תחרות בסליקת אמריקן אקספרס של ישראכרט ודיינרס של כאל: ישראכרט דיווחה לבורסה שמנכ"ל האוצר, רם בלינקוב, הודיע לה כי הסליקה של אמריקן אקספרס (פרימיום אקספרס בע"מ), מותג שהיא מנפיקה וסולקת בבלעדיות, תישאר בידיים שלה, והבלעדיות על סליקת דיינרס תישאר בידי כאל. אולם, שאר בעלי רישיון הסליקה בשוק יוכלו גם הם להתחיל לסלוק את דיינרס ואמריקן אקספרס במודל מאגד.
לא מדובר בסליקה ישירה, אלא סיטונאית: כל המתחרות יכולות לסגור מול בית העסק את הסליקה של המותג, ולרכז חיובים וזיכויים של בתי עסק בגין עסקאות שנעשו בו - ואז ישלמו לישראכרט עמלה סיטונאית.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
תשלום בכרטיס אשראי
תשלום בכרטיס אשראי
תשלום בכרטיס אשראי
(צילום: Shutterstock)
כבר היום יש חברות מאגדות כאלה (גמא ומשולם, בין היתר) שעובדות גם עם אמריקן אקספרס ודיינרס, אבל עד כה אלה לא היו חברות האשראי.
המשמעות היא שכעת מקס תוכל לפעול כמאגד לאמריקן אקספרס ודיינרס, כאל תוכל לפעול כמאגד של אמריקן אקספרס וישראכרט תוכל לפעול כמאגד של דיינרס. בית עסק יוכל לקבל את סליקת כל המותגים מחברה אחת. בתי עסק יוכלו לעשות שופינג בין הסולקים.
לפי האוצר, יש לישראכרט 120 יום להגיע להסכם עם שאר החברות, וכך גם לכאל. יש לישראכרט ולכאל אינטרס להגיע להסכם כזה כי כך הפגיעה בהן תהיה אמנם קיימת, אך מועטה לעומת פתיחה של הסליקה.
נקודת התורפה עבור ישראכרט וכאל היא שעד כה הן קיבלו עמלת סליקה מבית העסק עבור השימוש באמריקן אקספרס או בדיינרס. כעת הן עדיין יקבלו עמלת סליקה מבתי העסק, שימשיכו לעבוד ישירות מולן במותגים האלה, אך בחלק מבתי העסק שיעברו לסלוק את המותג באמצעות חברות אחרות - הן יקבלו עמלה סיטונאית מהמאגדים.
2 צפייה בגלריה
אמריקן אקספרס
אמריקן אקספרס
אמריקן אקספרס
נקודת אור עבורן היא שחברות אשראי אחרות יוכלו לשכנע בתי עסק לעבוד עם אמריקן אקספרס ודיינרס, שגובות עמלות סליקה גבוהות מהמאגדים, שכן אלה מותגי פרימיום. עוד יתרון הוא שאמריקן אקספרס לא תעזוב את ישראל כפי שאיימה אם הסליקה תהפוך לגמרי ללא בלעדית.

שר האוצר יצטרך להתערב?

איך קרה שעד כה ישראכרט היא הסולקת היחידה של אמריקן אקספרס, וכאל היא הסולקת היחידה של דיינרס? הרי כיום כל החברות יכולות לסלוק את כרטיסי האשראי של ויזה ומאסטרקארד, למשל. לפי חוק, אם נתח השוק של מותג אשראי קטן מ-10% (כמו זה של אמריקן אקספרס ודיינרס) הוא יכול להיות "מותג סגור" במסגרתו החברה שהוא נמצא בבעלותה, או תחת זיכיון שלה, היא גם המנפיק וגם הסולק היחיד.
לעמדת האוצר, ככל שיופעל המתווה תוך 120 ימים, לא יהיה צורך להפעיל את סמכות שר האוצר לקבוע כי מנפיק בעל היקף פעילות רחב ובכלל זאת החברה, לא יסרב להתקשר עם סולק לשם ביצוע סליקה צולבת של עסקאות בכרטיסי החיוב שהנפיק מטעמים שאינם סבירים, גם לגבי המותגים הסגורים.
לפי המכתב, בכוונת משרד האוצר לבחון את מצב העניינים בשוק והתקדמות הצדדים בהסדרת המתווה האמור, ובהתאם להסיק מסקנות ביחס לצורך בשימוש בסמכות השר.
ישראכרט דיווחה כי "להערכתה הראשונית של החברה, יישום המתווה עשוי להגביר את תחרות הסליקה במותגים הסגורים אמריקן אקספרס ודיינרס, ועשוי להביא לירידה בהכנסות פרימיום אקספרס בע"מ מסליקה, ומאידך גיסא להרחבת כיסוי המותגים כאמור בשוק הסליקה לבתי עסק נוספים".
מנכל חברת מקס (Max), רון פאינרו, חברת האשראי היחידה שלא יכלה לסלוק לא את אמריקן אקספרס ולא את דיינרס, מסר בתגובה: "אנחנו מברכים על החלטת האוצר לפתוח את השוק לתחרות. תחרות תמיד טובה ועדיפה על מצב שבו רק שחקן אחד מחזיק בבלעדיות. אנחנו נפעל בהקדם לחתום על הסכמי סליקה עם אמריקן אקספרס ודיינרס, בתקווה שההסכמים יאפשרו לנו להוריד מחירים במהרה לבתי העסק. המחויבות של שר האוצר לתמוך בפתיחת השוק לתחרות קריטית להורדת יוקר המחייה".