חרף ההתנגדויות: המועצה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה היום (ג') להפקדה את התוכנית לקידום הקמת חבל התיישבותי חדש "מבואות ערד" שכולל חמישה יישובים כפריים. בעוד שבלשכת שר הבינוי והשיכון, יצחק גולדקנופף, הגדירו את ההחלטה "צעד נוסף משמעותי וחשוב בדרך להקמת ההתיישבות במזרח המטרופולין בנגב", במשרד האוצר ובארגונים הירוקים הביעו התנגדות נחרצת למהלך.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
הדיון שהתקיים היום נערך בהמשך להחלטת ממשלה ממרץ אשתקד ולאישור הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה דרום והוועדה לנושאים תכנוניים מיוחדים (ולנת"ע). התוכנית קודמה על ידי המינהל לענייני הכפר במשרד הבינוי והשיכון והחטיבה להתיישבות.
1 צפייה בגלריה
ערד
ערד
ערד. היישובים החדשים צפויים לקום באזור בקעת ערד
(צילום: shutterstock)
היישובים החדשים צפויים לקום באזור בקעת ערד, בחלק המזרחי של מטרופולין באר שבע, ממערב לעיר ערד ומצפון לכביש 31. על פי התוכנית, יוקמו חמישה ישובים כפריים, כאשר שלושה מהם לציבור הכללי, ישוב אחד מיועד לחרדים וישוב אחד לאוכלוסייה הבדואית. מדובר ביישובים מרווה (המיועד לאוכלוסייה הבדואית), עירית, חבצלת הנגב, שלהבית וצבר.
בנייר עמדה של משרד האוצר פירטו במסגרת האישור שניתן בוועדה לנושאים תכנוניים מיוחדים לפני כמה חודשים את החסרונות שבהקמת יישובים חדשים. "כל השקעה בהקמה של יישובים חדשים תבוא בהכרח על חשבון הפיתוח וההשקעה ביישובים הקיימים", נכתב בין היתר. "הקמה של יישובים חדשים תוציא מהיישובים הקיימים אוכלוסייה איכותית, תפגע ביכולת הממשלה והרשויות המקומיות לתת שירות איכותי לציבור במגוון רחב של תחומים ותוביל להקצאת תקציבים שאינה יעילה בשלב הפיתוח ובאופן שוטף. האסטרטגיה הממשלתית הייתה וחייבת להישאר השקעה בפיתוח הישובים הקיימים ויצירת ערי אם איתנות ואטרקטיביות".
בנוסף, פירטו באוצר אודות ההשפעות הסביבתיות הקשות: "הקמת יישובים חדשים דורשת שטחים פתוחים בניגוד לתוכניות מתאר מחוזיות וארציות, מבלי לקחת בחשבון את המחיר הסביבתי שהחברה משלמת על כך. יש לראות את הטבע כנותן שירותי טיהור אוויר ומים לאדם, ולקחת בחשבון את המחיר הגבוה שבהמרת שטחים פתוחים לשטחי מגורים".
מלשכת שר השיכון נמסר כי "היישובים החדשים צפויים להוות מוקד משיכה לאוכלוסייה צעירה ומגוונת ולתרום לחיזוקה של העיר ערד, תוך שמירה על ערכי הטבע והשטחים הפתוחים. כעת ניתן יהיה להמשיך במועצה בשלב התכנוני הבא לקראת הקמת הישובים - קידום תוכניות תב"ע (תוכניות בניין עיר) מפורטות".
השר גולדקנופף אמר: "אנחנו ממשיכים בכל הכוח בתנופת בנייה וביישוב הארץ. האישור בוועדה היום הוא צעד משמעותי וחשוב לתכנון, פיתוח ואכלוסם בעתיד של חמישה יישובים, שיעניקו תנופה התיישבותית לחבל ארץ שלם ולטובת כלל האזור. יישוב, הפרחה, שגשוג ומיצוי מלוא הפוטנציאל של חבלי הארץ הוא יעד מרכזי בעבודת משרד הבינוי והשיכון".
שר הפנים, משה ארבל, שתחתיו יושבת המועצה הארצית הוסיף: "אנחנו מקדמים בחודשים האחרונים תנופת בנייה גדולה במוסדות התכנון. ההחלטה שהתקבלה היום תוביל לעידוד צמיחה דמוגרפית ולחיזוק חבל הארץ הדרומי של מדינת ישראל, תוך שמירה על איכות חיים גבוהה של התושבים. לצד ערך יישוב הארץ, אנו רואים בהרחבת ההתיישבות צעד משמעותי בהתמודדות מול משבר הדיור. נמשיך להשקיע מאמצים משותפים על מנת להגדיל את ההיצע, להוריד את המחירים ולאפשר למשפחות רבות ולצעירים להשיג קורת גג".
יו"ר המועצה הארצית לתכנון ולבנייה, נתן אלנתן, הוסיף: "המשך מדיניות מטה התכנון לאומי להפרחת ההתיישבות בנגב ודרום הארץ, במגורים, תעשייה ותשתיות לכלל הציבור מתקדמת בקצב טוב ועל פי התוכניות. הקמת חמשת הישובים החדשים שיהיו ישובים כפריים הם צעד נוסף וחשוב בכיוון זה".
מהחברה להגנת הטבע נמסר בתגובה: "אם הממשלה באמת הייתה רוצה לפעול ולעשות משהו לטובת חיזוק ההתיישבות בנגב, היא הייתה משקיעה זמן, מחשבה, מאמצים ותקציבים בעיבוי והרחבת היישובים הקיימים, המשוועים לאוכלוסייה חדשה ולפיתוח כלכלי - חברתי בתחומם. במקום זאת, במשך שנים על גבי שנים ממחזרים שוב ושוב את אותן התוכניות כדי להראות כאילו עשייה ופעילות, למרות שהכול על הנייר בלבד. מכל הבחינות - תכנונית, כלכלית, חברתית, סביבתית, נופית ואקולוגית - יש עדיפות ברורה וחד משמעית לחיזוק ועיבוי יישובים קיימים ולא להקמת עוד ועוד יישובים חדשים. יישובים חדשים, מעבר לנזק הסביבתי, הנופי והאקולוגי, שהם גורמים, יפגעו מבחינה כלכלית וחברתית, ביישובים הקיימים באותו המרחב, הזקוקים לחיזוק, לא להחלשה".
ראש החטיבה להתיישבות בהסתדרות הציונית העולמית, ישי מרלינג, ציין: "אנחנו מברכים על אישור השינוי לתוכנית של יישובי מבואות ערד במועצה הארצית לתכנון ובנייה. מדובר בצעד משמעותי והיסטורי בדרך לחיזוק ההתיישבות בנגב ובאזור בקעת ערד. גוש ישובי מבואות ערד הוא צעד משמעותי למימוש חזונו של דוד בן גוריון ליישוב הנגב. החטיבה להתיישבות גאה להוביל את התהליך מראשיתו בשיתוף משרד הבינוי השיכון, ונמשיך לעשות זאת עד ביסוס היישובים".