על פי מחקרים עדכניים רק 10% מאוכלוסיית העולם משתמשת ביד שמאל כיד הדומיננטית, מה שדורש מהשמאליים להתאים את עצמם לעולם ימני בכל רבדי החיים, עולם בו מרבית המוצרים והמתקנים מעוצבים עבור ימניים - מספריים, עכבר מחשב, כיסא סטודנט, כלי נגינה ואפילו עמדת העברת הכרטיס בכניסה לרכבת.
נסיבות אלה מאוד מאתגרות עבור אנשים שמאליים שנאלצים פעמים רבות לעבוד בסביבה שאינה מותאמת להם. התוצאה עלולה להיות כאבים במערכת שריר שלד.
קראו עוד:

2 צפייה בגלריה
אדם שמאלי כותב
אדם שמאלי כותב
עשרה אחוזים מהאוכלוסייה הם שמאליים
(shutterstock)


אז למה יש סביבנו כל כך מעט אנשים שמאליים?

ידוע שישנו גורם תורשה המעורב בקביעת היד הדומיננטית אך יש גם גורמים סביבתיים שונים, ביניהם כמה גורמים מפתיעים: לחצים תרבותיים, הבאים לידי ביטוי בהכרח להשתמש ביד ימין בפעולות יומיומיות כמו אכילה וכתיבה, תזונה – מחקרים הראו כי לתינוקות שינקו במהלך 9 החודשים הראשונים ללידתם, יש פחות סיכוי להיות שמאליים, בהשוואה לתינוקות שניזונו מתחליף חלב והגורם האחרון הוא עונת הלידה. ישנן עדויות כי יותר שמאליים נולדים בחודשי האביב.
אחד המחקרים המעניינים בהקשר זה ניסה לבדוק מהי היד הדומיננטית עוד ברחם. המחקר תיעד 75 עוברים מוצצים אצבע בבדיקת אולטרסאונד, ומצא לאחר עשר שנים, כי 60 העוברים שמצצו אצבע ימין הם אכן ימניים, ו-10 מתוך 15 שמצצו אצבע שמאל - שמאליים.

2 צפייה בגלריה
תינוק מוצץ אצבע ברחם
תינוק מוצץ אצבע ברחם
העובר מוצץ אצבע ברחם? סיכוי שייוולד ימני
(shutterstock)

העדפת היד מתחילה להתפתח בגיל שנה וחצי כשבגיל 3 אצל רוב הילדים ניתן להבחין בדומיננטיות ברורה בפעולות כמו ציור ואכילה. יחד עם זאת, עד גיל 5 חלק מהילדים עדיין יחליפו בין הידיים בביצוע מטלות שונות.
מהתרשמות של מרפאים בעיסוק בקליניקות של התפתחות הילד, לעhתים ילדים שמאליים מפתחים דומיננטיות יותר מאוחר‏. אחת ההשערות היא שהורים נוטים להגיש לילד באופן אוטומטי חפצים אל יד ימין, מה שגורם לכך שהדומיננטיות מתעכבת והילד מתקשה בתפעול חפצים. לכן מומלץ לאפשר לילד להחליט מהי היד הנוחה לו לאחוז חפצים המושטים לו.
אם נחזור לעולם המבוגרים שרובו המכריע מותאם ליד דומיננטית ימנית, הרי שאנשים שמאליים נאלצים לשהות במנחים לא נכונים לאורך זמן, מה שעלול לגרום לכאבים במערכת שריר שלד.
במחקר שבדק 221 סטודנטים שמחציתם שמאליים, נמצא שכאבים בצוואר ובכתפיים היו נפוצים יותר בקרב סטודנטים שמאליים מאשר ימניים. במחקר נוסף בו התבקשו סטודנטים שמאליים לכתוב במשך 30 דקות כשהם יושבים בשני סוגי כיסאות, נמצא שפעולת הכתיבה הייתה טובה יותר באופן משמעותי כאשר הם השתמשו בכיסא מותאם. ההבדל ניכר בפעילות שריר נכונה, תפיסת כאב, מהירות הכתיבה ואיכות היציבה.
נמצא שוני בסף הכאב בין שתי הידיים בין אנשים ימניים לשמאליים. כלומר: סף הכאב של ימנים הוא נמוך יותר ביד הדומיננטית מאשר ביד הלא דומיננטית. לעומת זאת, הבדל זה לא נמצא אצל שמאליים שסף הכאב שלהם היה זהה בשתי הידיים.
החדשות הטובות הן' שכיום ניתן לרכוש אביזרים המותאמים לשמאליים ועדיין, חשוב להקפיד על יצירת סביבת עבודה מותאמת ובחירת מוצרים יומיומיים שיאפשרו לאנשים אלה לשמור על איכות חיים ללא כאבים.
הכותבת היא יסמין קליין, מרפאה בעיסוק בבית חולים שיקומי רעות ת"א