בעקבות פרסום הנתונים כי חודש יולי צפוי להיות החודש החם ביותר ב-120 אלף השנים האחרונות לפחות, אמר היום (ה') מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש, כי "שינויי האקלים כבר כאן. זה מפחיד. וזו רק ההתחלה". הוא הוסיף כי "עידן ההתחממות הגלובלית הסתיים, ועידן 'הרתיחה הגלובלית' הגיע".
8 צפייה בגלריה
מזכ"ל האו"ם, אנתוניו גוטרש
מזכ"ל האו"ם, אנתוניו גוטרש
מזכ"ל האו"ם, אנתוניו גוטרש
(צילום: AFP)
אחר הצהריים פרסמו שירות שינויי האקלים קופרניקוס של האיחוד האירופי וארגון המטאורולוגיה העולמי הודעה, לפי ב-25 הימים הראשונים של חודש יולי הטמפרטורה הממוצעת ברחבי העולם (יום ולילה, ים ויבשה, חצי כדור הארץ הצפוני והדרומי) עמדה על 16.95 מעלות, גבוה בהרבה מהשיא הקודם שנרשם ביולי 2019 - אז הטמפרטורה העולמית הממוצעת הייתה 16.63 מעלות.

מזכ"ל האו"ם קרא במסיבת עיתונאים שנערכה בניו-יורק לפעולה מיידית. "עדיין אפשר להגביל את עליית הטמפרטורה העולמית ל-1.5 מעלות צלזיוס, ולהימנע מהגרוע ביותר", הוא אמר. אבל אפשר לעשות זאת רק עם פעולה אקלימית דרמטית ומיידית".
גוטרש, שמתבטא לא פעם בחשיבות בצמצום פליטת גזי חממה, נשמע מודאג מאוד: "ההשלכות ברורות והן טרגיות. ילדים נסחפים בגשמי מונסון, משפחות בורחות מהלהבות. עובדים מתמוטטים בחום הלוהט". מזכ"ל האו"ם הוסיף: ""באירופה זה קיץ אכזרי. עבור כדור הארץ כולו זה אסון".
8 צפייה בגלריה
מטוס כיבוי בקליפורניה
מטוס כיבוי בקליפורניה
מטוס כיבוי בקליפורניה
(צילום: AFP)
8 צפייה בגלריה
פעולות כיבוי ליד אתונה, השבוע
פעולות כיבוי ליד אתונה, השבוע
פעולות כיבוי ליד אתונה, השבוע
(צילום: AFP)
גם מזכ"ל ארגון המטאורולוגיה העולמי, פרופ' פטרי טאלאס, קרא לפעולה מיידית. "הצורך להפחית את פליטת גזי החממה דחוף יותר מאי פעם. פעולת אקלים היא לא מותרות, אלא חובה", הוא אמר.
פרופ' טאלאס הוסיף: "מזג האוויר הקיצוני שהשפיע על מיליונים רבים של אנשים ביולי, הוא למרבה הצער המציאות הקשה של שינויי אקלים וטעימה ממה שצפוי בעתיד".
ד"ר סמנתה בורגס, סגנית מנהל השירות לשינויי אקלים קופרניקוס, הזהירה כי אירועי האקלים הקיצוניים של השנה הם רק ההתחלה. בשיחה עם ה-BBC, היא אמרה שביולי 2023 נרשם גם היום החם ביותר בהיסטוריה האנושית (6 ביולי) וגם התקופה החמה ביותר של שלושה שבועות.
8 צפייה בגלריה
שריפה באזור אתונה
שריפה באזור אתונה
שריפה באזור אתונה
(צילום: AFP)
8 צפייה בגלריה
אדם וכלב מתפנים משריפה באזור אתונה
אדם וכלב מתפנים משריפה באזור אתונה
אדם וכלב מתפנים משריפה באזור אתונה
(צילום: AFP)
היא הוסיפה כי סביר להניח שהנתונים הגבוהים של הטמפרטורה ביולי לא יהיו חד פעמיים. "חיוני שמחוקקים ברחבי העולם 'יסגרו את הברז' של פליטת גזי החממה", היא אמרה. "מספר השיאים בשנת 2023 הוא באמת מדהים, והקצב שבו השיאים האלה נשברים הוא באמת מדהים".
גם פרופ' ג'יימס סקייה, מדען מסקוטלנד שנבחר השבוע לעמוד בראש ה-IPCC (הפאנל הבין-ממשלתי לשינוי האקלים), התייחס לנתונים המדאיגים. הוא אמר כי נכון לעכשיו, התוכניות הממשלתיות הקיימות יובילו להתחממות של "קרוב יותר ל-3 מעלות, מאשר היעד של 1.5 מעלות", יותר מהמצב בעידן הטרום תעשייתי.
8 צפייה בגלריה
מדריד ספרד גל חום
מדריד ספרד גל חום
גל החום במדריד
(צילום: AP Photo/Manu Fernandez)
8 צפייה בגלריה
 גל חום עמק המוות קליפורניה ארה"ב
 גל חום עמק המוות קליפורניה ארה"ב
עמק המוות בקליפורניה
(צילום: DAVID MCNEW / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP)
סקייה הוסיף: "אם ממשלות יבחרו לבצע קיצוצים מהירים ועמוקים בפליטות גזי החחמה, שאמרנו שהם נחוצים, מי יודע, אולי 1.5 מעלות יהיה אפשרי". הפרופסור לאנרגיה בת קיימא באימפריאל קולג' בלונדון הוסיף כי "אין זמן להפסיד". לדבריו, "עם החלטות שגויות זה יכול להיות מאוד קשה עד בלתי אפשרי להגביל את ההתחממות ל-1.5 מעלות צלזיוס. כל שבוע, כל חודש, כל שנה של חוסר מעש - רק מקשה על כך".
ראש ה-IPCC סיכם ואמר כי לממשלות יש דרכים רבות לצמצם את פליטות גזי החממה שלהן. "זה כאילו שמישהו יוצא לעשות עבודה: יש להם את ארגז הכלים, עכשיו הם צריכים להוציא את הכלים מהארגז".
אז איך הגיעו המדענים למסקנה שמדובר בחודש החם ב-120 אלף השנים האחרונות? הנתונים ששימשו למעקב אחר הרשומות הללו אמנם חוזרים לשנת 1940 בלבד, אך החוקרים מסתמכים בנתונים אקלים שהופקו מטבעות עצים, שוניות אלמוגים ועוד.

גל החום בישראל חריג במשך הזמן שלו

המשרד להגנת הסביבה טרם התייחס לנתונים המדאיגים, אך במקביל לפרסום העולמי שיולי היה החודש החם בהיסטוריה, פרסם גם השירות המטאורולוגי דוח.
בסקירה של ד"ר עמוס פורת, מנהל תחום שירותים אקלימיים בשירות המטאורולוגי, נכתב כי גל החום הנוכחי עדיין לא הסתיים, אולם נראה כי הוא לקראת סופו והחל מיום שבת תהיה ירידה בטמפרטורות וחזרה לערכים קרובים לממוצע. ד"ר פורת כתב כי "הפרק החם נמשך כשבועיים וחצי ונמדדו בו טמפרטורות גבוהות ושררו עומסי חום כבדים עד קיצוניים. לא נמדדו אמנם ערכי טמפרטורה חריגים, אולם משכו הארוך של הפרק החם הוא חריג".
8 צפייה בגלריה
חוף מציצים
חוף מציצים
חוף מציצים בתל אביב
(צילום: עוז מועלם)
בסקירה נכתב עוד כי הטמפרטורות הגיעו בחלק מהימים ל- ל-43 עד 46 מעלות בעמק הירדן ובערבה, 35 עד 37 מעלות במישור החוף ובשפלה, 38 עד 40 מעלות בצפון הנגב ו-34 עד 36 מעלות בהרים. ברצועת החוף הטמפרטורות הגיעו ל-32 עד 33 מעלות עם לחות יחסית גבוהה שהגיעה ל-70% עד 75% בשעות הצהריים. במישור החוף, בשפלה, בנגב ובעמקים שרר עומס חום כבד עד קיצוני במשך כמה שעות בכל יום במהלך גל החום ובהרים שרר בדרך כלל עומס חום בינוני.
בסיכום הסקירה על ישראל, כתב ד"ר פורת כי "בהתייחסות כוללת ארוכת טווח (70 שנים ויותר) ניתן לומר שגל החום הנוכחי הוא חריג במשכו, אך לא בשיאיו היומיים, והוא אינו חסר תקדים בדרך כלל". ד"ר פורת הדגיש: "גל החום הנוכחי, הן באזורנו והן דרום אירופה, כמו גלי החום המרובים בשני העשורים האחרונים תואמים את מגמת ההתחממות הגלובלית, כפי שאנו רואים אותה גם באזורנו. הדבר בא לידי ביטוי בשכיחות גבוהה יותר של גלי חום ובמשכם הארוך".