כ-9 חודשים לאחר שאושרה להפקדה להתנגדויות הציבור, הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה תל אביב אישרה היום (א') באופן סופי את התוכנית יוצאת הדופן להקמת מגדל בן 64 קומות להשכרה בלבד בעיר גבעתיים. מדובר בתוכנית ראשונה מסוגה, הכוללת 500 יחידות דיור קטנות להשכרה, מתוכן 200 דירות יושכרו לצמיתות ו-300 דירות יושכרו לתקופה של כ-25 שנה ולאחר מכן היזם יוכל למכור אותן. יש לציין כי כאשר התוכנית הופקדה להתנגדויות 250 דירות היו אמורות להיות מושכרות לצמיתות.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
מדובר בפרויקט "Beyond", המקודם על ידי חברת תדהר בשיתוף עם עיריית גבעתיים, והוא ממוקם ממזרח לנתיבי איילון וגובלת ברחובות אריאל שרון ועל פרשת דרכים, באזור התעסוקה הראשי ("הסיטי") של גבעתיים. היא צמודה למתחם הבורסה ברמת גן ולמגדלי תעסוקה נוספים בתל אביב, בהם מגדל "בין ערים" (שעתיד להיות הגבוה בישראל), ובקרבה לתחנת "סבידור" של רכבת ישראל (רכבת מרכז).
1 צפייה בגלריה
פרויקט "Beyond" גבעתיים
פרויקט "Beyond" גבעתיים
פרויקט "Beyond" גבעתיים
(הדמיה: ברעלי לויצקי כסיף אדריכלים)
המגדל יוקם על מגרש בשטח של כ-10 דונם, שבו אושרה בשנת 2014 תוכנית להקמת מגדל המשלב תעסוקה מסחר ומלונאות, בן 64 קומות, אשר נמצא בבנייה בימים אלו. במסגרת ההחלטה למתן תוקף, החליטה הוועדה לאפשר תוספת זכויות של כ-21 אלף מ"ר לתעסוקה עבור המגדל הקיים שנמצא בבנייה, ומאפשרת, למעשה, להגביה אותו בעוד 14 קומות ל-78 קומות.
לצדו יוקם מגדל המגורים שיהיה מיועד להשכרה בלבד. בנוסף, התוכנית, שמכונה "פרויקט מרכז העסקים", שמה דגש על הממשק בין מגדל המגורים למרחב הציבורי על ידי הרחבת מדרכות ומערכת גשרים בין המגדלים הסובבים, לצורך שיפור תנועת העובדים בתוך מרחב האיילון ובסביבת תחנת הרכבת.
תמהיל הדירות במגדל המגורים להשכרה יכלול דירות סטודיו בנות חדר אחד וכן דירות בנות 2 ו-3 חדרים. בקומות המשותפות לשני המגדלים יוקמו שטחי מסחר ותעסוקה, מרכז כנסים, מרכז ספורט ושטחי ציבור לרווחת התושבים. התוכנית, שנערכה על ידי משרד ברעלי לויצקי כסיף אדריכלים, מציעה שהדירות ינוהלו על ידי חברת ניהול, במודל דומה שמציעה החברה הממשלתית "דירה להשכיר".
עם זאת, יש לציין כי גובה שכר הדירה ייקבע על ידי היזם בהתאם למחירים בשוק החופשי, מאחר שלא מדובר בפרויקט של חברת דירה להשכיר, המאפשרת פיקוח על שכר הדירה לתקופה ארוכת טווח. אך כאמור, הדירות שישכרו הדיירים מידי החברה ינוהלו על ידי חברת ניהול והדיירים יוכלו ליהנות מוודאות שחסרה כיום בשוק השכירות שמורכב מבעלי בתים פרטיים. מדובר בתוספת משמעותית של דיור להשכרה במרכז גוש דן.
במינהל התכנון מסבירים כי מדובר בתוכנית שמבקשת לתת מענה לביקושים הגדולים להשכרה ארוכת טווח בלב אזורי הביקוש, שגם תואמת את מדיניות הוועדה המחוזית לקדם פרויקטים להשכרה בסמוך לצירי תחבורה להסעת המונים, בהם צירי הרכבת הקלה וקווי המטרו העתידיים.
נזכיר כי בריאיון ל-ynet ו"ממון" התייחס יו"ר הוועדה, ערן ניצן, לנושא זה ואמר כי "הדירות למכירה סביב המטרו יהיו סופר יקרות, והמטרה שלנו היא שהן ישמשו את ציבור הנוסעים במערכות ההסעת ההמונים. לכן אנחנו מאשרים תוכניות לדירות קטנות יותר, שלפחות חלקן יהיו מיועדות להשכרה ארוכת טווח. אני מדבר על בניינים שלמים להשכרה. זאת תהיה טעות להפקיר את הדירות בשוק החופשי. אחת הבעיות המרכזיות בישראל היא שאין היצע מספק של דיור להשכרה ארוכת טווח ממוסדת, וזאת אלטרנטיבה אמיתית למי שלא יכול ליטול משכנתא ולהתחייב שנים קדימה לבנק. הרעיון הוא לייצר תשתית תכנונית של היצע שמיועד להשכרה בלבד, וזה חידוש גדול מבחינת מוסדות התכנון. אנחנו נמצאים כיום בתקופה מורכבת בגלל סביבת הריבית, אבל זה לא מרתיע אותנו כי הסביבה תשתנה, ותשתנה שוב בעתיד. הדבר הנכון הוא שיבנו דירות קטנות שאפשר יהיה לשכור לתקופה ארוכה".
ניצן ציין היום: "פרויקט מרכז העסקים הוא חלוצי ומסמן את המגמה העתידית לפיתוח באזור העסקים האינטנסיבי ביותר והמשורת ביותר מבחינה תחבורתית בישראל. מגמה זו מייצרת בנייה סופר אינטנסיבית, הכוללת משרדים ומגורים, ומייחדת היצע דיור להשכרה לטובת משתמשי תשתיות הסעת ההמונים המתפתחות באזור זה".
מתכנן מחוז תל אביב במינהל התכנון, אדריכל ארז בן אליעזר, הוסיף: "מדובר בפרויקט פורץ דרך ברמה ארצית בהיקף ובתמהיל יחידות דיור שיוקמו במבנה אחד, ולצורך כך נקבעו הנחיות מחמירות לנושא התחזוקה כדי לשמור על אופיו כמבנה למטרות השכרה. כל זאת, תוך הישענות על הקומפלקס שכולל שטחי תעסוקה, מסחר, מרכז כנסים וספורט, אשר יאפשרו מתחם הפועל בכל שעות היממה".
ראש עיריית גבעתיים, רן קוניק: "מדובר באחד הפרויקטים החשובים שהייתה לי הזכות להוביל. זו הדרך להביא עוד צעירים לגבעתיים, זו הדרך לשמור עליהם בעיר וזו הדרך לדאוג לצעירים בני גבעתיים שחלומם הוא להישאר בעיר הולדתם".