שרה כהן, כלת פרס מפעל חיים של איגוד אמני ישראל, ממקימות השירה בציבור ישראל, הלכה לעולמה היום (שישי) והיא בת 96. כהן, אמם של יזהר כהן, ורדינה ופיני הלכה לעולמה חודשים בודדים אחרי מות בנה, הזמר חופני כהן.
1 צפייה בגלריה
שרה כהן
שרה כהן
שרה כהן
(צילום: דנה קופל)
"אמא שלי ואבא שלי הם דור המייסדים, אלה שמהות חייהם הייתה המדינה", ספד לה בנה יזהר בשיחה עם ynet. "הם חיו חיים קשים אבל עם המון שמחה כי לחיים שלהם הייתה עם משמעות של הקמת המדינה. כשאתה חי עם מטרה החיים הפכו להיות הרבה יותר מלאים ועם מוטיבציה. הם יצרו את השירה בציבור בארץ והפכו אותה לעניין לאומי, והם הקימו משפחה שנתנה לנו את כל הערכים הגבוהים ביותר. היא הייתה צלולה עד רגעים לפני מותה, ליווינו אותה בחיבוק ענק. אפילו בדיוק מוגן היא הייתה מלכה. איבדנו את אמא, אבל היא השאירה אחריה משפחה לתפארת והיא חיה חיים מלאים וטובים".
יחד עם בעלה שלמה "סולימן הגדול" כהן, שהלך לעולמו ב-2009, נחשבה שרה כהן כאמור לאחת מחלוצות השירה בציבור בישראל. משפחתה עלתה לארץ מתימן כשהייתה בת שישה חודשים בלבד, והמשפחה קבעה את משכנה ביפו ולאחר מכן בכרם התימנים. "החיים לא היו קלים", סיפרה כהן בריאיון ל-Xnet ב-2019, "על כל צלחת אוכל שילמנו גרוש מזהב. היה גם מצב ביטחוני קשה, ושרפו לנו את הבית ארבע פעמים". כשהייתה בת 10 נרצח אביה, וכהן נדרשה להתחיל לעבוד כדי לעזור ולפרנס את המשפחה.
כשהייתה בת 16 התחתנה עם שלמה כהן, ובהמשך עברה המשפחה לגבעתיים. במהלך שירותו של כהן בפלמ"ח החל להתפרסם בערבי השירה שהוביל, ובהמשך הצטרפה גם אשתו שרה והשניים החלו להתפרסם בערבי השירה בציבור שארגנו.
"הופענו בכל מקום, בעיקר מול חיילים", סיפרה כהן בריאיון ל-Xnet, "היינו הלהקה הראשונה ששרה את שירת הארץ, השירה העברית, שירי ארץ ישראל הטובה והיפה: 'שיר הפינג'אן', 'ערב שח', 'לילה לילה'. שרנו בעיקר בעברית ולפעמים גם בערבית, אבל בשום אופן לא בשפות אחרות. פעם הזמין אותנו עזר ויצמן למסיבה בקריה, שבה הופיעו זמרים ישראלים ששרו שירים של אלביס פרסלי וקליף ריצ'רד. היה שם גם דני קיי, שהגיע מאמריקה. הוא כעס שלא שרים בעברית, וביקש מאיתנו לעלות לבמה ולהציל את המצב".
לכהן ובעלה נולדו ארבעה ילדים: חופני, פיני, יזהר ו-ורדינה כהן, כולם הפכו ברבות השנים לזמרים.