חוקרים אמריקנים מצאו דג שיכול "לראות" באמצעות העור שלו. מדובר ב"דג חזיר" hogfish, שנקרא כך כיוון שיש לו אף ארוך הדומה לזה של חזיר, לסתות בולטות, שפתיים עבות והצבע שלו משתנה מאוד - גם בהתאם לגודל שלו, אבל לא רק.
הדגים צופים בשינוי הצבע של עצמם, ובפעמים רבות המידע הזה יכול להציל אותם מלהיות ארוחת צהריים של בעל חיים אחר מתחת למים.
4 צפייה בגלריה
הדג יוצא הדופן
הדג יוצא הדופן
הדג יוצא הדופן
(צילום: Schweikert et al., Nature Communications, 2023)
ביולוגיות מצפון קרוליינה, שערכה את המחקר, הסבירה: "אם לא הייתה לך מראה, ולא היית יכולה לכופף את הצוואר, איך היית יודעת אם את לבושה כראוי?"
אלא שאצלנו זה עניין של אופנה, אצל "דג חזיר" - מדובר בעניין של חיים ומוות. לשם כך, הדג מסתמך על תאים מלאי פיגמנט, הנקראים כרומטופורים - כאלה שגם מחזירים אור. אלו תאים שמצויים בדו-חיים, דגים, זוחלים ועוד.
4 צפייה בגלריה
hogfish
hogfish
hogfish
(צילום: shutterstock)
מעקב אחר מולקולות מתחת לתאים האלה גילה שרמות האור משתנות בהתאם למולקולה שמשתחררת - מה שמאפשר לו במילים פשוטות "לצלם את העור שלו מבפנים". "ראיית עור" פועלת כמנגנון זיהוי אור, ולא יוצרת תמונה חזותית כמו שהמוח שלו מייצר בעזרת העיניים, ולכן חוקרים קוראים לכך "משוב חושי". (למחקר המלא על הדג)
ואנחנו נשארים בגזרת הצבעים, והפעם - צפרדעים. הידעתם שצפרדעים זוהרות בשעות דמדומים, אולי כדי למצוא את חברותיהן בצללים?
4 צפייה בגלריה
אחת הצפרדעים במחקר
אחת הצפרדעים במחקר
אחת הצפרדעים במחקר
(צילום: Lamb & Davis, Sci. Rep., 2023)
ב-2017 מדענים הכריזו על גילוי מרגש במיוחד - הם איתרו כמה צפרדעים זוהרות, בתהליך שלא נראה קודם לכן בטבע. מחקר חדש לקח את זה צעד אחד קדימה - כדי להבין למה הן עושות את זה.
במחקר בדקו החוקרים 151 מיני צפרדעים דרום אמריקניות, ובסך הכול 528 צפרדעים ממינים שונים. כל אחת מהן הפגינה יכולת מסוימת של "פליטת אור". החוקרים מציעים שהאפקט הזה משחק תפקיד חשוב באופן שבו צפרדעים מאותתות זו לזו, אולי אפילו כדי להדוף טורפים. העדויות מצביעות שמדובר בסוג של תקשורת ביניהן.
ולסיום, זוכרים את סיפורו של הברווזון המכוער? ברווזון ששונה מאחיו, וסופג על כך עלבונות ורדיפות, עד לסוף הטוב, שבו מתגלה האמת, והוא למעשה אינו ברווז, אלא ברבור יפה תואר?
אז שימו לב לתרנגולת הזאת, שכמו כל אמא טובה, לבטח שומרת על האפרוחים שלה. אבל - יש אחד מוזר, שונה - מכוער. הסיבה לכך היא שמדובר בסנאי, ולא באפרוח, שאומץ על ידי התרנגולת - וחולץ בהצלחה בחזרה לחייו הטבעיים.
4 צפייה בגלריה
הסנאי והתרנגולת
הסנאי והתרנגולת
הסנאי והתרנגולת
(צילום: Scottish SPCA)
הסיפור הביזארי הזה קרה לאחרונה בסקוטלנד, שם קצינת הצלה למען בעלי חיים, נקראה לבית לאחר שהבעלים גילה את הסנאי ישן מתחת לתרנגולת, באינטראקציה של אם וצאצא. למרבה הפלא, התרנגולת לא ניסתה לפגוע בסנאי, אלא טיפחה אותו תחתיה, לאחר שככל הנראה הופרד מאימו, וחיפש מקום חם ונוח.
אלא שסנאי אינו תרנגול, ולכן הוא נמצא כחוש ומיובש. הסנאי נלקח לטיפול במרכז להצלת חיות הבר, ויישאר שם עד שיהיה חזק מספיק לשוב בחזרה אל הטבע.
מבזק החדשות הטובות מתפרסם בימים ראשון, שלישי וחמישי