עונת הטיסות לחו"ל רק החלה, העומסים בנתב"ג כבר מורגשים, אבל הממשלה טרם החליטה על הקמת שדה תעופה בינלאומי נוסף בישראל. ל"ממון" ו-ynet נודע כי בכוונת מנכ"ל מינהל התכנון, רפי אלמליח, להציב עובדות בשטח – ולכנס דיון מיוחד במועצה הארצית לתכנון ולבנייה שבו יוחלט להטיל מגבלות בינוי במתחמים ברמת דוד ובנבטים, שסומנו כחלופות להקמת שדה תעופה בינלאומי.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
המשמעות של הטלת מגבלות הבנייה היא שלמועצות המקומיות לא יתאפשר להוציא היתרי בנייה בשטחים אלה. זאת, מאחר שלטענת מינהל התכנון, גילו שם לאחרונה כי ראשי אותן מועצות ינסו לקדם בסביבה בנייה במטרה לסכל את הקמת שדות התעופה, לכשתתקבל החלטה בממשלה. בשיחה עם "ממון" ו-ynet הסביר אלמליח את הצעד הדרמטי: "נתב"ג הגיע לקצה גבול היכולת. אנחנו קרובים למצב בו תושבי ישראל יצטרכו להזמין מקום שנה מראש לנתב"ג".
1 צפייה בגלריה
בסיס רמת דוד
בסיס רמת דוד
בסיס רמת דוד
(צילום: זהר שחר)
נזכיר כי ב-2014 החליטה הממשלה להקים שדה תעופה אזרחי לטיסות בינלאומיות כשדה משלים לנתב"ג, כשהמקום המועדף היה במרחב בסיס רמת דוד שבעמק יזרעאל, והטילה על המועצה הארצית לתכנון ולבנייה לבדוק חלופות נוספות. ב-2015 החלה המועצה הארצית בבדיקת החלופות, וב-2016 הוחלט על הכנת שתי תוכניות מפורטות, האחת לרמת דוד והשנייה לנבטים.
ב-2021 קיבלה הממשלה החלטה נוספת להקמת צוות שיבחן את החלופות להרחבת קיבולת התנועה האווירית הבינלאומית מישראל ואליה, תוך המשך בחינת החלופות. בנובמבר אשתקד פורסם דוח ובו המליצו חברי צוות ההיגוי שוב על הקמת שדה תעופה בינלאומי ברמת דוד. החלופה השנייה הייתה חצור, ואילו חלופת שדה תעופה בנבטים הגיעה הפעם אל המקום השביעי בדירוג, בין היתר בעקבות התנגדות משרד הביטחון.
עם זאת, בכנס ראשי רשויות בדרום שנערך בשבוע שעבר הצהירה שרת התחבורה, מירי רגב, על תמיכתה בהקמת שדה תעופה בנבטים. בהכרזתה עדכנה רגב כי היא תומכת בהקמת שדה תעופה ברמת דוד וכן בהמשך בהקמת שדה תעופה נוסף בדרום הארץ, כאשר באזור הדרום היא התייחסה לשתי חלופות – נבטים, כאמור, או צקלג הסמוכה לבית קמה ורהט (שהגיעה למקום השני בדירוג הדוח האחרון).