טרמיט העל-הפורמוסי זוהה לראשונה גם מחוץ לפתח תקווה – כך פרסם היום (ג') המשרד להגנת הסביבה. לפי המשרד, הטרמיט, שהינו מין פולש, התגלה ביישובים גבעת השלושה, נחלים ונופך, כולם סמוכים לפתח תקווה.
גילוי הטרמיט בעקבות דיווחים של תושבים על הופעת המין הפולש בצל מעוף הכלולות שעושה בעל החיים. הופעתו של הטרמיט בישראל התגלתה לראשונה למשרד להגנת הסביבה ולעיריית פתח תקווה לפני כשנה באזור מזרח העיר, ובימים אלה, בזכות היענות הציבור לקריאת המשרד להגנת הסביבה לדווח על מקרי טרמיטים נוספים, זוהו אזורים חדשים נגועים בישובים הסמוכים אל פתח תקווה.
4 צפייה בגלריה
טרמיט-העל הפורמוסי
טרמיט-העל הפורמוסי
טרמיט-העל הפורמוסי
(צילום: ד"ר תומאס שוואנק, אוניברסיטת פלורידה)
הטרמיט התגלה באזורים אחרים בעקבות מעוף כלולות של המין הפולש, שאחריו קיבל המשרד להגנת הסביבה דיווחים מתושבים. המשרד להגנת הסביבה ביצע ניטור בהשתתפות רשות הטבע והגנים, חוקרים ממוזיאון הטבע באוניברסיטת תל אביב ומתנדבים. הפרטים שנאספו מהישובים גבעת השלושה, נחלים ונופך זוהו ודאית במעבדה האנטומולוגית של משרד הבריאות כטרמיט הפורמוסי.
הטרמיט הפורמוסי אינו מזיק לאדם, אך עלול לגרום נזק רב לרכוש ולפגוע בסביבה. על כן, במשרד להגנת הסביבה ציינו כי חשוב והכרחי לאתר את הקינים ולטפל בהם. עוד ציינו במשרד שלצורך השמדת הקינים יש צורך בטיפול ארוך טווח, כמקובל במדינות נגועות ברחבי העולם.
4 צפייה בגלריה
טרמיט העל הפורמוסי
טרמיט העל הפורמוסי
טרמיט העל הפורמוסי
(צילום: נעה פישר)
מקור מין פולש זה הוא בדרום מזרח אסיה והוא נחשב בעולם כטרמיט-על, בעל יכולות האכילה ויכולות הריבוי הגבוהות ביותר מבין מיני הטרמיטים הידועים לאדם. טרמיט העל הפורמוסי הוא בעל קצב ריבוי מהיר מאוד. מלכה, בשיאה, יכולה להטיל כ-3,000 ביצים ביום, ומושבה יחידה של הטרמיט יכולה להכיל מעל ל-10 מיליון פרטים ולחלוש על שטח של כ- 3.5 דונם.
הטרמיט יכול לפורר מבנים, עמודים וריהוט. הוא חודר פלסטיק, גומי, בטון ומתכות רכות, ופוגע בצינורות מים ובתשתיות תת-קרקעיות של חשמל וטלפון, ואף פוגע בסוללות הגנה משיטפונות ולכן גורם להצפות.
4 צפייה בגלריה
הופעת הטרמיט בבית בו הוא אותר לראשונה (הפס החום)
הופעת הטרמיט בבית בו הוא אותר לראשונה (הפס החום)
הופעת הטרמיט בבית בו הוא אותר לראשונה (הפס החום)
(צילום: נעה פישר)
טרמיט זה גורם בעולם לנזקים בשווי עשרות מיליארדי דולרים מדי שנה. בסין הטרמיטים חפרו תעלות באלפי סוללות מגן נגד הצפות וכתוצאה מכך נגרמו הצפות.
בימים אלו מתקיים מעוף הכלולות של הטרמיט. המעוף יסתיים בקרוב, ולכן המשרד להגנת הסביבה מבקש מהציבור להיות ערני. אם אתם רואים כמות גדולה של טרמיטים באוויר – נסו למצוא את מקום היציאה שלהם ולדווח על נקודות היציאה (קינים אפשריים) למשרד להגנת הסביבה –pestcontrol@sviva.gov.il
4 צפייה בגלריה
הטרמיט הפורמוסי
הטרמיט הפורמוסי
הטרמיט הפורמוסי
(צילום: באדיבות תומר לו, טוטאל הדברות)
במקרה של כניסת הטרמיטים למקום מגורים ולבתים, ניתן לעשות שימוש בריסוס על-ידי תכשירים נגד חרקים מעופפים המאושרים על ידי המשרד להגנת הסביבה לשימוש הקהל הרחב. ככל שיש חשד לנזק ברהיטי עץ, משקופים ומוצרי עץ בתוך הבית, יש להזמין מדביר בעל רישיון מתקדם (מדביר במבנים ושטח פתוח, או מדביר באיוד) ובתוקף מהמשרד להגנת הסביבה. אין לפנות מוצרי עץ מבית נגוע ללא תיאום עם הרשות המקומית.
ד"ר גל זגרון, מנהלת אגף מזיקים והדברה במשרד להגנת הסביבה: "בעקבות מאות פניות שטופלו באגף בשבועות האחרונים וכן מבצעי ניטור ואיסוף דגימות, זיהינו את נוכחות הטרמיט הפורמוסי גם ביישובים סמוכים לעיר פתח תקווה. אנו קוראים לציבור לדווח לנו ולרשויות המקומיות אם אתם מאתרים נחיל טרמיטים מעופפים. דיווחים אלו יאפשרו לנו לזהות קינים נוספים ולהמשיך בהתמודדות המורכבת עם פלישת הטרמיט הפורמוסי".