמת ריבית מנופחת על הלוואה שלקחתי. גיליתי גם שהצטבר לי חוב בבנק ללא ידיעתי. מעכשיו זה ישתנה ואני יודעת יותר מה קורה בחשבון הבנק שלי".
בשיתוף בנק הפועלים