ללקק את האצבעות: בבתים רבים של בשלנים זו לא שבת אם אין מנה של דג על השולחן. אבל מה עושים כשרוצים דגים אבל אין לכם כוח וזמן לעמוד שעות במטבח, לקמח, לטגן ואחר כך גם לנקות ולסדר הכל? התשובה היא פשוטה - מכניסים את הדגים לתנור. וזהו.
13 צפייה בגלריה
מתכוני דגים ממסעדת הולה
מתכוני דגים ממסעדת הולה
לתנור וזהו: דג לשבת
(צילום: ירון ברנר)
אספנו מתכונים של שפים למנות של דגים בתנור, ואם גם אתם מחפשים עבודה קלה השבת, הכתבה הזאת בדיוק בשבילכם.

הפארידה של רפי כהן

המצרכים ל-8 מנות:
1.5 ק"ג פארידה שלמה (או דג ים אחר) 12 לבבות ארטישוק טריים, חתוכים לרבעים 6 ראשי שומר צעירים, חתוכים לרבעים 10 שיני שום, קצוצות 6 עגבניות בשלות, קלופות וחתוכות לרבעים 5-4 פלפלים ירוקים חריפים, חצויים לאורכם 1 כפית כורכום 1/2 כף פלפל לבן גרוס 1/2 כף עלי טימין טריים 4 כפות מיץ לימון 1/2 כף מלח 1/2 ליטר מים
13 צפייה בגלריה
דג עם ירקות, רפי כהן
דג עם ירקות, רפי כהן
לפני
(צילום: עידו ארז)
13 צפייה בגלריה
דג עם ירקות, רפי כהן
דג עם ירקות, רפי כהן
ואחרי
(צילום: עידו ארז)
אופן ההכנה:
  1. חורצים בגוף הדג מספר חריצים בעזרת סכין חדה. ממליחים ומפלפלים, גם בתוך החריצים וגם בבטן הדג. ממלאים מעט טימין ושום קצוץ בבטן הדג ובתוך החריצים.
  2. מניחים את הירקות בתבנית מתכת שניתן להניח על להבה ישירה ומעליהם מניחים את הדג.
  3. מחממים תנור ל-200 מעלות.
  4. יוצקים את הנוזלים ומעבירים לכיריים. מביאים את התבשיל לרתיחה על אש גבוהה, מנמיכים להבה ומבשלים כרבע שעה תוך שמדי פעם יוצקים על הדג את נוזלי הבישול בעזרת כף.
  5. מעבירים את התבנית לתנור ואופים כ-20-15 דקות עד שבשר הדג מבושל. מדי פעם יוצקים על הדג את נוזלי הבישול.
  6. מוציאים מהתנור, מטפטים שמן זית על המנה ומגישים מיד.

דג צלוי בתנור עם ירקות

מוטי טיטמן
המצרכים: 2 לברקים שלמים 1 ענף מרווה לימון וחצי לכל לברק 1 ענף טימין שמן זית לזיגוג הדג (כף וחצי לדג) מלח ים
13 צפייה בגלריה
מתכון לפנתיאון
מתכון לפנתיאון
(צילום: אנטולי קריניצקי)
לרוטב - 350 גר' עגבניות שרי תמר 2 כפות שמן זית 1 כפית סוכר 1/2 כפית מלח 2 ראשי ברוקוליני או ברוקולי מופרדים לפרחים 14 זיתי קלמטה מגולענים חופן עלי זעתר 6 עלי מנגולד קרעים יפים גדולים 10 רבעי לבבות ארטישוק נקיים ומבושלים 2 כפות פאסטיס מיץ משני לימונים מלח
13 צפייה בגלריה
מתכון לפנתיאון
מתכון לפנתיאון
(צילום: אנטולי קריניצקי)
אופן ההכנה:
  1. אופים את עגבניות השרי בתנור בחום גבוה עם שמן זית, סוכר ומלח. חולטים את הברוקלי במים חמים.
  2. מקפיצים במחבת את כל מרכיבי הרוטב בשמן זית: הברוקולי החלוט, עגבניות צלויות, זיתי קלמטה, פאסטיס, עלי זעתר, לבבות הארטישוק והמנגולד. מתבלים במלח וסוגרים את הרוטב עם מעט לימון סחוט.
  3. ממלאים את בטן הדגים בעלי תבלין ופרוסות לימון. מסדרים את הדגים על תבנית אפיה עם נייר אפיה ומתבלים במלח ושמן זית. מכניסים את הדגים לתנור לצלייה חזקה במשך כ-15-20 דקות בטמפרטורה של 220 מעלות.
  4. אחרי הצלייה מסדרים את הדגים על צלחת עם ירקות צבעוניים, סוחטים לימון מעל ומגישים.

פילה סלמון בתנור ברוטב סויה

חביב משה
המצרכים (4 מנות): 4 נתחי סלמון במשקל 200 גר' כל אחד, מפולטים וללא עור 8 פטריות פורטובלו טריות 4 זוקיני פרוסים דק 20 עלי מנטה או נענע
לרוטב: 50 מ"ל (1/4 כוס פחות כף) רוטב סויה 40 מ"ל (3 כפות) מיץ לימון 40 מ"ל (3 כפות) סילאן
13 צפייה בגלריה
סלמון בתנור
סלמון בתנור
(צילום: שי ניבורג)
אופן ההכנה:
  1. מחממים את התנור ל-180 מעלות.
  2. מניחים בתבנית את נתחי הסלמון ואת הפטריות. מערבבים את כל מרכיבי הרוטב ויוצקים מעל. צולים בתנור 14-12 דקות, עד שפילה הסלמון מוכן.
  3. מערבבים בקערה את הזוקיני ועלי המנטה. מעבירים לצלחות הגשה ומניחים מעל את נתחי הפילה והפטריות. יוצקים מעל מהרוטב שנותר בתבנית ומגישים מיד.

פילה דג עם שעועית ירוקה ומרווה

תומר טל
המצרכים: 1 פילה דג (לוקוס בר ים או פרידה) 3 שיני שום 1 ענף מרווה 300 גר' שעועית ירוקה שמן זית לזילוף 1 כוס יין לבן 1 כף מלח ים
13 צפייה בגלריה
פילה דג של תומר טל
פילה דג של תומר טל
פילה דג של תומר טל
(צילום: טל שחר)
אופן ההכנה:
  1. קוטמים את השעועית משני צידיה וחולטים במים רותחים למשך דקה, מצננים במי קרח ומסננים.
  2. מחממים תנור ל-200 מעלות. מעסים את הנתחים של הדג בשמן זית.
  3. מניחים בתבנית את פילה הדג כאשר העור מופנה כלפי מעלה, מתבלים במלח מכל צדדיו. מפזרים שעועית, שיני שום ויין לבן.
  4. אוטמים בנייר פרגמנט ומעליו נייר כסף, מכניסים לתנור ואופים כ-20 דקות. מורידים את הכיסוי ואופים למשך 10 דקות נוספות, עד לקבלת עור דג פריך. למי שלא אוהב - ניתן לנתק את העור.

דניס אפוי עם ירקות צלויים

ויקטור גלוגר
המצרכים (ל-4 מנות): 4 דגי דניס 3 בצלים 1 חציל קטן 2 זוקיני או קישואים קטנים 3 עגבניות קטנות 1 כוס יין לבן יבש טימין ורוזמרין טריים, קצוצים גס מעט שמן זית חופן עלי בזיליקום גרידת לימון
13 צפייה בגלריה
מתכוני דגים ממסעדת הולה
מתכוני דגים ממסעדת הולה
(צילום: ירון ברנר)
אופן ההכנה:
  1. חותכים את הבצל לפרוסות דקות. מחמים במחבת קטנה שמן זית ומאדים את הבצל עד שהופך שקוף.
  2. מבצעים שלושה חתכים בעזרת סכין חדה לרוחב בכל דג עד לעומק האדרה. מתבלים במלח ופלפל.
  3. חותכים את הירקות לפרוסות דקות ומחדירים אותם בחריצים של הדג: חציל, עגבנייה, זוקיני. מתבלים במלח ופלפל ומגררים מעל מעט לימון.
  4. מניחים בתבנית את הבצל המאודה, מעל מניחים את הדניס, יוצקים כוס יין לבן, מפזרים את הטימין ועלי הרוזמרין מעל ומוזגים שמן זית בנדיבות.
  5. אופים בטמפרטורה של 220 מעלות (במצב טורבו) במשך 15 עד 20 דקות.
  6. להגשה - מרטיבים את הדג בנוזלים שנשארו ומפזרים עלי בזיליקום טריים ויפים.

פילה לברק אפוי

ליאור הדס
המצרכים (ל-4 סועדים): 4 פילטים נקיים של לברק, ללא עצמות, במשקל של 200 גרם כל פילה 1/2 1 ק"ג עגבניות שרי אדומות, שטופות היטב 2 יח' צ'ילי אדום חצוי (אפשר יותר, אם רוצים שהמנה תהיה חריפה יותר) מיץ מלימון אחד טרי 5 ענפי מרווה 5 גבעולי טימין 1 ראש שום בינוני, חצוי לרוחב 1/2 בקבוק יין לבן (שרדונה/חצי יבש) 5 כפות שמן זית 200 גר' חמאה, חתוכה לקוביות 1 כף סוכר חום מלח ים פלפל שחור גרוס
13 צפייה בגלריה
פילה לברק
פילה לברק
(צילום: דנה קופל)
אופן ההכנה:
  1. מניחים בקערה את העגבניות, ענפי הטימין והרוזמרין, ראש השום החצוי ואת הצ'ילי, מתבלים במלח ופלפל ויוצקים מעל 4 כפות של שמן זית. מערבבים בעדינות את כל המרכיבים, ומניחים בתבנית בעלת שוליים.
  2. מכניסים לתנור שחומם מראש ל-220 מעלות להשחמה במשך כ-30-25 דקות. אחרי כרבע שעה פותחים את התנור, מערבבים את המרכיבים בעדינות ומחזירים לתנור.
  3. לאחר כחצי שעה מוציאים את התבנית החמה מהתנור, יוצקים פנימה חצי בקבוק יין (כ-350 מ״ל), מיץ מלימון אחד, כף סוכר חום ואת החמאה החתוכה לקוביות, ומערבבים היטב.
  4. מתבלים את הדגים במלח, פלפל ושמן זית ומסדרים אותם על התבנית כשעורם פונה כלפי מעלה ובשרם בתוך הנוזל, ומחזירים לתנור לרבע שעה.
  5. רצוי להגיש את הדגים מיד כדי שלא יתייבשו. אם הכנתם את התבנית מראש, הכניסו אותה לתנור לחימום נוסף לפני שאתם מוסיפים אליה את הדגים.

פילה דניס בגרגירי חומוס

אידי ישראלוביץ'
המצרכים: 400 גר' גרגרי חומוס, שהושרו במים למשך לילה 1 פילה דניס מלח קורט פלפל שחור 1 כף סודה לשתייה 2 שיני שום, חצויות 1 כפית פפריקה מתוקה 3 כפות שמן זית 1 פלפל אדום חריף יבש, שלם צרור פטרוזיליה, קצוצה צרור כוסברה, קצוצה גבעול עירית
13 צפייה בגלריה
אידי דגים ופירות ים
אידי דגים ופירות ים
(צילום: טל שמעוני)
אופן ההכנה:
  1. משרים את החומוס למשך לילה. מסננים את החומוס ושוטפים. מעבירים לסיר את החומוס שהושרה, מכסים במים, מוסיפים מלח ו-1 כף סודה לשתייה ומרתיחים.
  2. מנמיכים את הלהבה ומבשלים את הגרגרים עד ריכוכם. מסננים את גרגרי החומוס המוכנים. שומרים כוס אחת מנוזלי הבישול.
  3. מחזירים את גרגרי החומוס לסיר ומוסיפים את כוס הנוזלים, שום, כמון, פפריקה, פטרוזיליה וכוסברה קצוצה. מבשלים 10 דקות נוספות. מעבירים את גרגרי החומוס המבושלים לתבנית אפייה, עם הנוזלים.
  4. מניחים את הדג על החומוס, כשהבטן (הצד ללא העור) מונחת על הגרגרים. זורים על הדג מעט מלח, פלפל, פפריקה ושמן זית.
  5. מחממים מראש תנור לטמפרטורה של 180 מעלות. מכניסים את התבנית לתנור ואופים במשך כ-17 דקות, ומגישים.

פילה סלמון עם ירקות

ויקטור גלוגר
המצרכים (ל-4 מנות): 4 נתחים של פילה סלמון עם העור במשקל של 200 גר' כל אחד 2 בצלים ירוקים 1 פלפל ירוק 1 פלפל אדום גמבה 1 פלפל אדום חריף (לא חובה, רק למי שאוהב חריף) 1 קישוא 1 חציל קטן 4 שיני שום 6 כפות מלח גס חופן פטרוזיליה, קצוצה מעט שמן זית מעט מים מלח ופלפל מעט מלח ים אטלנטי (לא חובה)
13 צפייה בגלריה
סלמון עם ירקות
סלמון עם ירקות
(צילום: ירון ברנר)
אופן ההכנה:
  1. מכינים את הירקות - חותכים את כל הירקות לקוביות קטנות. מחממים שמן זית במחבת ומאדים לפי הסדר: בצל, פלפלים, שום, חציל וקישוא, מבשלים על להבה קטנה כ-15 דקות. לסנן ולשמור את הנוזל.
  2. מתבלים את הסלמון במלח ופלפל. משמנים תבנית עם שמן זית, מרטיבים את המלח הגס, מניחים את הסלמון בתוך התבנית עם הצד של העור כלפי מעלה, ומכסים את העור שמעל עם המלח הגס הרטוב.
  3. אופים בתנור שחומם מראש ל-220 מעלות (טורבו עדיף) במשך כ-8 דקות. מוציאים מהתנור ומסירים בעדינות את העור עם המלח בעזרת ספטולה קטנה או מזלג.
  4. להגשה - שמים את הפסטו מתחת לדג או לצדו. יוצקים מעל הדג את הנוזלים שנשארו מהפסטו.
  5. מפזרים פטרוזיליה קצוצה מעל, ומגישים.

פורל עם שומר ברוטב יין לבן

עמוס שיאון
המצרכים:
1 דג פורל ורוד טרי שלם, במשקל 500 גר' 2 שומרים קטנים, עם העלים 1 בצל ירוק, קצוץ גס 1 לימון טרי, פרוס לפרוסות דקות צרור תימין 4 שיני שום 3 כוסות יין לבן יבש מלח, פלפל לבן גרוס טרי
אופן ההכנה:
  1. חורצים את הדג לאורכו ולרוחבו בשני הצדדים, מתבלים היטב במלח ובפלפל לבן (במיוחד בתוך החריצים).
  2. שמים את הדג במחבת רחבה, מסדרים מסביבו את יתר המרכיבים ומכסים בנייר אפייה או בנייר כסף (או במכסה ייעודי, העיקר שהאדים לא יברחו ויבשלו היטב את הדג). מביאים לרתיחה ומכניסים לתנור בטמפרטורה של 180 מעלות למשך 15-20 דקות (תלוי בגודל של הדג). הדג מוכן כשהוא משנה את צבעו, והבשר נפרד מהאידרה בקלות. מומלץ להגיש לצד אורז לבן.

לברק שלם במלח

בני הדייג
המצרכים (ל-2 מנות):
1 יח' דג לברק שלם (אפשר להחליף את הלברק בדג מסוג בר ים) 400 גר' מלח גס
13 צפייה בגלריה
מתכוני דגים של בני הדייג
מתכוני דגים של בני הדייג
(צילום: שי אפגין)
אופן ההכנה:
  1. חורצים שני פסים עם סכין לאורך הדג.
  2. מרטיבים מעט את המלח, מפזרים אותו מעל הדג ומהדקים היטב כך שכל הדג יהיה מצופה במלח.
  3. מעבירים את הדג לתבנית ומכניסים לתנור שחומם מראש ל-200 מעלות למשך 20 דקות.
  4. מוציאים את התבנית מהתנור, שוברים בעדינות את המלח בעזרת פטיש מטבח (כזה של שניצלים). לעתים העור של הדג מתקלף יחד עם המלח, זה בסדר.
  5. מסלקים מהדג שאריות מלח, ומגישים.