על מלון הולידיי אין במנהטן עברו שנים קשות. במהלך הקורונה הוא נסגר פעמיים ונאבק בחובות גדולים שצבר, שמוערכים ב-137 מיליון דולר. בנובמבר האחרון, המלון בן ה-50 קומות, שנחשב לגבוה ביותר ברשת העולמית, נכנס להליך של פשיטת רגל, כך לפי דיווח בסוכנות הידיעות בלומברג.
אלא ששבועות ספורים לאחר מכן, עיריית ניו יורק הגישה למלון חבל הצלה. העירייה ביקשה לשכור את כל 492 החדרים בהולידיי אין מנהטן על מנת לאכלס כ-15,000 מהגרים במהלך 15 החודשים הבאים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש" ב-ynet radio
2 צפייה בגלריה
מלון הולידיי אין במנהטן
מלון הולידיי אין במנהטן
מלון הולידיי אין במנהטן
(צילום: AP)
המלון, שגובה בדרך כלל 110 דולר ללילה על חדר, מקבל מהעסקה עם העירייה הרבה יותר מכך - 190 דולר ללילה. בנוסף, העירייה תבטיח כי המלון יהיה בתפוסה מלאה לאורך כל 15 החודשים, כשבשנים קודמות התפוסה בתקופה המקבילה הייתה של 70%.
מהעסקה עם העירייה תרשום הולידיי אין רווחים של 10.5 מיליון דולר, לפי מסמכים שהוגשו במסגרת הבקשה שלה לפשיטת רגל, שכן הרשת עוד לא החליטה האם להסכים לקבל אותה. השופט בתיק הפציר בהולידיי אין שלא לחשוב פעמיים ולחתום על החוזה עם העירייה.
העסקה המתוכננת עם הולידיי אין היא רק אחת מתוך לא פחות מ-140 עסקאות שעיריית ניו יורק עושה עם מקומות אירוח במטרה לאכלס חדרים ריקים במהגרים. לפי רישומים שונים, העירייה משלמת מעל 310 דולר ללילה עבור מלון הולידיי אין אקספרס בברוקלין, ו-200 דולר ללילה במלון רוזוולט היוקרתי במנהטן, שנסגר במהלך המגפה, וגם הוא היה על סף פשיטת רגל.

"מצב החירום העלה את המחירים"

בנובמבר האחרון הכריזה העירייה על מצב חירום בכל מה שקשור למבקשי מקלט ומהגרים, מה שאפשר לה לקצר זמנים במכרזים על שיכון אותם מהגרים. מצד אחד זה גרם לכך שאותם מהגרים שוכנו במהירות במקומות אירוח, אבל מנגד העירייה הייתה גמישה יותר במחירים אותם היא הייתה מוכנה לשלם.
העירייה מבצעת עסקאות עם מקומות אירוח מגוונים, מחדרים לפי שעה ועד מלונות היסטוריים בני מאה שנה במנהטן. המטרה היא לאכלס יותר מ-72,000 מהגרים שנכנסו לחמשת הרובעים השונים בעיר בשנה האחרונה מוונצואלה, אל סלבדור ומדינות אחרות באמריקה הלטינית.
מי שלא אהב את ההחלטה הוא מבקר העירייה, בראד לנדר, שאמר: "מצב החירום הזה גרם לתשלומים יקרים מאוד. אם רק היו מוזילים במעט את עלות החדרים היינו חוסכים הרבה כסף". עלות השיכון של המהגרים בין אפריל 2022 ליולי 2023 מוערכת ב-4.3 מיליארד דולר, וראש העיר אריק אדמס, אף הוסיף כי על מנת שהעירייה תוכל לעמוד בכך עליו לקצץ בשירותים אחרים שניתנים לתושבים, כמו למשל בשעות הספרייה, ארוחות לאזרחים ותיקים, חינוך חינם לילדים בגיל שלוש ועוד.
דוברת העירייה, קייט סמארט, טענה כי כל משא ומתן עם מקום אירוח נערך באופן ספציפי, וכי פקידי העירייה מחפשים מלונות במחירים תחרותיים. עוד אמרה סמארט כי המהגרים משתמשים גם בשירותי הניקיון, המזון ושירותים אחרים במלונות, וכך העירייה חוסכת כסף רב מכיוון שהייתה צריכה לספק זאת עבורם בדרכים אחרות.
2 צפייה בגלריה
מהגרים יוצאים ממלון רוזוולט בניו יורק
מהגרים יוצאים ממלון רוזוולט בניו יורק
מהגרים יוצאים ממלון רוזוולט בניו יורק
(צילום: AP)
יחד עם זאת, סמארט הודתה כי בעלי המלונות קפצו על ההזדמנות ומעלים את המחירים מתוך ידיעה שהעירייה נמצאת בבעיה עם המהגרים: "לאורך התקופה דחינו לא מעט הצעות שקיבלנו מכיוון שהן היו יקרות. כמו שראש העיר אמר, לצערנו התמודדנו עם בעלי מלונות שמבקשים להרוויח על חשבון המשבר".
בממוצע, עיריית ניו יורק משלמת 256 דולר עבור כל משפחה שהיא משכנת במלון או במוטל, אמרו נציגים רשמיים, לעומת בין 136 דולר ל-186 דולר שהיא מוציאה על מקלטים להומלסים תושבי ניו יורק.
החוזים שנחתמו עם מקומות האירוח היו ברכה עבור תעשיית המלונאות בעיר, שרק עכשיו מתקרבת לחזרה לשגרה מאז מגפת הקורונה לפני שלוש שנים. שיעורי התפוסה במקומות האירוח בניו יורק עומדים כעת על 85.9%, עדיין מתחת לממוצע שהיה טרום המגפה, כאשר גם עכשיו יש עדיין 47 מלונות בעלי קיבולת של 10,000 חדרים יחד, שעוד סגורים. בכל העיר סך הכל יש כ-130 אלף חדרי מלון.
בכל יום במהלך השבועות האחרונים מגיעים לניו יורק כ-600 מהגרים חדשים, והגורמים הרשמיים בעירייה נואשים יותר ויותר למצוא עבורם מקלט מתאים. מאז האביב המהגרים שוכנו בכל מקום פנוי שהיה, מאולמות ספורט בבתי ספר ועד בנייני משרדים נטושים. מוקדם יותר השבוע הכריז ראש העיר אדמס על שיתוף פעולה עם 50 כנסיות וארגוני דת, שיסייעו לאכלס 1,000 גברים במתקנים שלהם, תוך כדי שהוא מבטיח לשלם לכל מתקן 54,000 דולר ליום עבור השירות. המצב עד כדי כך חמור, שגורמים בעירייה אפילו שקלו להשתמש בחנות ענקית נטושה של טויז אר אס כמקלט.