"הבניין בחולון קרס בגלל כשל נקודתי של עמוד במרכז הבניין בקומת הקרקע. אנחנו עוד לא יודעים לומר איך זה קרה, לא הספקנו לבצע את הבדיקות". כך אמר היום (ב') אביעד מור, אדריכל עיריית חולון, בריאיון לאולפן ynet לאחר שאתמול בשעות הצהריים הבניין ברחוב רחוב סרלין 38 בעיר קרס לחלוטין לעיני התושבים ההמומים.
הדיירים שפונו מהבניין בחולון 32 שעות לפני שהוא התמוטט לא נפגעו אך מצאו עצמם ברגע אחד חסרי כל. "היה פה מזל שנבע מהחלטה מושכלת לפנות מיד את הדיירים", אמר מור. "הדבר שעמד לנגד עינינו היה קודם כל חיי אדם". עם זאת, רבים מהם זועמים על הפתרונות שהציעה עיריית חולון, שכללו לינה במתנ"ס עם תא שירותים אחד ומקלחת אחת ל-32 משפחות, או מעבר למלון בעלות של 400 שקל ללילה.
2 צפייה בגלריה
בניין המגורים שקרס בחולון
בניין המגורים שקרס בחולון
בניין המגורים שקרס בחולון
(צילום: אבי חי )
מור התייחס לטענות הדיירים והסביר כי העירייה פועלת בכמה ערוצים במקביל כדי לתת מענה לתושבים: "קודם כל אנחנו צריכים לייצב את האתר. יש עדיין מבנים בסביבה, אנחנו באמצע ההריסות, לא ניתן להמשיך כרגע בהריסות. אנחנו צריכים לייצב את המבנה שנשאר. זה הערוץ הראשון, הערוץ ההנדסי", אמר.
לדבריו, "הערוץ השני הוא מול מנהל הרווחה שיזמין היום את הדיירים כדי לעמוד על הצרכים שלהם. כל אחד על פי הצרכים שלו. אנחנו העמדנו כעירייה את מה שאנחנו יכולים להעמיד, שזה מבנים ציבוריים, גם למקלחות, גם ללינה. אנחנו לא יכולים להשתמש בכספי ציבור כדי להלין אנשים פרטיים, אין לנו את האפשרות הזאת, צריך להבין את זה. כל מה שהעירייה יכולה, כל פנייה שתהיה שבמסגרת החוק שהיא אפשרית, אנחנו נענה לזה. בסוף אנשים צריכים לדאוג לעצמם. אנחנו ניתן כל מה שאפשר. העמדנו לרשות האנשים את המרכז הקהילתי. העובדה היא שאף אחד לא בא. אנשים מעדיפים להיות בסיטואציה הזאת בחיק המשפחה".
2 צפייה בגלריה
קריסת הבניין בחולון
קריסת הבניין בחולון
"בטווח הארוך הדיירים יכולים להיות רגועים"
(צילום: קובי קואנקס)
הדיירים יצטרכו לקנות מכספם בית חדש? "ראש העירייה הנחה אותנו לקדם תוכנית לפינוי בינוי אד-הוק, זאת אומרת שבטווח הארוך הדיירים יכולים להיות רגועים, יהיה להם בניין. הבניין הזה ייבנה מחדש לפי המנגנונים של התחדשות עירונית. החברה הכלכלית והמנהלת להתחדשות עירונית כבר עובדים על זה".
הדיירים יצטרכו להשתתף מכספם? "לא. אנחנו כרגע לא מדברים על זה. קודם כל הדיירים יצטרכו לרצות. זו קרקע פרטית. אנחנו נפנה באמצעות המנהלת להתחדשות עירונית לכל הדיירים, נאגד אותם ונציע להם את המתווה הזה. נגבש מנגנונים כלכליים ונעשה הכל למזער את הנזק. התכנון יהיה עלינו. אנחנו נקדם, נארגן אותם, הליווי המשפטי, הליווי ההנדסי, הליווי המשפטי, אלו כלים שיש לנו כעירייה. הליכי תכנון הם ארוכים אבל יש פה הנחיה חד משמעית של ראש העירייה לקצר ולתעדף ואנחנו על זה".

"צריך לחייב בדיקה תקופתית בבניינים - כמו במעלית"

במקביל לקריסת מבנה המגורים בחולון, חלק מדיירי בניין בטבריה התפנו מרצונם לאחר שגילו סדקים אצלם בבניין ומהנדס העיר טבריה הגיע למקום. יגאל גוברין, יו"ר איגוד המהנדסים לבנייה ולתשתיות, התייחס באולפן ynet לבעיית המבנים המסוכנים: "זה לא בהכרח שבניין בן 60 יפול מחר בבוקר", אמר.
לדבריו, "אלו תהליכים ארוכים של הרבה מאוד גורמים. סדקים בבניין יש כל הזמן, אם הסדק הוא במפגש עם קיר בנוי - קיר בלוקים עם עמוד, אז רוב הסיכויים שהסדק הזה הוא לא סדק חשוד או כזה שיכול לגרום לבעיה. אבל הסדקים באזור של מפגש תקרה בקורות זה מעיד על סכנה, בכל מקרה צריך להזמין בעל מקצוע".
האם היית ממליץ לחייב בחוק בדיקה תקופתית של הבניינים? "ללא ספק. אם אתה גר בבניין כזה ויש לו לצורך העניין מעלית, בלי שום קשר לעניין, פעם בשנה באים ובודקים את המעלית ולא שואלים אף אחד אם הם רוצים לשלם עבור זה או לא רוצים לשלם עבור זה. דין דומה צריך להיות לגבי הבניינים האלה".
האם התוכנית לחיזוק מבנים (תמ"א 38) מספיקה או שצריך לעשות גם בה שינוי? הרי לא משתלם לקדם תמ"א בפריפריה - יותר משתלם בתל אביב. "השינוי הזה התחיל כבר בהובלה של מנהל התכנון וצריך להאיץ אותו, ללא ספק. מכיוון שבניינים ישנים הם בקטגוריה של פינוי בינוי לא יכולים להיות רק במקומות שערכי הקרקע הם גבוהים. המדינה חייבת להיכנס לעניין הזה. זה האחריות של כולנו. זה לא רק עניין של צידוק נגד רעידות אדמה".
הבניין הזה נפל בלי רעידת אדמה, מה יקרה פה בתרחיש כזה? "זה תרחיש שאנחנו לא רוצים לחשוב עליו. אני חושב שכולם עוצמים את העיניים רק מהמחשבה. זה ברור שזה יקרה, אין לאף אחד ערובה להגיד יקרה בעוד חצי שעה או בעוד חצי שנה או בעוד חמש שנים. אבל זה יקרה. וכשזה יקרה, זה יהיה אסון. וזה בפירוש אחריות של המדינה".
השתתפו בהכנת הכתבה: ישראל מושקוביץ, אטילה שומפלבי וניר (שוקו) כהן