1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בית המשפט למשפחה בתל אביב דחה לאחרונה תביעה שהגישה אישה נגד בעלה לשעבר, ובמסגרתה דרשה ממנו לשלם לה 100 אלף שקל, בהתאם להסכם הממון ביניהם שבו נקבע שיהיה עליו לפצות אותה במקרה שיודיע לה על פרידה ועל חובתה לעזוב את הבית. השופטת לורן אקוקה קבעה שההודעה נשלחה בזמן שהאישה כבר לא גרה בדירה, כך שהיא לא זכאית לפיצוי.
בני הזוג נישאו לפני כעשור, אחרי שערכו הסכם ממון שאושר בידי נוטריון לפי החוק. בהסכם נקבעה הפרדה רכושית גם בהתייחס לדירת המגורים שהייתה בבעלות הבעל: נקבע כי ככל שהאישה תידרש לפנות את הבית עקב הודעת של הבעל, היא תהיה זכאית לקבל ממנו 100 אלף שקל במעמד הפינוי.
בתביעה טענה האישה שלא הייתה מעוניינת בגירושין, אך השלימה עם העובדה שלא תוכל לכפות על בעלה להישאר נשוי לה. לדבריה, באפריל 2021, וללא התראה מוקדמת, הוא שלח לה הודעת פירוד. את ההודעה היא קיבלה כששהתה זמן מה בבית הוריה בשל מגפת הקורונה.
מנגד טען הבעל שהגיש תביעת גירושין כשהקש ששבר את גב הגמל היה עזיבת האישה את המגורים המשותפים בדצמבר 2020, וסירובה לשוב ולגור עמו. בנסיבות אלה, הסביר, לא נותרה לו ברירה אלא לשלוח הודעת פירוד בהתאם להוראות הסכם הממון.
הוא הדגיש שההודעה לא הביאה את האישה לעזוב את הדירה, משום שהיא עשתה זאת חודשים קודם לכן ללא כל סיבה והצדקה, ועברה לגור בבית הוריה. זאת על אף ניסיונותיו לשקם את היחסים. הוא דחה את דרישתה לקבל את הפיצוי המוסכם וטען כי לא התקיימו התנאים הקבועים בסעיף.
ואכן, השופטת לורן אקוקה דחתה את התביעה וציינה שיש לקרוא את ההוראה בעניין הפיצוי בתוך ההקשר של הסעיף הרלוונטי. היא דחתה את עמדת האישה שלפיה היא זכאית לפיצוי עם משלוח הודעת הפירוד והבהירה שהסעיף עוסק במגורים המשותפים בדירה ואין לנתק את הוראת החיוב מהסעיף כולו שעוסק במקרה שבו הבעל ידרוש ממנה לעזוב את הדירה.
בפסק הדין צוין שהאישה הסבירה בעדותה כי עם פרוץ המגפה היא בחרה לעבור מדירת בעלה לביתם כדי לגור עמם. הובהר שאין מחלוקת ששהות האישה בביתה הורים החלה חודשים לפני הודעת הפירוד. בנסיבות אלה, קבעה השופטת, התנאי של עזיבת האישה כתוצאה מהודעת הפירוד לא מתקיים כך שלא קמה זכאות לפיצוי. האישה חויבה בהוצאות משפט בסך 15 אלף שקל.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • שמות ב"כ הצדדים לא צוינו בפסק הדין • עו"ד ארתור גורביץ עוסק בדיני משפחה • הכותב לא ייצג בתיק • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין