1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: Shutterstock)
בית המשפט למשפחה בקרית גת קיבל לאחרונה תביעה שהגישה אישה גרושה להעתקת מקום המגורים של שני ילדיה ליישוב שאליו עברה ומרוחק כ-80 ק"מ מביתו של בעלה לשעבר. אף שהמעבר עמד לכאורה בניגוד להסכם הגירושים, שהגביל את האם למרחק של עד 20 ק"מ בלבד, קבע השופט בן שלו שמדובר בטובת הילדים.
הסכם הגירושים קבע בין היתר שהאב יקנה בית לילדים בקרבת מקום מגוריו תמורת כשני מיליון שקל, ובתמורה האם מתחייבת שלא לעבור לגור במרחק של יותר מ-20 ק"מ. "מובהר בזאת כי שיקול זה הווה שיקול מרכזי ויסודי בהסכמות הצדדים והנו מאושיות ההסכם", נכתב במסמך.
אלא שארבעה חודשים לאחר אישור ההסכם בבית המשפט עברה האם עם ילדיה ליישוב המרוחק פי ארבעה. האם, מורה במקצועה, גם התחתנה בשנית והביאה לעולם שני ילדים נוספים.
עו"ד אלי לאון רייךעו"ד אלי לאון רייך
באוקטובר 2022 הגיש האב תביעה לאכיפת הסכם הגירושים שבמסגרתה ביקש לשמור על גבולות הגזרה שנקבעו. האם בתגובה הגישה את התביעה להעתקת מקום מגורי הילדים ליישוב שלה, וכן לשינוי מסגרות החינוך שלהם. לטענתה, המעבר עולה בקנה אחד עם טובת הילדים, שכבר רכשו חברים חדשים ביישוב החדש, ואין טעם שייסעו שעות בכביש כדי ללמוד בבית ספר בקרבת האב. לשיטתה, העובדה שחלפו כשנתיים מהמעבר ועד שהאב הגיש את התביעה, מעידה על הסכמה בשתיקה מצדו.
האב, לעומתה, ביקש לכבד את הסכם הגירושים ולא לאפשר לאשתו לשעבר לקבוע עובדות בשטח. אבל השופט בן שלו קבע שמדובר במעשה עשוי שאין אפשרות לשנותו בעת הזו. הוא ציין שגורמי המקצוע המליצו על המשך מגורי הילדים עם אימם במשכנה החדש, מתוך ראיית טובתם, וקבע שהוא מאמץ את ההמלצה.
בתוך כך התקבלה טענת האם שלפיה מחדלו של האב מליזום הליך לאכיפת הסכם הגירושים במועד מוקדם יותר, עולה כדי הסכמה שבשתיקה: "דומני שהאב אוחז במידה רבה בחבל בשני קצותיו. שכן חרף התנגדותו הנטענת, הוא עצמו שידר ולו לילדיו משום 'הסכמה שבשתיקה' לעצם המעבר והמשיך לטעת בהם ולו מכללא ובעקיפין את המסר לפיו מציאות חייהם החדשה כוללת מגורים גם בביתו וגם עם האם בביתה".
גם בסוגיית מסגרות החינוך קבע השופט שאין היגיון לטרטר את הילדים בנסיעות ארוכות תוך עקירתם מהמסגרות והחברים שאליהם הורגלו. לדברי השופט, הילדים נטועים היטב מזה כשלוש שנים ביישוב של אימם ואין טעם להחזיר את הגלגל לאחור. בנסיבות אלה הוא קיבל את תביעת האם ודחה את תביעת האב לאכיפת הסכם הגירושים.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ התובעת: עו"ד נעה קרמר • ב"כ הנתבע: עוה"ד רונן ועמרי דליהו • עו"ד אלי לאון רייך עוסק בדיני משפחה • הכותב לא ייצג בתיק • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין