מספר דורשי העבודה הרשומים בשירות התעסוקה עלה בחודש מאי ל-157.1 אלף, כאשר עיקרם היה במספר הנרשמים החדשים. בשירות התעסוקה, אשר פרסם הבוקר (ה') את הנתונים, ציינו כי העלייה הזאת אופיינית לחודש מאי זה 15 שנים, אך ייתכן שמדובר לראשונה בהשפעת ההאטה במשק על תחום התעסוקה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש" ב-ynet radio
בניגוד למגמה שנרשמה בין מספר תובעי האבטלה למספר תובעי הבטחת ההכנסה מאז אפריל 2022 כמעט בעקביות, כאשר הראשון עולה והשני יורד בעקביות, בחודש מאי הן מספר תובעי האבטלה והן מספר תובעי הבטחת ההכנסה עלה - בכ-8% ובכ-5%, בהתאמה.
1 צפייה בגלריה
לשכת התעסוקה בחולון
לשכת התעסוקה בחולון
לשכת התעסוקה בחולון
(צילום: קובי קואנקס)
עם זאת, מספר תובעי הבטחת ההכנסה גם בחודש מאי הוא מהנמוכים ביותר מזה שני עשורים ועמד במאי על 50.5 אלף בלבד. בשירות התעסוקה ציינו כי בנתונים בולטות שתי מגמות, שבאו לידי ביטוי בעלייה באבטלה, ובעיקר בקרב דורשי עבודה עם מיומנויות גבוהות, בעיקר בהייטק, לעומת ירידה בהבטחת הכנסה ובקרב דורשי עבודה עם מיומנויות נמוכות.
בהמשך למגמת החודשים האחרונים, היחס בין מספר דורשי העבודה למספר המשרות הפנויות הוסיף לעלות ועמד בחודש מאי על 1.25 - קרי, על כל 100 משרות פנויות התמודדו 125 דורשי עבודה, גבוה משמעותית מהיחס שנרשם בשנה שקדמה שבשיאו עמד באוגוסט 2022 על כ-0.98, כלומר יותר משרות מדורשי עבודה.
עם זאת, מדגישים בשירות, כי ההזדמנויות התעסוקתיות העומדות גם כיום בפני דורשי העבודה גבוהות בהרבה מאשר בתקופה המקבילה ב- 2019, טרום הקורונה, אז עמד היחס על 1.68, כלומר 168 דורשי עבודה שהתמודדו על 100 משרות פנויות.
העלייה במספר דורשי העבודה נחוותה בשלוש קבוצות הגיל, אך בעצימות משתנה, דבר אשר הוביל לשינויים בהתפלגות הגילית שנרשמה בחודש מאי בהשוואה לזו שנרשמה בחודש אפריל, בעיקר בקבוצות הקצה: שיעור הצעירים (עד 34) עלה, כאשר גם שיעור המבוגרים (55 ומעלה) עלה ואילו שיעור קבוצת הביניים (54-35) נותר יציב.
הן מספר הגברים והן מספר הנשים דורשי העבודה רשם עלייה של כששת אלפים בחודש מאי, אך עצימותה ביחס למספר דורשי העבודה בכל אחת מהקבוצות הייתה שונה - עלייה של 7.9% במספר הנשים לעומת 9% במספר הגברים. כתוצאה מכך, ההתפלגות המגדרית בחודש מאי עמדה על 53% נשים לעומת 47% גברים.
העלייה במספר דורשי העבודה נרשמה בשלוש קבוצות האוכלוסייה העיקריות, אך בעצימות משתנה. כתוצאה, בדומה לחודשים האחרונים גם במאי עלה שיעור היהודים שאינם חרדים, שיעור החרדים נותר יחסית יציב ואילו שיעור הערבים ירד. בהשוואה למאי אשתקד, שיעור הקבוצות היהודיות גבוה יותר, בעיקר בקרב מי שאינם חרדים, ושיעור הערבים נמוך יותר
בניגוד למגמת מרבית 13 החודשים שחלפו, בהם הענפים בעלי המיומנויות הגבוהות יותר רשמו עליות בדורשי העבודה שבהם למול ירידות בענפים בעלי המיומנויות הנמוכות יותר, הרי שכעת במרבית משלחי היד נרשמו עליות.
העלייה הבולטת נרשמה בקרב מנהלים בתחום המסחר הקמעונאי והסיטונאי (12.5%), אדריכלים, מתכננים, מודדים ומעצבים (9.3%) ומפתחי תכנה ומנתחי יישומים (7.8%). מנגד, נרשמה ירידה משמעותית בקרב בעלי משלח היד מתחום המשפט (17.6%-).
במאי 2023, בדומה לכל חודשי 2022 והשליש הראשון של 2023, הערים אום אל פחם ורהט מובילות את הרשימה כאשר בחודש מאי אום אל פחם עמדה בראש עם 8.9% ורהט מיד אחריה עם 8.2%. ככלל, חמש מ-10 הערים בעלות שיעור דורשי העבודה הגבוה ביותר הן ערים ערביות או מעורבות, ובמאי בניגוד לחודשים שקדמו קריית גת היא העיר היהודית בעלת שיעור דורשי העבודה הגבוה ביותר עם 5.1%.