בשיתוף בנק הפועלים
גל עליות המחירים במשק לא עוצר. הציבור הישראלי נאלץ להתמודד כמעט מדי יום עם התייקרויות בכל המוצרים והשירותים. חשבון החשמל מזנק, תעריפי המים קופצים, מחיר הלחם האחיד עולה, הדלק שובר שיאים, למרות שכאן צפויה לנו מעט הקלה בקרוב, וגם והיבואנים מצטרפים לחגיגה ומעלים מחירים מכל הבא ליד – מחיתולים ועד אורז וטונה. וזו רק רשימה חלקית. האינפלציה בעקבות כך מטפסת, בנק ישראל נאבק בה באמצעות שורה של העלאות ריבית, וזה לבדו מוסיף עוד מאות שקלים מדי חודש לתשלום המשכנתה. בקיצור, לא קל.
2 צפייה בגלריה
החשבון בסופרמרקט מזנק
החשבון בסופרמרקט מזנק
החשבון בסופרמרקט מזנק
(צילום: שאול גולן)
התקופה הזו דורשת מממשפחות רבות להתאים את עצמן למציאות הכלכלית המאתגרת. במילים אחרות: להדק את החגורה כדי להביא לחיסכון של מאות ואף אלפי שקלים במצטבר. איך עושים את זה? נעזרנו לשם כך במנהלי קהילות כלכליות ברשתות החברתיות ובמומחית בתחום הכלכלה שסיפקו לנו טיפים לגבי התנהלות פיננסית נכונה. קבלו 5 עצות שמתאימות לכל משפחה בישראל.

דחו רכישות לא הכרחיות

נתי אהרונוביץ', מנהל קהילת "נינג'ה פיננסית": "רכישות כמו רכב חדש או טיסה לחו"ל עדיף לדחות במצב של חוסר ודאות. אם מדובר ב'ירח דבש' אחרי החתונה אז אל תבטלו כמובן, אבל אם מדובר בחופשה שנתית שגרתית תחשבו עם עצמכם היטב על ההוצאה, כי יכול מאוד להיות שתצטרכו את הכסף בהמשך. תתחילו להבין אילו הוצאות אתם יכולים לקצץ או לחלופין לבטל בהתראה של רגע. יש לכם, למשל, בייביסיטר פעמיים בשבוע? בדקו אם אתם יכולים להסתדר עם שירותיה גם פעם אחת בשבוע ותחתכו מיידית את ההוצאה".
יעל וינר ואפרת טל, מנהלות קהילת "עוברות ושוות": "היפרדו ממינויים ומשירותים לא נחוצים – תעברו על כרטיסי האשראי ועל הוראות הקבע ותיפרדו מכל מה שלא בשימוש: אפליקציות לעריכת וידיאו שהורדתם לקראת סרט הבר־מצווה, מינוי לחדר כושר וערוץ בייבי, שאף אחד כבר לא רואה. אלה כמובן דוגמאות אבל לכל משפחה יש לא מעט הוצאות כאלה".

דייקו את האופן שבו אתם קונים אוכל

יעל וינר ואפרת טל: "המודעות לרכישת מזון בכמויות מדויקות ולא מוגזמות היא טרנד עולמי שמהווה חלק חשוב במאבק בהתחממות כדור הארץ. ועוד נקודה חשובה: זה גם חסכוני מאוד בתקופה של עליית מחירים וזינוק ביוקר המחיה. תקפידו לעשות רשימת קניות שמתאימה בדיוק לצרכים שלכם, תקנו חכם, תבדקו למשל תאריכי תפוגה, ואל תקנו באימפולסיביות. אם נגמר לכם מצרך כלשהו, או יש לכם אורחים בהפתעה, תעשו עוד סבב קניות קטן באמצע השבוע".
2 צפייה בגלריה
התקופה הזו דורשת מממשפחות רבות להתאים את עצמן למציאות הכלכלית המאתגרת.
התקופה הזו דורשת מממשפחות רבות להתאים את עצמן למציאות הכלכלית המאתגרת.
התקופה הזו דורשת מממשפחות רבות להתאים את עצמן למציאות הכלכלית המאתגרת.
(צילום: יריב כץ)

חסכו כסף ל"קרן חירום"

נתי אהרונוביץ': "תמיד טוב להיות מוכנים מראש – שבו עם בני הזוג שלכם ושחקו במעין משחק של מה יקרה אם יפטרו אותך או יפטרו אותי, מה יקרה אם יקצצו לנו בשעות העבודה וכן הלאה. צריך לזכור שבמצבי משבר כלכלי לא תמיד קל למצוא עבודה מהר ולכן יש להתכונן למצב כזה מבעוד מועד. ודאו שיש לכם כסף לשעת חירום, למקרה שהמשבר הכלכלי יכה גם בכם. יכול להיות למשל שיש לכם קרן השתלמות שכרגע יש בה למשל 200 אלף שקל. ניתן לקבל הלוואה של 100 אלף שקל על חשבון הקרן מהרגע להרגע".

אל תצאו מהבית בלי תכנון

ד"ר יעל הדס, ראשת תכנית לכלכלה בבית הספר הבינלאומי באוניברסיטת רייכמן ומרצה במרכז לצמיחה פיננסית מבית בנק הפועלים: "יוצאים לבלות בחודשי הקיץ? תכנון מראש של היום יכול לעשות הבדל משמעותי. הנטייה הטבעית של אנשים רבים היא לסיפוק מיידי של רצונות וצרכים. בחודשי הקיץ הנטייה הזו מתגברת כאשר הזמן והפיתויים רבים יותר. אם נצא מהבית ללא תכנון, פיתויים שנפגוש בדרך עשויים להסתיים בהוצאה לא מתוכננת. לכן - צאו מהבית עם דברים חיוניים וצידה לדרך, חשבו מראש כמה כסף תרצו להוציא, דבר שיעזור מאוד להיות בשליטה ולמנוע בזבוזים בלתי צפויים. לאורך קיץ שלם מדובר במאות ואלפי שקלים".
ד"ר יעל הדס, ראשת תכנית לכלכלה בבית הספר הבינלאומי באוניברסיטת רייכמן ומרצה במרכז לצמיחה פיננסית מבית בנק הפועליםד"ר יעל הדס
"אם אתם מבלים בקיץ עם הילדים: נסו באחד הימים להקצות לילד סכום מוגדר מראש לאותו היום, ולתת לו לנהל אותו (כמובן בפיקוח ההורים). כאשר מקצים לילד את התקציב מראש, ניתנת לו גם תחושת הבחירה, שמביאה עמה גם תחושה של אחריות ותכנון. מדובר גם בתחושה מעצימה ומלמדת מאוד עבור הילד, וגם כלי שעשוי להקל מאוד על ההורה. במקום להתמודד עם אינספור בקשות במהלך היום, הילד יודע מראש מה הסכום העומד לרשותו, לרצונותיו השונים ועליו לעמוד בו בלי לחרוג ממנו".

חפשו בגוגל את המילים חינם ו־FREE

יעל וינר ואפרת טל: "אל תוותרו לגמרי על בילויים בחופש הגדול. חפשו בגוגל בילויים חינמיים או כאלה בתשלום מופחת, יש לא מעט אירועים כאלה בארץ וגם בחו"ל אם אתם בכל זאת טסים לחופשה. יש ימים חינמיים במוזיאונים ובשלל מוסדות ואירועי תרבות. שווה לגייס את הילדים לחיפוש. בכלל, נצלו את הדיבור על עליית המחירים לחינוך פיננסי לילדים – הכותרות עוסקות בעליית המחירים וזה הזמן לפרשן לילדים מונחים כמו כוח קנייה ואינפלציה, להסביר למה חשוב לסגור את המזגן ואת האור כשיוצאים מהחדר, להשוות מחירים בין הפסטות בסופר ולעורר מודעות לזיקה בין הכנסות להוצאות".
רוצים לדעת יותר על התנהלות כלכלית נכונה למשפחות בחופשת הקיץ? בתאריך 3.8.2022, יום רביעי, בשעה 20:00, תתקיים הרצאה בנושא במרכז לצמיחה פיננסית על ידי ד"ר יעל הדס . ההשתתפות אינה כרוכה בתשלום אולם מותנית ברישום מראש. לפרטים והרשמה הקליקו כאן.
בשיתוף בנק הפועלים