1 צפייה בגלריה
גירושים גירושין ריב ויכוח אילוס אילוסטרציה
גירושים גירושין ריב ויכוח אילוס אילוסטרציה
אילוסטרציה
(shutterstock)
בית הדין הרבני הגדול חייב לאחרונה גבר גרוש לשלם דמי מדור לאשתו לשעבר, אף שהיא משלמת משכנתה עבור דירה שתהיה שלה באופן בלעדי. בכך קיבלו הדיינים ערעור שהגישה על החלטת בית האזורי, וקבעו שבמצב שבו ספק אם יש לאם הכנסות פנויות לפרנס את הילדים - האב חייב להשתתף בעלויות המגורים שלהם.
בני הזוג, הורים לארבעה, התגרשו לפני כשנתיים והאישה רכשה את חלקו של בן זוגה לשעבר בדירתם המשותפת באמצעות הלוואת משכנתה בסך 750 אלף שקל. בית הדין האזורי פסק שמכיוון שהאישה קנתה דירה, אף שהיא פורעת חוב משכנתה, תשלום זה הוא בעבור השבחת הונה. עוד נקבע שמכיוון שיש לה דירה והילדים גרים איתה, מסופק להם מדור בפועל, ומשכך אין לחייב את האב בתשלום.
היא הגישה ערעור על ההחלטה ובתגובה טען בעלה לשעבר שהוא לא חייב לממן תשלום עבור דירה שקנתה האם. הדיינים - הרב אליעזר איגרא, הרב שלמה שפירא והרב ציון לוז-אילוז - ציינו שבית הדין הגדול בהרכביו השונים כבר קבע בכמה פסקי דין שקיומו של מדור השייך לאם אינו יכול לפטור את האב מחובתו לשלם דמי מדור.
הם הוסיפו שמכיוון שהאב קיבל סכום כסף גבוה בתמורה לחלקו בדירה, ומאידך ספק אם יש לאישה הכנסות פנויות לפרנס את ילדיה, הוא חייב להשתתף במדור. עם זאת צוין שהוא חייב במדור הילדים אלא כדי צורכם, והחיוב לא צריך להיגזר מגובה המשכנתה אלא משווי השכירות של הדירה. הדיינים הסבירו בהקשר זה שלהלוואת המשכנתה שתי תכליות – שמירת הונה של וסיפוק מדור לה ולילדיה.
באשר לטענת האב כי אין הוא חייב לממן דירה שהאישה קנתה, הבהירו הדיינים כי אם הייתה לאם דירה או הון אחר, וכן אם הייתה קונה דירה, משכירה אותה ושוכרת מדור שבו תתגורר עם הילדים - ודאי שהאב היה חייב להשתתף בדמי השכירות במסגרת חובתו במדור ילדיו. שהרי אין בעובדה שלאם דירה והיא בעלת הון כדי לפטור את האב מחובתו.
הם הוסיפו שאף שהאם והילדים גרים בדירה שקנתה, אין מקום לחייב אותה לתת צדקה לילדיה ולאפשר להם לגור בדירתה חינם אין כסף. "זכותה של האם לדרוש מהאב תשלום דמי המדור שהוא חייב להם לפי ההלכה, ובתמורה לדמי מדור – דמי שכירות היא תאפשר להם לגור בדירתה ותספק מדורם", כתבו.
עוד הבהירו הדיינים כי הסיבה שהאם קנתה את הדירה ומוטל עליה תשלום הלוואת משכנתה גבוהה, מעבר לצרכיה האישיים, היא לצורך רווחת הילדים שנפגעו מהגירושין וכדי שלא יפגע אורח חייהם, ומשכך אי אפשר לומר שקניית הדירה היא רק כדי "להרבות הון". לפיכך נקבע שיש לחייב את האב בתשלום 40% שכר דירה הראויה להם במקום שבו הם מתגוררים ובסך הכל ב-1,600 שקל לחודש.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ האם: טו"ר מרדכי שיינין • ב"כ האב: עו"ד תמי חדידה-אלימלך • עו"ד רפאל תירם עוסק בדיני משפחה • הכותב לא ייצג בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין