1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בפסק דין שהותר לאחרונה לפרסום דחה בית המשפט למשפחה בחיפה בקשה של בני זוג – גבר ישראלי ואזרחית זרה - להוציא צו אימוץ לבנה של האישה. השופטת שושנה ברגר קבעה שיש להמתין עם בקשת האימוץ עד להסדרת מעמדה של האם בארץ.
בבקשה לצו האימוץ צוין כי האישה היא אימו הביולוגית של הקטין, אזרחית זרה שמחזיקה ברישיון עבודה. הבעל עלה ארצה מכוח חוק השבות ב-1991. יש להם בת קטינה משותפת והם מבקשים שהגבר יאמץ את בנה של האישה. בני הזוג נמצאים בהליך מדורג לצורך קבלת מעמד של קבע לאישה.
המדינה התנגדה לבקשה וציינה שאם תתקבל, תוענק לקטין אזרחות ישראלית. לכך עלולה להיות השפעה על מעמד האם בארץ, או לחילופין עלול להיווצר מצב אבסורדי שבו תורחק האם מהארץ והקטין יישאר בישראל עם הבעל.
המדינה טענה שילד לא מקנה מעמד להוריו ולכן טובתו היא להיות במעמד מקביל לזה של אמו. צוין כי היה ויאושר האימוץ, ובמקביל יופסק ההליך המדורג של האם מסיבות שונות, יכול להיות שהיא תורחק ללא בנה. לפיכך, ראוי לתת את הדעת למקרה שכזה כבר עכשיו וללכת בדרך המלך שהיא הקבלת מעמד האם לקטין.
עו"ד קובי ישראלעו"ד קובי ישראל
המדינה הדגישה כי אין מקום להמשיך בהליך האימוץ גם בשל חשש לעקיפת וקיצור ההליך המדורג שבו נמצאים האם ובנה. "אין מקום לאפשר אימוץ שמטרתו הקניית מעמד בישראל שכן, אימוץ שכזה, מונע משיקולים זרים ופסולים", הבהירה המדינה והוסיפה שבתום ההליך המדורג, ניתן יהיה לשוב ולדון בשאלת האימוץ לגופה.
השופטת שושנה ברגר דחתה את הבקשה. היא הבהירה כי יש להימנע מסיטואציה שבמסגרתה הקניית מעמד בארץ לקטין תקנה מעמד לאם, או לחילופין, ליצור מצב אבסורדי שבו תורחק האם מהארץ והקטין יישאר בארץ עם בן הזוג.
היא ציינה שיש להמתין עד להשלמת ההליך המדורג של מעמדה של האם בארץ. "רואה אני עין בעין עם הפרקליטות את העמדה לפיה אין מקום לאפשר מצב דברים לפיו בקשה למתן צו אימוץ תשמש מעקף להקניית מעמד בישראל למבקשת ולקטין", כתבה.
השופטת סיכמה כי מובן שבני הזוג יהיו רשאים לפנות שנית לבית המשפט בבקשה למתן צו אימוץ בתום ההליך המדורג. זאת ועוד, ככל שהדבר נדרש על מנת להקל על הטיפול היום יומי בעניינו של הקטין, רשאי בן הזוג לפנות לבית המשפט בהליך מתאים בבקשה למנותו כאפוטרופוס נוסף על הקטין.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • שמות ב"כ הצדדים לא צוינו בפסק הדין • עו"ד קובי ישראל עוסק בדיני משפחה • הכותב לא ייצג בתיק • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין