יותר משבעה חודשים חלפו מאז החלה השנה ומאז הוקמה הממשלה, ורק כעת פורסם ספר היעדים המרכזיים שלה לשנת 2023. על רקע העובדה שרק לפני כשבועיים התכנס קבינט הדיור לראשונה, לאחר שלדברי שר הבינוי והשיכון "היה צריך עבורו יותר זמן", ובצל העובדה שטרם גובשה תוכנית דיור ממשלתית רשמית - החלטנו לצלול לפרקי הנדל"ן ולבדוק מה מבטיחים קברניטי הדיור בתקופה הלא פשוטה שבו מצוי הענף.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
על פני שלושה פרקים מתארים השר יצחק גולדקנופף, מנכ"ל המשרד, יהודה מורגנשטרן, מנכ"ל רשות מקרקעי ישראל (רמ"י), יעקב (ינקי) קוינט, ומנכ"ל המרכז למיפוי ישראל (מפ"י), חגי רונן, את החזון שלהם להאצת ענף הנדל"ן בישראל. בהקדמה מתאר השר גולדקנופף את היעדים כפי שהוא בעיקר רואה אותם: הגדלת היצע הדירות באזורי הביקוש ובאזורי הפריפריה בנגב ובגליל, חיזוק ההתיישבות בשטחי יהודה ושומרון והגדלת מלאי הדירות במערך הדיור הציבורי.
2 צפייה בגלריה
יהודה מורגנשטרן, מנכ"ל משרד השיכון יצחק גולדקנופף, שר השיכון ינקי קוינט מנכ"ל רשות מקרקעי ישראל
יהודה מורגנשטרן, מנכ"ל משרד השיכון יצחק גולדקנופף, שר השיכון ינקי קוינט מנכ"ל רשות מקרקעי ישראל
יהודה מורגנשטרן, מנכ"ל משרד השיכון, יצחק גולדקנופף, שר השיכון, וינקי קוינט, מנכ"ל רשות מקרקעי ישראל
(צילום: אלעד זגמן, ענבה, לע"מ)
בהקדמה שכותב מורגנשטרן יש כבר יותר פירוט: בין השאר הוא מזכיר כי הוקצה תקציב ייעודי בסך כמיליון שקל, במסגרת תקציב המדינה, לסבסוד מכרזי המדינה לשיווק קרקעות לבניית דירות, על רקע הכישלונות של מכרזי רמ"י בתקופה האחרונה, וזאת על מנת לעמוד ביעדי השיווקים של המדינה; וכן הוא מציין כי הגדלת היצע יחידות הדיור תתבצע לא רק ביישובים עירוניים כי אם גם במרחב הכפרי, "תוך שמירה על הצביון הקהילתי".
עוד מתאר מורגנשטרן כי בכוונת המשרד להתמקד בהסרת חסמים בתשתיות תומכות דיור, שבלעדיהן לא ניתן להקים שכונות ראויות למגורים; ולהמשיך לקדם תוכניות שמקנות הנחה לזכאים חסרי דיור על מנת לאפשר להם "ניידות חברתית". הכוונה לנסות להניע תושבים מהמרכז לאזורי הפריפריה באמצעות תוכנית "דירה בהנחה" ובאמצעות תוכנית המענקים לרכישת דירות יד שנייה. יעד נוסף שמתייחס אליו מורגנשטרן הוא שיפור מערך הסיוע במשכנתאות לזכאים.
בנוסף, מתייחס מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון לדיור בר השגה וכותב: "המשרד ממשיך לקדם את הרחבת סל הפתרונות לדיור בהישג יד: דירות להשכרה לטווח ארוך - בשוק המוסדי והפרטי". מה הכוונה? כרגע עוד לא ממש ברור, בראיון בוועידת הנדל"ן אמר כי בכוונתו "להקים אגף שכירות" במשרד. ביעד "הרחבת סל הפתרונות לדיור בהישג יד" כתוב: "קידום שכירות יציבה, ראויה והוגנת בשוק המוסדי והפרטי". לצד זאת, הוא מוסיף כי המשרד פועל לטיוב מנגנוני הסיוע בשכר הדירה.

קיצור ההמתנה לדיור ציבורי והתחדשות בפריפריה

יעדים נוספים של המשרד מתייחסים לסוגיה חשובה נוספת – מערך הדיור הציבורי. בין היתר קובע המשרד יעדים לצמצום משך זמן ההמתנה לדיור ציבורי, שיפור בניהול הנכסים של מערך הדיור הציבורי, הגדלה, התאמה והנגשה של המלאי הקיים, ייעול ושיפור רמת השירות הניתנת לדיירים אלה, ייעול מנגנון הסיוע בשכר דירה ושיפורו ושיפור ההלימה בין כלי הסיוע בדיור לצורכי הזכאים לדיור ציבורי.
יעדים נוספים מתייחסים לקידום מיזמי התחדשות עירונית ותכנון התחדשות בערים בעלות רגישות סיסמית, ובין היתר קובעים לצמצם את משך הזמן בין התכנון למימוש מיזמים כאלה, הגדלת המלאי התכנוני, פתרון לחסמים המונעים קידום התחדשות עירונית, האצת פתרונות לקידום התחדשות עירונית בפריפריה (נזכיר כי מנכ"ל הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית חשף כי בקבינט הדיור הורה ראש הממשלה לשר השיכון להגיש לו הצעת החלטה לקידום תוכנית בהיקף של מיליארדים לקידום התחדשות עירונית בפריפריה בזמן הקרוב) ועוד.
2 צפייה בגלריה
דיור ציבורי בקרית מנחם, ירושלים
דיור ציבורי בקרית מנחם, ירושלים
זמן ההמתנה יקוצר? דיור ציבורי בקרית מנחם, ירושלים
(צילום: יואב דודקביץ')
יעדים חשובים נוספים מתייחסים לענף הבנייה שזקוק נואשות להתייחסות רצינית מטעם המדינה. בין היתר קובע המשרד יעדים לקידום רפורמה ברשם הקבלנים, הגדלת מכסת העובדים הזרים בענף הבנייה, תוכנית אסטרטגית לקידום והטמעה של חדשנות בענף, פתיחת שוק שיטות הבנייה על ידי פרסום מכרז לגופים המאשרים שיטות בנייה חדשות והרחבת הדיגיטציה בענף הבנייה ובהליכים פנים-ארגוניים.

גם קבינט הדיור הכריז: שיווק של 90 אלף דירות

בפרק של רמ"י מתוארים יעדי השיווק של המדינה, כפי שתוארו בחלקם בקבינט הדיור: 90 אלף יחידות דיור המשווקות במכרזים לקבלנים (מדובר ביעד קטן מהיעד בשנת 2022, שעמד על 107,205 דירות – מה שמעיד על התאמת היעדים למציאות הנוכחית בשוק שבו קבלנים מתקשים לממש פרויקטים או לא ניגשים למכרזים); 61 אלף עסקאות שייצאו לפועל (כלומר מכרזים שהושלמו בהצלחה) – גם כן מדובר ביעד הנמוך מזה שהיה אשתקד ועמד על 71,125 עסקאות לבניית דירות. יעד נוסף מתייחס למספר הדירות שאושרו סופית – כ-150 אלף דירות השנה, ומספר דומה בשנתיים הקרובות. כמו כן, לא פחות מ-4 מיליון מ"ר יוקצו למרכזי תעסוקה.
נעבור לפרק של מפ"י. המרכז למיפוי ישראל הוא יחידת סמך של משרד השיכון, ומהווה הרגולטור של תחום המדידות בישראל. כפי שמסביר זאת מנכ"ל מפ"י: "דה-פקטו, מפ"י מהווה עבור מדינת ישראל את 'התשתית של התשתיות', משום שהקמת כל תשתית - חשמל, מים, גז, כבישים, תקשורת, ביוב, ועוד הרשימה ארוכה - מתחילה במדידה לתכנון ולצורכי רישום, נמשכת במדידה לקבלת היתר לביצוע ומסתיימת במדידה לתיעוד המצב החדש".
בין היתר, מתחייבת מפ"י להציע גרסה חדשה לאתר הנדל"ן הממשלתי, שתכיל יותר נתונים, יותר מידע עדכני ויותר שקיפות לטובת כלל הציבור, הזקוק למידע לצורכי רכישה ומכירה של דירות מגורים. בנוסף, יוקם פורטל שכירויות לשימוש הציבור שינגיש לציבור השוכרים מידע על דירות להשכרה. מדובר בפורטל השכירויות הלאומי, בשיתוף חברת דירה להשכיר, שיציג מחירי עסקאות של דירות להשכרה, נתונים על הסביבה, כגון שירותי חינוך ובריאות, גינות ופארקים, מוסדות ציבור, תחבורה ונגישות, שירותי מסחר ובילוי, איכות הסביבה ועוד.