היה לכם חם החודש? חודש יולי שבר שיאי חום ובאיחוד האירופי ובארגון המטאורולוגיה העולמי מפרסמים אחר הצהריים (יום ה') הודעה, לפיה החודש האחרון היה החודש החם ביותר מאז שהחלו המדידות. עם זאת, באיחוד האירופי אמרו כי ההערכה היא שמדובר בחודש החם ביותר ב-120 אלף השנים האחרונות. הטמפרטורה העולמית הממוצעת ב-25 הימים הראשונים של החודש היא 16.95 מעלות, הרבה יותר מהשיא הקודם שנרשם ביולי 2019 - אז הממוצע היה 16.63 מעלות.

על פי נתוני השירות לשינויי אקלים קופרניקוס (C3S), שבמימון האיחוד האירופי, שלושת השבועות הראשונים של חודש יולי היו התקופה החמה ביותר בת שלושת השבועות שנרשמה, והחודש בדרך להיות יולי החם ביותר והחודש החם ביותר מאז שהחלו המדידות.
הנתונים ששימשו למעקב אחר הרשומות הללו חוזרים לשנת 1940 בלבד, אך מדענים רבים - כולל אלו בקופרניקוס - אומרים שכמעט בטוח שחודש יולי היה החודש החם ביותר בכוכב הלכת שלנו זה 120,000 שנים. החוקרים מסתמכים בנתונים אקלים שהופקו מטבעות עצים, שוניות אלמוגים ועוד.
בהודעה משותפת של קופרניקוס וארגון המטאורולוגיה העולמי נכתב כי טמפרטורות אלו היו קשורות לגלי חום בחלקים נרחבים של צפון אמריקה, אסיה ואירופה, שיחד עם שריפות ענק במדינות כמו קנדה ויוון, השפיעו רבות על בריאות האנשים, הסביבה והכלכלה.

5 צפייה בגלריה
גל חום פיניקס אריזונה ארה"ב
גל חום פיניקס אריזונה ארה"ב
גל חום פיניקס אריזונה ארה"ב
(צילום: Brandon Bell / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP)
5 צפייה בגלריה
שריפות ביוון
שריפות ביוון
שריפות ביוון
(צילום: Angelos Tzortzinis / AFP)
ב-6 ביולי הטמפרטורה הממוצעת היומית הייתה הגבוהה ביותר מאז החלו המדידות. מדובר בטמפרטורה ממוצעת של יום ולילה, ביבשה ובים ובכל חלקי כדור הארץ. ה-6 ביולי מקדים מעט כמה ימים בתחילת החודש, שגם הם היו חמים יותר מהשיא הקודם, שנרשם באוגוסט 2016.

"זה מפחיד. וזו רק ההתחלה"

הטמפרטורה הממוצעת הגלובלית עלתה באופן זמני על סף 1.5 מעלות צלזיוס מעל הרמה הקדם-תעשייתית במהלך השבוע הראשון והשלישי של החודש. בארגון המטאורולוגי העולמי ובאיחוד האירופי אמרו כי מאז מאי טמפרטורת פני הים הממוצעת העולמית הייתה גבוהה בהרבה מעל הערכים שנצפו בעבר לתקופה זו של השנה.
מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש, התייחס לנתונים ואמר: "שינויי האקלים כבר כאן. זה מפחיד. וזו רק ההתחלה". עם זאת, הוא הוסיף כי "עדיין אפשר להגביל את עליית הטמפרטורה העולמית ל-1.5 מעלות צלזיוס, ולהימנע מהגרוע ביותר מהשלכות שינויי האקלים. אבל אפשר לעשות זאת רק עם פעולה אקלימית דרמטית ומיידית".
5 צפייה בגלריה
סין בייג'ינג גל חום
סין בייג'ינג גל חום
נשים מתגוננות מהשמש החזקה בבייג'ינג, סין
(צילום: Jade Gao / AFP)
5 צפייה בגלריה
יוון גל חום שריפות רודוס שריפה
יוון גל חום שריפות רודוס שריפה
שריפה ברודוס, יוון
(צילום: AFP , Spyros BAKALIS)
קרלו בוונטמפו, מנהל שירות שינויי האקלים של קופרניקוס, אמר: "טמפרטורות שוברות שיאים הן חלק מהמגמה של עליות דרסטיות בטמפרטורות גלובליות. פליטות גזי חממה הן בסופו של דבר המניע העיקרי של עליית הטמפרטורות הללו". הוא הוסיף כי "לא סביר שהשיא של יולי יישאר בודד השנה, התחזיות העונתיות של C3S מצביעות על כך שהטמפרטורות על פני שטחי היבשה צפויות להיות הרבה מעל הממוצע, ולעלות על האחוזון ה-80 של האקלימטולוגיה לתקופת השנה".
"מזג האוויר הקיצוני שהשפיע על מיליונים רבים של אנשים ביולי הוא למרבה הצער המציאות הקשה של שינויי אקלים וטעימה מקדימה של מה שצפוי בעתיד", אמר מזכ"ל ארגון המטאורולוגיה העולמי, פרופ' פטרי טאלאס. "הצורך להפחית את פליטת גזי החממה דחוף יותר מאי פעם. פעולת אקלים היא לא מותרות, אלא חובה".
5 צפייה בגלריה
שריפות ביוון
שריפות ביוון
שריפות ביוון
(צילום: Angelos Tzortzinis / AFP)
בארגון המטאורולוגיה העולמי צופים כי ישנה סבירות של 98% שלפחות אחת מחמש השנים הבאות תהיה החמה ביותר שנרשמה וסיכוי של 66% לחרוג זמנית מ-1.5 מעלות צלזיוס מעל הממוצע של 1900-1850, לפחות באחת מחמש השנים הקרובות. בארגון הדגישו כי הדבר לא אומר שנעבור לצמיתות את רמת 1.5 מעלות צלזיוס, המצוינת בהסכם פריז, והמתייחסת להתחממות ארוכת טווח לאורך שנים רבות.

גל החום באירופה וההקשר להתחממות הגלובלית

במקביל להודעה של האיחוד האירופי והארגון המטאורולוגי העולמי, פרסם גם ד"ר עמוס פורת, מנהל תחום שירותים אקלימיים בשירות המטאורולוגי, הודעה שבה התייחס לגל החום באירופה.
בהודעה נכתב כי לפרק החם באזורנו, בדרום אירופה ובצפון אפריקה שורר גל חום קיצוני וממושך עם טמפרטורות שהגיעו ל-40 מעלות ואף 45 מעלות ויותר בספרד, באיטליה וביוון. גל החום קשור לכך שהרמה הסובטרופית חזקה מהרגיל בשבועיים-שלושה האחרונים והיא הגיעה בעוצמה מקסימלית עד קו רוחב 40 ובשיא התפשטותה אף מעבר לכך, במיוחד באזור מרכז ומערב הים התיכון.
בשל כך, כתב ד"ר פורת, אפיקי רום רדודים לא הצליחו לחדור לאזור (כמו שקורה בדרך כלל בקיץ) והתמוככות האוויר נמשכה ברציפות וההתחממות הלכה וגברה באזורים הללו. החום והיובש גרמו להתפשטות השריפות, כפי שבלט ביוון (במיוחד באי רודוס). אזורנו נמצא בשוליים של רכס הרום ולכן קיבלנו פרק חם ממושך, אולם עם ערכי טמפרטורה שאינם קיצוניים.
ד"ר פורת הדגיש: "גל החום הנוכחי, הן באזורנו והן דרום אירופה, כמו גלי החום המרובים בשני העשורים האחרונים תואמים את מגמת ההתחממות הגלובלית, כפי שאנו רואים אותה גם באזורנו. הדבר בא לידי ביטוי בשכיחות גבוהה יותר של גלי חום ובמשכם הארוך".