אחרי חיילי המילואים והרופאים - גם המדענים מפרסמים אזהרה חריפה בשל המהפכה המשפטית. נשיאי אוניברסיטאות המחקר הציבוריות בישראל וחברי מליאת המועצה הלאומית למחקר ופיתוח אזרחי שלחו היום (ג') מכתב לראש הממשלה, שר החינוך ושר הטכנולוגיה והמדע - שבו התריעו על פגיעה במחקר המדעי בישראל.
4 צפייה בגלריה
עותק ענק של מגילת העצמאות על בניין מאיץ החלקיקים במכון ויצמן, רחובות
עותק ענק של מגילת העצמאות על בניין מאיץ החלקיקים במכון ויצמן, רחובות
עותק ענק של מגילת העצמאות על בניין מאיץ החלקיקים במכון ויצמן, רחובות
(צילום: גלעד פירסט)
במכתב נכתב בין היתר: "אנו - מדענים, אנשי האקדמיה, יזמים ואנשי הייטק, חברי המועצה הלאומית למחקר ופיתוח אזרחי ונשיאי האוניברסיטאות הציבוריות של ישראל, מבקשים להתריע בפניך על הצטברותם של סימני אזהרה ברורים לעתיד המחקר המדעי במדינת ישראל".
בהמשך המכתב שנשלח לבנימין נתניהו, יואב קיש ואופיר אקוניס - הדגישו החותמים כי "פעילויות המחקר והפיתוח בישראל, המשלבות מחקר מדעי באקדמיה ובמכוני מחקר ממשלתיים, עם פיתוחים טכנולוגיים ויזמות הייטק, הביאו לישראל הצלחות אדירות וחוסן כלכלי , שמרבית מדינות העולם מתקנאות בו".
במכתב, שעליו חתמו נשיאי אוניברסיטת בר-אילן, הטכניון, מכון ויצמן למדע, אוניברסיטת תל אביב, האוניברסיטה העברית, אוניברסיטת בן גוריון בנגב, אוניברסיטת חיפה והאוניברסיטה הפתוחה, הודגש כי "בחודשים האחרונים, בפרט בשבועות האחרונים, הצטברו סימנים המעידים על תהליכים הרסניים אשר עלולים לפגוע בחוסנה המדעי של ישראל".
4 צפייה בגלריה
פעילי מחאת הסטודנטים לקראת הצעדה מסבידור מרכז לקפלן
פעילי מחאת הסטודנטים לקראת הצעדה מסבידור מרכז לקפלן
סטודנטים מפגינים נגד המהפכה המשפטית בשבוע שעבר
(צילום: אפרת ספרן)
בין השאר התריעו חותמי המכתב כי "אנו עדים לירידה משמעותית בנכונותם של מדענים ישראלים מובילים הנמצאים בחו"ל לקבל משרות אקדמיות בישראל ולחזור להשתקע; חשש הולך וגובר מעזיבה של כוח אדם מצטיין בתחומי המדע והטכנולוגיה של ישראל; ביטול השתתפותם של המדענים המובילים בעולם בכנסים מדעיים בישראל; איומים מפורשים על ביטול שיתופי פעולה מדעיים בין מדענים בישראל למדעני העולם; איומים מפורשים של תורמים, בכל המוסדות להשכלה גבוהה, להפסיק את תרומותיהם בגלל החקיקה המשפטית. ישנם כבר תורמים (מעטים), אשר הודיעו על הפסקת התרומות".
עוד נכתב כי בחודשים האחרונים חלה ירידה במענקי מחקר, מהם נהנים מדענים ישראלים, וגם נרשמה ירידה משמעותית בהשקעות מו"פ מגורמים בינלאומיים בחו"ל בחברות ההייטק הישראליות ובמו"פ בישראל".
במכתב כתבו נשיאי אוניברסיטאות המחקר הציבוריות בישראל וחברי מליאת המועצה הלאומית למחקר ופיתוח אזרחי כי "כוח אדם מדעי הוא הבסיס להצלחות ישראל בתחומי המדע , הטכנולוגיה והחינוך של ישראל על רבדיו השונים. מכיוון שהון אנושי זה הוא גורם יצור נייד ברמה בינלאומית, ורגיש לסוגיות בתחומי זכויות הפרט והקניין, מהלכי החקיקה הדרמטיים והמהירים שנעשו, מאיימים על זכויות אלו וכבר גורמים נזק בעיסוק המדעי".
4 צפייה בגלריה
(צילום: Shutterstock)
עוד נכתב בפנייה כי "רבים בקהילה המדעית מצויים בתחושות של חשש, וסכנה לעתידם. כתוצאה מכך, רבים מהם מאבדים אמון ומעדיפים לנטוש את הספינה. הן חברי מועצת המולמו"פ והן נשיאי האוניברסיטאות, עדים לעזיבת חוקרים את ישראל, לחוסר הנכונות לשוב ארצה ולפגיעה ממשית בקשרים עם הצמרת המדעית בעולם".
כותבי המכתבים הזהירו כי "הנזק שמצטבר ומתגבר עלול לסכן בצורה ממשית את עתיד אומת הסטארט-אפ והחשש הגדול הוא שהנזק יהיה בלתי הפיך. מחובתנו להביא זאת לידיעתכם, כמי שאמונים על שמירה על מצוינותה המדעית של ישראל, שנחשבת קריטית לעוצמתה הכלכלית והביטחונית".
4 צפייה בגלריה
מאהל מחאת הסטודנטים והסטודנטיות בגן סאקר, ירושלים
מאהל מחאת הסטודנטים והסטודנטיות בגן סאקר, ירושלים
מאהל מחאת הסטודנטים והסטודנטיות בגן סאקר, ירושלים
(צילום: מחאת הסטודנטים והסטודנטיות)
על המכתב חתמו חברי מליאת המועצה הלאומית למחקר ופיתוח אזרחי: פרופ' פרץ לביא – יו"ר המולמו"פ – לשעבר נשיא הטכניון; פרופ' אבי צדוק – המכון לננו טכנולוגיה, אוניברסיטת בר אילן; פרופ' אבי שרודר - הנדסה כימית, טכניון; אהרון אהרון - מנכ"ל רשות החדשנות לשעבר וסגן נשיא טכנולוגיות וחומרה של אפל העולמית לשעבר; ד"ר איתי גבריאלי - המכון הגיאולוגי לישראל; אריק קלינשטיין - קרן הון סיכון גלילות קפיטל; פרופ' דן פלד - אוניברסיטת חיפה; פרופ' דני שטיינברג - מכון וולקני; פרופ' יוסף קוסט - הנדסה כימית אוניברסיטת בן גוריון בנגב וחבר האקדמיה הלאומית למדעים; פרופ' ליאת איילון - בית הספר לעבודה סוציאלית ע"ש לואי וגבי וויספלד, אוניברסיטת בר-אילן; מיכל צור - יזמת הייטק; עדי סופר תאני - מנכ"לית פיסבוק ישראל; עימד יונס - מנכ"ל חברת אלפא אומגה; פרופ' קרן אברהם - דיקנית הפקולטה לרפואה אוניברסיטת תל אביב.
נשיאי אוניברסיטאות המחקר הציבוריות בישראל שחתמו על המכתב: פרופ' אריה צבן - יו"ר ור"ה ונשיא אוניברסיטת בר-אילן; פרופ' אורי סיון - נשיא הטכניון; פרופ' אלון חן - נשיא מכון ויצמן למדע; פרופ' אריאל פורת - נשיא אוניברסיטת תל-אביב; פרופ' אשר כהן - נשיא האוניברסיטה העברית; פרופ' דני חיימוביץ - נשיא אוניברסיטת בן- גוריון בנגב; פרופ' מימי אייזנשטדט - נשיאת האוניברסיטה הפתוחה; פרופ' רון רובין - נשיא אוניברסיטת חיפה.