שנתיים וחצי בלבד. זה הזמן שלוקח לחברת לונג-שין (LongXin) הסינית לבנות שכונה של 35 מגדלים בני 25-20 קומות, מרגע תחילת התכנונים ועד לשלב מסירת המפתח לדיירים (כחצי שנה של תכנונים ושנתיים נוספות עבור הבנייה). זאת, לעומת זמן בנייה ממוצע של לא פחות מ-13 שנים בישראל, מרגע התכנון בוועדות ועד מסירת המפתח – כך לפי נתונים שפורסמו בסוף שנת 2020.
ה"סוד" מאחורי הקצב האדיר: החברה מעסיקה כ-1,200 עובדים בכל רגע נתון באתר הפרויקט, אשר החלו בעבודה על כל המגדלים בבת-אחת. בנוסף, היא משתמשת בטכנולוגיות בנייה מתקדמות (אשר אינן ייחודיות רק לה ובהן משתמשות חברות בנייה רבות בעולם, בהן מרבית חברות הנדל"ן הסיניות המובילות), לרבות "בנייה טרומית" - במהלכה חלקים משמעותיים מהמבנה מיוצרים מראש במפעל ורק מורכבים באתר הבנייה. לצד זאת, החברה מנהלת מעקב מדוקדק אחר כל העובדים, אשר כולל חדר פיקוח עם מצלמות בזמן אמת על כל אתרי הבנייה, אמצעי זיהוי ביומטריים בכניסה ואף רחפנים שמסתובבים באתר ומצלמים את הנעשה בו.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
5 צפייה בגלריה
אתר הבנייה
אתר הבנייה
אתר הבנייה
(צילום: דן רבן)
5 צפייה בגלריה
הדמיה של השכונה
הדמיה של השכונה
הדמיה של השכונה
(צילום: דן רבן)
5 צפייה בגלריה
 רחפנים מצלמים את האתר
 רחפנים מצלמים את האתר
רחפנים מצלמים את האתר
(צילום: דן רבן)
אולם, יותר מכל, נראה כי הזרז המשמעותי ביותר לבנייה שכזו הוא התמיכה הממשלתית. פרויקט הענק ממומן כולו על ידי ממשלת סין, במטרה לשפר דיור לאלפי אזרחים המתגוררים בעיר היימאן שנמצאת במחוז ננטונג במזרח המדינה. עלות הפרויקט עומדת על כ-1.92 מיליארד יואן (כ-990 מיליון שקל), והוא כולל דירות של שניים עד ארבעה חדרים בגודל של 138-85 מ"ר, אשר מחירן הממוצע מוערך בכ-750 אלף שקל, או כ-6,200 שקל למ"ר. קצב הבנייה הממוצע בפרויקט עומד על פחות משבוע לקומה.
לונג-שין היא חברה בבעלות פרטית אומנם, אולם כיאה לחברה סינית גדולה, בכניסה לאולם המבקרים במטה שלה שבהיימאן תוכלו לראות תמונה גדולה של נשיא סין, שי ג׳ינפינג, מתנוססת לצד שורה של דגלים אדומים ועליהם סמל החרמש והמגל. החברה הוותיקה הוקמה לראשונה בשנת 1958 (ומאז עברה מספר גלגולים), היא עוסקת בין היתר בקבלנות בנייה ובפיתוח נדל"ן ומעסיקה עשרות אלפי עובדים ברחבי העולם, בהם כ-800 בישראל אשר עובדים בשורה של פרויקטי דיור בערים שונות.
יחד עם זאת, לצד קצב הבנייה האדיר של החברה שניכר בסין, נראה כי גם הסטנדרטים של הקבלנים ושל היזמים בארץ בכל הקשור לזיהום אוויר ולבטיחות שונים משמעותית מאלו של המעצמה הכלכלית השנייה בגודלה בעולם. כך למשל, באתרי החברה בסין שטח האתר כולו מכוסה בבטון ומכשירים המתיזים באופן שוטף מים, בכדי למנוע מהאבק להתפזר. בנוסף, כל המבנים באתר מכוסים כולם בפיגומים מכל צד, וכוללים רשתות המונעות נפילות של חלקים ואף של עובדים במקרה של תאונה.
אולם, למרות שהחברה הביאה איתה חלק מנהלי הבטיחות הנוקשים לארץ וכמובן גם את העובדים, במרבית האתרים בארץ לא תראו את אותה מהירות בנייה, הקפדה על נהלי זיהום אוויר ובטיחות, אם בשל שיקולי עלות של החברה ושל שותפיה הישראליים ואם בשל רגולציה קשה ומסובכת אשר קיימת בישראל ובמידה רבה נחסכת מהחברה בפרויקטים שלה בתוך סין ובמדינות אחרות.

במקביל: חלקים גדולים מהענף במשבר קשה

ברקע, שיטות הבנייה המתקדמות, אשר בהן משתמשות מובילות חברות נוספות בסין ומאפשרות לעיתים בנייה של קומה שלמה בתוך יומיים-שלושה בלבד, אינן פותרות את משבר הדיור שפוקד חלקים נרחבים בסין כבר חודשים ארוכים ומשאיר בניינים שלמים ריקים ואת חלק מיזמי הנדל"ן עם הפסדים קשים.
כך למשל, בשבוע שעבר הודיעה ענקית הנדל"ן הסינית קאנטרי גרדן כי לא תוכל לשלם את הריביות השנתיות על אגרות החוב שלה, מה שגרם לירידה דרסטית בערך המניה ולצניחה בהונה האישי של יו"ר החברה, יאנג הואיאן, שעד לא מזמן הייתה האישה העשירה ביותר באסיה.
5 צפייה בגלריה
 חדר הבקרה באתר הבנייה
 חדר הבקרה באתר הבנייה
חדר הבקרה באתר הבנייה
(צילום: דן רבן)
5 צפייה בגלריה
 המצלמות בחדר הבקרה באתר הבנייה
 המצלמות בחדר הבקרה באתר הבנייה
המצלמות בחדר הבקרה באתר הבנייה
(צילום: דן רבן)
הואיאן לא לבד כמובן. טייקוני הנדל"ן במדינה ראו את הונם נשחק לאחר שהממשלה החלה במתן הלוואות ענק לענף בשנת 2020 - דבר שהקשה על יזמים למחזר חובות מתנפחים. מצוקת המזומנים שלאחר מכן גררה שיא של פשיטות רגל, חיסולי השקעות של מיליארדי דולרים ועיכובי בנייה של אלפי בתים. לפני הקריסה, הגידול המהיר של מגזר הנדל"ן למגורים בסין הפך את הואיאן ואת הקולגות שלה לחלק מהאנשים העשירים ביותר במדינה.
יחד עם זאת, ראוי לציין כי סין היא מדינה עם שטח עצום, מגוון רחב של אוכלוסיות ובהתאם גם חברות נדל"ן רבות, אשר חלקן עדיין נהנות מעליות מחירים, מביקושים גבוהים - בעיקר באזורים עירוניים מובילים - וממשיכות לבנות בקצב שיא ולרשום רווחי עתק.
הכותב הוא אורח של איגוד החברות הסיניות בישראל.