1 צפייה בגלריה
מהנדסים
מהנדסים
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בית משפט השלום בחיפה קבע לאחרונה שסטודנט שנכווה בכפות ידיו במבחן הנדסאים ב-2019 יפוצה בכ-200 אלף שקל. השופטת אפרת קריב קיבלה את גרסתו שלפיה המורה לא כיבה את מתח החשמל בעמדה בטרם עזב אותה.
התובע (28) היה סטודנט להנדסת חשמל בבית הספר הארצי להנדסאים. במהלך המבחן, שהתקיים בטכניון, הוא הכין מעגל חשמלי, קרא למורה והמורה אמר לו שהחיבור לא נכון ועליו לתקנו. כשהנבחן החל לתקן את המעגל הוא התחשמל, לדבריו מכיוון שהמפסק שעוצר את זרימת החשמל לעמדה שעליה עבד לא היה סגור.
המורה העיד שלסטודנטים אסור להפעיל ולסגור את המתח בעמדות מבלי שהוא עומד בסמוך ומבלי לקבל ממנו הוראה לכך. הוא ציין כי הוא תמיד מכבה את מתח החשמל כשהוא עוזב עמדה של סטודנט וכי גם במקרה זה הוא לא עזב את העמדה לפני שראה שהחשמל היה כבוי. לדבריו, מפסק הפחת שאמור להפסיק את זרימת החשמל לעמדה כשקורית תקלת התחשמלות לא עבד במקרה הזה, להערכתו כיוון שהתובע נגע בשתי הידיים בעמדה.
מנגד טען הסטודנט שיש להטיל את האחריות לתאונה על בית הספר כיוון שהמורה התרשל בכך שלא סגר את מתח החשמל לעמדה וכיוון שמפסק הפחת לא פעל כשהיה צריך לפעול. לדבריו, גם אם עשה טעות מתוך לחץ במהלך הבחינה, זה לא פוטר את בית הספר מאחריות לאירוע.
עו"ד עבד עודהעו"ד עבד עודהצילום: ואיל עואד
בית הספר להנדסאים בטען שהתובע אחראי לתאונה שכן עבד בניגוד לנהלים. לדבריו, הסטודנט ניסה לבדוק את החיבור החדש לאחר שהמורה העיר לו, והפעיל את העמדה לאחר שכבר כובתה על ידי המורה וללא אישורו ולכן התחשמל.
אבל השופטת אפרת קריב קיבלה את גרסת התובע. היא הבהירה כי הפסיקה הכירה בחובת זהירות בין מורים לתלמידים, גם אם אלה אם חצו את גיל 18. היא ציינה שסכנת התחשמלות היא סיכון בלתי סביר ובית הספר לא הכחיש את חובתו לצפות סכנה זו.
בפסק הדין נקבע שאין מחלוקת שהתובע ידע שאסור לעבוד כשיש מתח בעמדה. הוא אף העיד שלא ידע שיש מתח בלוח ולא שם לב שהנורות דולקות, ייתכן שעקב המתח בו היה שרוי בבחינה. במקביל, המורה העיד שהוא מקפיד לכבות את העמדות לפני לכתו. ואולם, השופטת קבעה שמחומר העדויות עלה שזמן קצר לפני התאונה הגיע אל המורה תלמיד אחר לשאול שאלה, כך שייתכן שדעתו הוסחה והעמדה לא כובתה בטרם עזב אותה. בנסיבות אלה קבעה השופטת שהייתה התרשלות מצד בית הספר.
השופטת הטילה על הסטודנט אשם תורם מסוים מאחר שפעל בניגוד להנחיות שאותן הכיר היטב, ולא וידא כי אין מתח בעמדה לפני שהחל בתיקון המעגל החשמלי עליו עבד. בניכוי אשם תורם של 20% יפצה בית הספר את התובע ב-166 אלף שקל בתוספת שכר טרחת עו"ד בסך 20% והחזר הוצאות.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ התובע: עו"ד ע.בדארנה • ב"כ הנתבע: עו"ד ר. אלמאדי • עו"ד עבד עודה עוסק בנזיקין • הכותב לא ייצג בתיק • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין