1 צפייה בגלריה
עורכת דין
עורכת דין
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בית המשפט המחוזי בתל אביב דחה לאחרונה ערעור שהגישה עורכת דין, אם לנער, שחויבה לשלם 40 אלף שקל בגין סירובה לקיים החלטות שיפוטיות המורות לה לחדש את הקשר בין בנה לבין אביו באמצעות "מרכז מפגשים". השופט נפתלי שילה השית עליה הוצאות בסך 40 אלף שקל נוספים.
ההורים, שנישאו לפני כ-20 שנה, נפרדו אחרי 12 שנים והאב החל לקיים זמני שהות מוסכמים עם הבן. בשלב מסוים התעורר ויכוח בין האב והבן, ולדברי האם אמר לו בעלה לשעבר: "אני לא צריך אותך, לך לאימא שלך ואל תחזור". כתוצאה מכך, לטענתה, שב בנה נסער ופגוע לביתה והודיע לה שהוא לא מתכוון לחזור לבית אביו.
האב הגיש בקשה ליישוב סכסוך שבמסגרתה עתר לחייב את האם בחידוש הקשר עם בנו תוך הטלת סנקציות עליה אם תסרב לעשות זאת. בקשתו התקבלה והאם חויבה לחדש את הקשר באמצעות מרכז מפגשים. עוד נקבע שבמידה שצד כלשהו יימנע מלהגיע למפגשים, תוטל נגדו סנקציה כספית. ערעורים שהגישה האישה נגד ההחלטה – נדחו.
חרף זאת, האם ובנה לא התייצבו למפגשים. בשלב זה הגיש האב בקשה לפי פקודת ביזיון בית המשפט שבמסגרתה ביקש בין היתר להשית עליה קנס כספי. בית המשפט למשפחה נעתר לבקשתו והטיל עליה קנס בסך 40 אלף שקל.
עו"ד סימה אלטמןעו"ד סימה אלטמן
האם ערערה למחוזי וטענה שמדובר בהחלטה שניתנה ללא סמכות תוך פגיעה בכללי הצדק הטבעי. האב טען מנגד שלא ייתכן שעורכת דין תפר בשיטתיות החלטות שיפוטיות המורות לה לשתף פעולה עם מרכז מפגשים. הוא הוסיף כי קבלת הערעור תהווה פרס להורה מנכר.
השופט שילה כתב כי "יש להצר מאוד על כך שהמערערת, שהיא עורכת דין במקצועה, מתכחשת למושכלות יסוד לפיהן חובה למלא אחר פסקי דין והחלטות שיפוטיות". הוא ציין שהדבר חמור שבעתיים שעה שמדובר בהחלטות הנוגעות לחידוש קשר בין הקטין לאביו, כאשר היעדר שיתוף הפעולה של האם עלול לגרום לבנה נזק חסר תקנה ולפגוע בזכותו המהותית לקשר עם אביו מולידו.
בפסק הדין צוין שהצדקת אי-חידוש הקשר בין הילד לאביו בתירוץ שהראשון אינו מעוניין בכך הופכת את האם לשותפה לפשע. ביחס לטענת חוסר הסמכות שהעלתה נקבע שמדובר באבסורד, שכן אין צורך להכביר מילים על יכולתו של בית המשפט למשפחה להטיל קנס מכוח פקודת ביזיון בית המשפט, בדומה לבתי המשפט האחרים.
השופט ציין שהאם הודתה במפורש שהיא לא קיימה אחר פסקי הדין וההחלטות שחייבו אותה להביא את הבן למפגשים. התוצאה היא שהיא אכן ביזתה את ההכרעות שניתנו בעניינה, כך שחיובה בקנס נעשה בדין. השופטים סיגל רסלר-זכאי ויעקב שקד הצטרפו לפסק דינו.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ המשיב: עו"ד קטי טל • עו"ד סימה אלטמן עוסקת בניכור הורי • הכותבת לא ייצגה בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין
פורסם לראשונה: 07:33, 08.05.23