1 צפייה בגלריה
ילדים וחרדה
ילדים וחרדה
אילוסטרציה
(צילום: Shutterstock)
בית המשפט המחוזי בחיפה קיבל לאחרונה באופן חלקי בלבד ערעור שהגישה אם על החלטה של בית המשפט למשפחה להעביר באופן מיידי את בנה בן ה-4, הנמצא על הרצף האוטיסטי, ממשמורת שלה למשמורת של אביו. שופט המחוזי סארי ג'יוסי לא התערב בעצם ההחלטה, אבל קבע שאין לבצע אותה באופן מיידי אלא בהדרגה ובליווי אנשי מקצוע.
ההחלטה על העברת המשמורת לאב התקבלה בבית המשפט למשפחה בדצמבר 2022, כשברקע נסיבות מורכבות וקשות שלהן נחשף בית המשפט ונוגעות במישרין לקשר בין הילד להוריו. היא הסתמכה בין היתר על הפרות חוזרות מצד האם של החלטות רבות שניתנו לשם קיום הקשר בין האב לקטין. עוד הובאה בחשבון העובדה שהילד לא מגיע לגן באופן עקבי ובשל כך לא מקבל טיפולים חיוניים.
עו"ד אייל גבעעו"ד אייל גבעעו"ד אייל גבע דניאל עמירם
בית המשפט למשפחה התרשם שהאב ערוך ומוכן לקבל את הקטין למשמורתו וכי המעבר מתבקש לנוכח הנסיבות. לפיכך נקבע שהמשמורת תעבור אליו ושהאם תיפגש עם הקטין במרכז קשר. הודגש שההחלטה התקבלה כשברקע נתק מוחלט בין האב לבנו, שלא פגש אותו באופן רציף משך שבעה חודשים.
בערעור למחוזי תהתה האם כיצד ניתן לקיים את ההחלטה בפועל שעה שמדובר בקטין על הרצף מבלי שנבנתה תוכנית סדורה קודם לביצוע המעבר. השופט סארי ג'יוסי לא התערב בקביעת שלפיה התנהלות האם פוגעת בזכויות הקטין וגם בזכויות אביו, וכי יש לפעול בהקדם לשם חידוש הקשר ביניהם. עם זאת, הוא התערב בהחלטה להורות על העברת המשמורת באופן מיידי, כשזמני השהות בין האם לקטין יתקיימו במרכז הקשר.
הוא כתב כי מדובר במעבר חד לאחר שהאב לא פגש את בנו במשך תקופה ארוכה. נקבע שמדובר בקטין רך בשנים ובנסיבות אלה טרם הוראה על ביצוע המעבר יש לתת את הדעת למשמעויות ולהשלכות האפשריות שתהיינה למעבר חד זה על נפשו. בכל מקרה יש להעדיף ביצוע הדרגתי של המעבר לאחר הכנה מוקדמת לקטין.
השופט הוסיף שיש לבצע את המעבר בליווי צמוד של גורמים מקצועיים, ולצד תוכנית טיפולית מובנית שהוכנה מראש. בנסיבות אלה הוא החזיר את הדיון לבית המשפט למשפחה על מנת שיקבע הוראות בעניין ביצוע מדורג ומפוקח של המעבר.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ המבקשת: עו"ד ש. שואף-דגן, עו"ד ד. בן דוד • ב"כ המשיב: עו"ד נ. בן דוד • עו"ד אייל גבע עוסק בדיני משפחה • הכותב לא ייצג בתיק • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין