חברת הנדל"ן הסינית אוורגרנד הגישה בארה"ב בקשה להגנה מפני נושים, סימן נוסף למשבר המעמיק במגזר הנדל"ן בסין. המהלך יאפשר לחברה מוכת החובות להגן על הנכסים שלה בארה"ב בזמן שמתנהלים מגעים להסדר עם הנושים.
לפי הדיווחים, אוורגרנד הגישה את בקשת ההגנה (צ'אפטר 15) בבית המשפט בניו יורק. תהליך זה מגן על הנכסים בארה"ב של חברה זרה בזמן שהיא מגבשת תוכנית לפריסת החובות שלה, ומאפשר שיתופי פעולה בין בתי המשפט והנושים בארה"ב לבתי המשפט במדינות אחרות המעורבות בהליך פשיטת הרגל.
1 צפייה בגלריה
אתר הבנייה
אתר הבנייה
אתר בנייה בסין
(צילום: דן רבן)

הארגון מחדש של החוב של אוורגרנד בחו"ל הוא בהיקף 31.7 מיליארד דולר, הכוללים בין השאר אג"ח וביטחונות.
לחברה יש יותר מ-1,300 מיזמי נדל"ן ביותר מ-280 ערים ברחבי העולם, כך לפי אתר האינטרנט שלה. מלבד נדל"ן יש לה גם עסקים בתחומים אחרים, בהם יצרנית מכוניות חשמליות, פארקי שעשועים ומועדון כדורגל.
החובות של אוורגרנד עמדו בסוף השנה שעברה על יותר מ-300 מיליארד דולר, והיא נחשבה לחברת הנדל"ן עם נטל החובות הגבוה בעולם. ב-2022 הופסק גם המסחר במניות החברה, ובחודש שעבר היא חשפה כי בשנתיים האחרונות ההפסדים שלה הסתכמו ב-80 מיליארד דולר.
המשבר החל ב-2021 אז הגיעה אוורגרנד לחדלות פירעון עקב החובות העצומים שלה, וטלטלה את שוקי ההון ברחבי העולם. שוק הנדל"ן הסיני נתפס עד אז כמנוע צמיחה חיוני לכלכלה, וייצג כ-30% מהתמ"ג, כך שחדלות הפירעון של מי שהוגדרה כחברת הנדל"ן השנייה בגודלה במדינה פגעה בבעלי הבתים ובמערכת הפיננסית הרחבה יותר. המשבר בחברה הגיע בשל הגברת הרגוציה בסין נגד ההלוואות הגבוהות שלקחו חברות הנדל"ן, וזאת כחלק מניסיונות הרשויות לבלום את הזינוק במחירי הבתים.
מאז קריסת אוורגרנד, כמה חברות נדל"ן נוספות בסין הגיעו לחדלות פירעון, האחרונה שבהן היא קאונטרי גרדן שהזהירה החודש כי ההפסדים שלה במחצית הראשונה של השנה עלולים לעמוד על 7.6 מיליארד דולר.
מלבד המשבר המתמשך בתחום הנדל"ן, הכלכלה הסינית מתמודדת עם דפלציה לאחר שבחודש שעבר ירדו המחירים לצרכנים לראשונה מזה למעלה משנתיים. כמו כן, הרשויות דיווחו על ירידה חדה ביולי ביבוא וביצוא.