מסרבים לקבל מכם את כרטיס האשראי שלכם? פתאום הוא לא עובר בקופה? ייתכן שזה כי יש לכם אמריקן אקספרס (אמקס) או דיינרס.
בשל גביית עמלה גבוהה בהשוואה למתחרים, בתי עסק רבים דוחים תשלום מצרכנים שמחזיקים בכרטיסים הללו והם מקבלים סירוב בקופה: "אנחנו לא מקבלים אמריקן אקספרס".

1 צפייה בגלריה
כרטיסי אמריקן אקספרס
כרטיסי אמריקן אקספרס
כרטיסי אמריקן אקספרס
בהתאגדות רשתות המסחר, האופנה וההסעדה מבקשים לשנות את זה. חבריה תומכים בכוונה של בנק ישראל ומשרד האוצר לאפשר לכל חברות האשראי בישראל לסלוק את שני המותגים.
כיום, ויזה כאל מנפיקה בבלעדיות את המותג דיינרס. היא עצמה נמצאת בבעלות דיסקונט (72%) והבינלאומי (28%). לישראכרט יש בלעדיות על הנפקת אמריקן אקספרס, "תופעה שאין לה אח ורע בעולם", כך טוענים בהתאגדות.
"מדובר בכשל שוק, שתוצאתו היא שעמלות הסליקה של שהעסקים הקטנים והבינוניים בארץ משלמים למותגים הנ"ל גבוהות פי 2 מעמלות הסליקה של שהם משלמים לשאר מותגי האשראי.
"עמלת הסליקה הממוצעת בישראל עומדת על פחות מ 0.9%, בעוד שעמלות הסליקה של דיינרס ואמקס עומדות על למעלה מ-2%, כתוצאה מכך גובות החברות הללו 200 מליון שקל בשנה יותר מהמתחרות, אותם משלמים העסקים והציבור כולו. נתח השוק של שני המותגים עומד על 14% ואילו הנתח שלהם בעמלות הסליקה 25%, פי שניים מנתח השוק שלהם".
לטענתם, "אמריקן אקספרס ודיינרס מאיימות לכאורה כי יעזבו את ישראל אם שוק הסליקה ייפתח לתחרות (נשיא אמריקן אקספרס העולמי מוחמד באדי הגיע לביקור בארץ מ.ק).
"ההחלטה לפתוח את השוק לתחרות היא בלעדית לשר האוצר ואינה דורשת כל חקיקה. אנו קוראים לשר האוצר לפתוח את השוק לתחרות ולא לחשוש מהאיומים המרומזים, שבעבר השפיעו על הליך קבלת ההחלטות".
האוצר ובנק ישראל בוחנים כבר זמן מה את הפתיחה לתחרות של סליקת כרטיסי אמריקן אקספרס ודיינרס בדומה לפתיחת שוק הסליקה ב-2012. שני המותגים האלה הוחרגו בשל הגנת ינוקא: הן החזיקו וכנראה עודן מחזיקות בנתח שוק חד ספרתי (שכולל כמה מאות אלפי כרטיסים). בעקבות הרפורמה דאז, שאר מותגי כרטיסי האשראי החלו להיסלק על ידי כמה סולקים.
חברת האשראי מקס היא שדוחפת להחלת הרפורמה גם על אמריקן אקספרס ודיינרס, שכן היא כחברת אשראי נמצאת בעמדת נחיתות משום שאין לה נגישות לשני המותגים האלה. היא סולקת פחות מותגים בהשוואה לישראכרט וכאל.
במקס וברשתות האופנה, המסחר וההסעדה, דורשים לשנות את החוק ולאפשר גם לקטנות להיסלק על-ידי כולם, בעיקר משום שעוצמתן הכספית רבה יותר מנתח השוק הכמותי שלהן. ויזה כאל וישראכרט מגלגלות מאות מיליוני שקלים מעמלות גבוהות שהן גובות על סליקת כרטיסי אמקס ודיינרס, שמניבות רווח נקי של עשרות מיליוני שקלים. נטען שהורדת העמלות תחסוך למשק מאות מיליוני שקלים.