בשנים האחרונות בישול בטאבון הופך להיות יותר ויותר פופולרי, בעיקר בשל ייצור וייבוא של טאבונים ביתיים קטנים שמתאימים למרפסת, אפילו למרפסת קטנה. והאמת - בישול, אפייה וצלייה בטאבון נותנים למנות טעמים שלא דומים לשום דבר אחר.
כתבות נוספות שיכולות לעניין אותך:
בטאבון אפשר להכין כמעט הכל - בשר, דגים, עוף, ירקות, פסטות, וגם קינוחים ובצקים. אם מתחשק לכם לשכלל את מנות הטאבון שלכם, הכתבה הזאת היא בול בשבילכם: השף אופיר וידבסקי עם שלושה מתכונים נהדרים - סטייק דלעת עם קרם פקורינו ומרווה, קנלוני עגל עם ראגו פטריות וקונכיות פסטה עם ריקוטה, כמהין וגבינה. ויש גם טיפים לבישול מוצלח בטאבון.
4 צפייה בגלריה
מתכונים לטאבון
מתכונים לטאבון
תבואו, יהיה אש
(צילום: קובי קואנקס)

סטייק דלעת עם גבינה ומרווה

המצרכים (ל-4 מנות): 600-700 גר' דלעת צרור קטן של עלי מרווה 100 גר' (1 כוס) אבקת סוכר 1/3 כוס שמן זית (100 מ"ל)
לקרם פקורינו - 500 מ"ל שמנת מתוקה לבישול (שני מיכלים) 200 גר' גבינת פקורינו רומנו מגוררת לאבקה קורט אגוז מוסקט 50 גר' (1/2 כוס) אגוזי לוז קלויים, קצוצים גס
4 צפייה בגלריה
מתכונים לטאבון
מתכונים לטאבון
(צילום: קובי קואנקס)
אופן ההכנה:
  1. לקרם פקורינו - שופכים את השמנת לסיר, מוסיפים עלה מרווה, אגוז מוסקט ומבשלים על אש נמוכה ,שמים בסיר כף מתכת כדי שהשמנת לא תגלוש, ומצמצמים ב30 אחוז מהכמות ההתחלתית.
  2. מוסיפים את הפקורינו תוך כדי ערבוב בעזרת מטרפה עד שכל הגבינה נטמעת בשמנת, מתבלים במלח לפי הצורך.
  3. לסטייק דלעת - בעזרת סכין חדה מסירים את הקליפה וחותכים את הדלעת לפרוסות בעובי שני ס"מ ,רוחב 10 ס"מ ואורך בין 15 לעשרים ס"מ.
  4. בסיר גדול עם מים רותחים ומלח חולטים את פרוסות הדלעת 3 דקות ,מוציאים למי קרח לעצור את פעולת הבישול, מסננים ומייבשים קלות.
  5. מחממים טאבון לחום גבוה (300 מעלות לפחות).
  6. על מגש צלייה מניחים את פרוסות הדלעת החלוטה, מתבלים במלח, פלפל שחור גרוס, בוזקים מעט אגוז מוסקט, שמן זית, עלי מרווה ומורחים היטב בעזרת מברשת את השמן המתובל, בוזקים אבקת סוכר על ה"סטייקים" וצולים כ7-8 דקות עד לקבלת צבע זהוב ומזוגג.
  7. על צלחת הגשה יוצקים מקרם הפקורינו, מניחים את סטייק הדלעת, מפזרים אגוזי לוז ,עלי מרווה, מעט פקורינו מגורד ושמן זית.

קנלוני עגל עם ראגו פטריות

המצרכים (ל-4 מנות): 4 דפי פסטה טרייה חתוכה למלבנים או 4 צינורות קנלוני מפסטה יבשה 120 גר' מוצרלה מגוררת לפיצה 100 גר' פרמזן מגורר
לבשמל - 50 גר' חמאה 50 גר' (5 כפות) קמח לבן 1/2 (כ-2 כוסות) ליטר חלב 50 גר' פרמזן מגורר קורט אגוז מוסקט טחון ענף קטן של תימין או מרווה אם רוצים
לרוטב עגבניות - 400 גר' (1 פחית) עגבניות מרוסקות משומרות מאיכות טובה 2 שיני שום פרוס 4 כפות שמן זית 3-4 עלי אורגנו טרי
לבשר - 1 ק"ג אונטריב עגל נקי מגידים 1 גזר, חתוך גס 1/2 כרשה, חתוכה גס 1 בצל לבן, קלוף וחתוך גס 2 עלי דפנה ופלפל אנגלי
4 צפייה בגלריה
מתכונים לטאבון
מתכונים לטאבון
(צילום: קובי קואנקס)
אופן ההכנה:
  1. לבשמל - בסיר קטן ממיסים את החמאה, מוסיפים את הקמח ומערבבים בעזרת כף עץ עד שהקמח סופח את החמאה, מוסיפים את החלב, תימין, מלח, מוסקט טחון ומערבבים היטב עד לקבלת מרקם סמיך , מוסיפים את הפרמזן המגורר , מערבבים היטב ומצננים לטמפרטורת החדר.
  2. לרוטב עגבניות - בסיר בינוני מחממים על להבה נמוכה את שמן הזית עם שיני השום ועלי האורגנו, מוסיפים את העגבניות, שוטפים קלות את פחית השימורים במים ומוסיפים לרוטב, מתבלים במלח וקורט סוכר.
  3. מבשלים 20 דקות על להבה בינונית נמוכה.
  4. לבשר - מחממים טאבון לחום גבוה.
  5. בתבנית צלייה עמוקה מתבלים את נתח הבשר במלח ופלפל גרוס בנדיבות, מוסיפים את שאר המרכיבים, ממלאים במים עד גובה הבשר, עוטפים בנייר אפייה ועליו נייר כסף.
  6. מכניסים לטאבון לשעתיים לפחות(חשוב לסובב את התבנית מספר פעמים במהלך הצלייה).
  7. מוציאים ומצננים, מוציאים את הבשר מהנוזל ומפרקים בערת הידיים לקערה.
  8. מרכיבים את המנה - מערבבים את הבשר עם חצי מכמות הבשמל, חצי מכמות המוצרלה וחצי מכמות הפרמזן עד לקבלת מילוי עיסתי. ממלאים את הפסטה , בתבנית צלייה שמים מחצית מרוטב העגבניות, מעט בשמל, מניחים את הקנלוני הממולאים, עליהם מורחים עוד רוטב עגבניות ובשמל, מפזרים את שארית המוצרלה והפרמזן , עטפים בנייר כסף ומכניסים לטאבון ל-6-7 דקות, מורידים את נייר הכסף וצולים עוד 5-6 דקות עד לקבלת צבע זהוב.

קונכיות פסטה ממולאות

המצרכים: 600 גר' פסטה קונכיות גדולות
לבשמל - 70 גר' חמאה 70 גר' קמח לבן 1 ליטר חלב קורט אגוז מוסקט טחון 50 גר' גבינת פונטינה או גבינה חצי קשה אחרת
לקרם כמהין - 20 גר' חמאה 2 כפיות שמן כמהין 1 כף בצל סגול קצוץ 200 גר' פטריות שמפיניון פרוסות דק 1 כף מחית כמהין 1 כף יין לבן 500 גר' ריקוטה 100 גר' פרמזן טחון 50 גר' גבינת פונטינה או גבינה חצי קשה אחרת פרוסה לפרוסות דקות
4 צפייה בגלריה
מתכונים לטאבון
מתכונים לטאבון
(צילום: קובי קואנקס)
אופן ההכנה:
  1. לבשמל - בסיר קטן ממיסים את החמאה, מוסיפים את הקמח ומערבבים היטב עד שהקמח מתחבר עם החמאה, מוסיפים את החלב ובעזרת מטרפה מערבבים היטב על חום בינוני עד לקבלת בשמל סמיך וקטיפתי, מוסיפים את המוסקט הטחון, מתבלים במלח, מוסיפים את הגבינה ומערבבים עד שהגבינה מתחברת.
  2. לקרם כמהין - במחבת שמים את שמן הכמהין, חמאה, בצל קצוץ ופטריות, מערבבים ומבשלים עם מלח ופלפל כעשר דקות , טוחנים במעבד מזון ומוסיפים את מחית הכמהין, מצננים ולאחר מכן מערבבים עם הריקוטה והפרמזן.
  3. להכנת הקונכיות והרכבת המנה - מרתיחים בסיר גדול מים עם מלח ומבשלים את הפסטה 3-4 דקות פחות מזמן בישול הוראות היצרן, מסננים ומערבבים עם 2 כפות שמן זית.
  4. ממלאים את הקונכיות בקרם כמהין, בתבנית צלייה שמים שכבת בשמל, עליה מסדרים את הקונכיות הממולאת, יוצקים את שארית הבשמל מלמעלה, מסדרים על הכל את פרוסות הגבינה וצולים בטאבון בחום גבוה כ-10 דקות.
אופיר וידבסקי הוא השף של בר האוכל האיטלקי פרימו בחולון