"ביום שלישי הולכת להיות קפיצת מדרגה משמעותית במאבק שלנו. החברות שלנו יאפשרו לעובדים לצאת ולהפגין. כולנו נהיה ברחובות בשביל לצעוק ולהגיד בצורה מאוד ברורה 'עד כאן'. לא ניתן לממשלה הזאת להפוך אותנו לדיקטטורה. ביטול חוק עילת הסבירות מבחינתנו זה קו אדום ענק. אנחנו נילחם עד שננצח, לא רואים אופציה אחרת בכלל". את הדברים הללו אמרה ל-ynet Live, סיון שמרי דהן, שותפה מנהלת בקרן קומרה קפיטל, לקראת "יום ההתנגדות" הצפוי, אליו הצטרפה הבוקר גם קבוצת ביג שהודיעה על השבתת מרכזי הקניות שלה.
"מה שקרה בשני הרבעונים האחרונים הוא לא נורמלי. ממדינה שידעה לייצא את הטכנולוגיות בצורה הכי טובה בעולם, ההשקעות כאן ירדו ב-80% בגלל ההפיכה המשטרית. לא רוצים להשקיע בישראל. זה שאנחנו אומרים 'אין דמוקרטיה – אין הייטק', זה לא סלוגן", הסבירה שמרי דהן את המצב.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
1 צפייה בגלריה
ההייטקיסטים חוסמים את קפלן בתל אביב בהפגנה להצלת הדמוקטיה
ההייטקיסטים חוסמים את קפלן בתל אביב בהפגנה להצלת הדמוקטיה
מחאת ההייטקיסטים
(צילום: מוטי קמחי)
"ברמה הכלכלית אנחנו מדינה שנחשבת בסיכון. אני מנהל את הסניף שלנו בישראל כאילו זה סניף של איזה שהיא מדינה שלא ברור מה יהיה איתה", אמר יואב יזהר-פראטו, יזם ומנכ"ל חברת SKAI, שהודיע כבר בפברואר כי בכוונת החברה שלו להוציא את הכספים מישראל בעקבות התקדמות החקיקה.
איך זה מתבטא? "ברגע שהסיכון עולה אתה צריך להחליט מה אתה עושה, מוציא את המשאבים החוצה, עובדי המפתח למשל. מבחינה מקצועית אנחנו מביאים על עצמנו חורבן. למשל, אם אני רוצה לגייס כסף לחברות או לסייע לסטארטפיסטים. בחצי השנה האחרונה מעט מאוד סטארטפים נפתחו במדינת ישראל".
החברה שלך בדרך החוצה מישראל? "מלכתחילה החברה שלי גלובלית. הסניף הישראלי הוא סניף אחד מבין כמה, ובחצי שנה האחרונה הוא נחלש מאוד כי הפיתוחים המרכזיים החדשים והפוקוס על איזה מדינות להתמקד ירדו".
אתם נותנים לעובדים שלכם גם לצאת להפגין? "כן. אנחנו נוקטים במדיניות של יום חופש בהשבתה טוטלית, וכל אחד יבחר לעצמו מה לעשות. אנחנו לא מכריחים אף אחד לעשות דבר כזה או אחר".
גם טל ברנוח, מייסד קרן ההון סיכון דיסרפטיב, טוען שהמצב קשה: "זו כבר לא מכה קלה בכנף. היא יכולה לקחת את תעשיית ההייטק הישראלי 20 שנה אחורה. גם בנושא של המיסים, הפגיעה בשכבות החלשות, הריבית, הדולר, כל מה שקורה סביב מה שמתרחש עכשיו נפגע אנושות בתעשיית ההייטק.

"עד סוף 2022 היינו צמודים לגמרי לשוק האמריקני. ברבעון הראשון התרסקנו, ברבעון השני התנתקנו לגמרי ממה שקורה בארה"ב שם הייתה עלייה של 15% בהשקעות, ובישראל ירידה של 68%".
מה הבעיה העיקרית לדעתך? "כלכלה צריכה ודאות ויציבות. בלי ודאות ויציבות אין כלכלה. עכשיו ברגע שהולכים לתהליך כזה שהוא תהליך חד צדדי, כל מי שעיניו בראשו מבין שיציבות וודאות לא תהיה פה. עילת הסבירות, היות והיא מרכיב ראשון בתוך המהפכה המשטרית, היא הסממן הראשון לזה שאנחנו הולכים לתקופה של חוסר יציבות וחוסר ודאות כי הממשלה אומרת שזה רק הפרומו, אחר כך אנחנו נלך ליועמ"שים, אחר כך לבחירה לוועדת שופטים, אחר כך לפסקת התגברות, אחר כך לזה. אי אפשר לעשות צחוק מכולם, וברגע שמשקיעים זרים, שכרגע הם לא מחויבים להשקיע בישראל, אומרים לעצמם אני אוציא את הכסף שלי למקומות אחרים באירופה, להודו, לארה"ב, זו בכייה לדורות. בנוסף, עברנו למצב ש-80% מהיזמים הישראלים מקימים את החברות שלהם בארה"ב. זה אומר שכל מה שיהיה כתוצאה מאקזיטים, הנפקות וכו', לא יכנס לתל"ג הישראלי".