בתוך גל הטרור, המדינה מנסה ככל יכולתה למצוא דרכים להגן על אזרחיה מפיגועים, שזה חשוב והגיוני. אך בדרך, נראה כי ישנה לא פעם סכנה לסביבה. כזה הוא המכשול ההנדסי באזור מדבר יהודה, שלאחרונה הוחלט להרחיבו אל אזור עין גדי.
בקיץ 2022 החל צה"ל בהקמת מכשול הנדסי, שמהווה נדבך משמעותי לסיכול ולמניעת הטרור ביהודה ושומרון. אבל המכשול גרם לפגיעה קשה בסביבה במדבר יהודה. למרות התנגדות אנשי סביבה, בהם אנשי בית ספר שדה כפר עציון, העבודות נמשכו.
3 צפייה בגלריה
דרך המצודות בתא השטח שמצפון מזרח להר חולד ושעליו ממולץ לייצר את המכשול, כדי למנוע פגיעה בנוף ובטבע
דרך המצודות בתא השטח שמצפון מזרח להר חולד ושעליו ממולץ לייצר את המכשול, כדי למנוע פגיעה בנוף ובטבע
דרך המצודות בתא השטח שמצפון מזרח להר חולד ושעליו ממולץ לייצר את המכשול, כדי למנוע פגיעה בנוף ובטבע
(צילום: בית ספר שדה כפר עציון)
כעת לארגוני סביבה והגנת הטבע נודע כי אלוף פיקוד מרכז יהודה פוקס ערך סיור במדבר יהודה, במהלכו בחן את התוכניות להארכת המכשול ההנדסי עד הר חצרון מזרחה - אל אזור עין גדי בסמוך להר חולד, נחל חבר והר איתי.
בעקבות ההחלטה קוראים אנשי בית ספר שדה כפר עציון וארגונים נוספים לצה"ל לגבש תוואי חלופי למכשול, שכן בתוואי שעליו הוחלט נפגעים ערכי טבע ייחודים והיסטוריים. לדבריהם, על צה"ל לעצור את התוכנית לבניית המכשול ולהתבסס על "ציר המצודות" העתיק, ששימש כדרך עוד מימי תקופת הברזל, ואפילו את הירדנים, שבנו לאורכו מספר מצודות בהם אום דארג', רוג'ום אנקה ועוד.
3 צפייה בגלריה
ו אדום- מכשול שכבר נפרץ; קו שחור - מכשול שעתיד להיפרץ; קו ירוק - ציר המצודות, קיים ויכול לצמצם פגיעה
ו אדום- מכשול שכבר נפרץ; קו שחור - מכשול שעתיד להיפרץ; קו ירוק - ציר המצודות, קיים ויכול לצמצם פגיעה
קו אדום- מכשול שכבר נפרץ; קו שחור - מכשול שעתיד להיפרץ; קו ירוק - ציר המצודות, קיים ויכול לצמצם פגיעה
(איור: בית ספר שדה כפר עציון)
לדברי אנשי בית ספר שדה כפר עציון והארגונים הנוספים, ההתבססות על הציר העתיק הקיים תאפשר מצד אחד להקים מכשול הנדסי שייתן מענה לאתגרי הבטחון של צה"ל, ומהצד השני תמנע פגיעה בערכי הטבע הייחודים של האזור. "מכשול בתוואי הזה יאפשר שמירה על רמת המדבר כולה, בעוד שהפתרון אליו חותר צה"ל יותיר אותו למעשה פרוץ וייצור פגיעה אנושה בחי בצומח וביכולת לטייל במדבר", אומרים אנשי כפר עציון.
בעקבות פניית אנשי בית ספר שדה, מפקד פיקוד המרכז הנחה לבדוק חלופות לתוואי שטח המכשול.
3 צפייה בגלריה
בין הר חולד להר איתי
בין הר חולד להר איתי
בין הר חולד להר איתי
(צילום: בית ספר שדה כפר עציון)
עמיחי נעם, סמנכ"ל ביה"ס שדה כפר עציון ומומחה לאזור מדבר יהודה, אמר כי "המערכת חייבת להבין שככל שהולכים מזרחה במדבר יהודה השטח נעשה מצוקי יותר והמשמעות של מכשול בשטח הרסנית. האזור הזה משמש חלק מרכזי במסדרון האקולוגי של בעלי חיים, בין היתר של היעלים והצבאים, הוא לב ליבו של מדבר יהודה".
עוד הוסיף נעם כי "תא השטח הזה שבו הצבא מבקש לפרוץ מכשול ביטחון, לסלול כביש ולהקים בסיסים הוא האזור הערכי והרגיש ביותר של המדבר, אין הגיון ליצור הרס וחורבן בסמוך לעין גדי לטובת מכשול בזמן שמספר קילומטרים משם קיים ציר, כזה שיכול לאפשר הימנעות מפגיעה בטבע והימנעות מהסתובבות מוגברת של בני אדם. לצבא יש אתגרי ביטחון, לנו יש הצעה שתיתן מענה גם לביטחון וגם לטבע".
בפנייה לצבא צירפו מפה ששרטטה את האפשרות לתוואי החלופי, כזה שעובר באום דרג', רוג'ום א-נאקה ומשם לאזור מצוקי דרגות. כל הנקודות שימשו בעבר בסיסים ירדניים וביניהן קיימת כבר היום דרך עפר רחבה, שלצידה ניתן לחרוץ את המכשול שמבקשים להקים במערכת הביטחון. כך תצומצם משמעותית הדרישה לבניית תשתיות נוספות.
במקביל לפנייה לצבא השלחו מכתבים בנושא לראש הממשלה בנימין נתניהו, השרה להגנת הסביבה עידית סילמן ושר הביטחון יואב גלנט, מתוך תקווה שאלה יכירו בחשיבות השמירה על הטבע לצד השמירה על הביטחון.
"המדינה חייבת לשנות גישה ולהתחיל לחשוב איך משמרים את מדבר יהודה על אף האתגרים הביטחוניים", אמר עובד גמלא, מנכ"ל בית ספר שדה. "אנחנו רואים שיש גם בתוך יהודה ושומרון קיימים יישובים ללא גדר, שמצליחים להגן על עצמם באמצעות סנסורים, מצלמות, אנטנות ועוד. הטכנולוגייה הקיימת היא מענה ראוי לאיזון וליכולת שלנו לשמור על המדבר לטובת הדורות הבאים ואפשר לאמץ אותה".

יעל ישראל, רכזת פורום מדבר שלם למען מדבר יהודה וים המלח, אמרה כי "מכשול בלב מדבר יהודה יפגע אנושות באוכלוסיית החי המקומית, יחצה רצפים אקולוגים, ויחתוך שטחים פתוחים שאנו נלחמים על מנת לשמר. מדבר יהודה הוא מדבר ייחודי מבחינה סביבתית וכמובן מבחינת המורשת וההיסטוריה שבו, ויש לעשות כל מאמץ להגן עליו. עבורנו ועבור הדורות הבאים. כמובן - אין לנו מחלוקת עם אנשי מערכת הביטחון, אבל אנו סמוכים ובטוחים כי ניתן לייצר פתרונות טכנולוגים או אחרים, כפי שיש במקומות רבים אחרים בישראל ובאיו"ש מבלי לפגוע במדבר. בסיור שערכנו בשטח ראינו איך המכשול שכבר נפרץ פוגע בנוף הטבעי הייחודי בצורה אנושה מחד, ומאידך - ולמרבה האירוניה לא רק שהוא לא חוסם מעבר, אלא אפילו הפך לדרך למעבר בלב המדבר".
מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "ההחלטה על הקמת המכשול והתוואי שלו מצויות בבחינה. במסגרת כלל השיקולים יישקלו גם היבטים הנוגעים לאיכות הסביבה על מנת לשמור על תוואי השטח. המכתב המדובר של בית ספר שדה כפר עציון הועבר ללשכת מפקד פיקוד המרכז ומצוי בבחינה".