השפעת החיסון על הזן הדרום אפריקאי: מחקר ישראלי, שנערך כשיתוף פעולה בין חוקרים ממכון כללית למחקר ואוניברסיטת תל אביב, קובע כי הזן, שמקורו בדרום אפריקה, מצליח לפרוץ במידה מסוימת את ההגנה של שתי מנות החיסון של פייזר.
לפיכך, ההגנה הצפויה של החיסון כנגד זן זה פחותה מההגנה הטובה של החיסון כנגד הזן המקורי של הקורונה וכנגד הזן הבריטי, שהוא השכיח כיום בהדבקות בישראל.
ההערכה היא שרק אחוז אחד מהנדבקים בישראל נושאים את הזן הדרום אפריקאי, זאת לעומת 90 אחוזים מהנדבקים שנושאים את הזן הבריטי.
1 צפייה בגלריה
חיסון של פייזר
חיסון של פייזר
חיסון של פייזר. משפיע פחות נגד הזן הדרום אפריקאי
(צילום: יריב כץ)
קראו עוד:
יחד עם זאת, החוקרים מסייגים ואומרים כי בשלב זה לא ניתן להעריך במדויק את שיעור הירידה ביעילות החיסון. הערכתם היא שיעילות החיסון אינה יורדת באופן דרסטי, היות ואין התפשטות נרחבת של הזן הדרום אפריקאי והוא מאוד נדיר בארץ.
המחקר התבסס על כ-800 נבדקים (כ-400 זוגות) של מחוסנים ולא מחוסנים אשר נמצאו חיוביים לקורונה, וכל הנגיפים שבודדו נשלחו לריצוף גנטי.
החוקרים איתרו מטופלי כללית שנמצאו חיוביים לקורונה החל מ-14 יום לאחר קבלת מנת החיסון הראשונה. יצוין כי היעילות הגבוהה של החיסון לקורונה הביאה לכך שמספר נמוך מאוד של מחוסנים נדבקו בקורונה ולאחר איתורם, לכל מחוסן שנמצא חיובי לקורונה "הוצמד" נדבק שלא חוסן הדומה לו בגיל, במין, במגזר, באזור המגורים ובמאפיינים נוספים.
פרופ' בן שחר: "מצאנו יותר את הזן הדרום אפריקאי בקרב מחוסנים חולים בהשוואה לחולים מקבילים שלא חוסנו. בקרב אותם מעטים שנעשו חולים למרות שהתחסנו ראינו בקרב 5.4 אחוזים שהיו עם הזן הדרום אפריקאי כשהיחס באוכלוסייה הוא אחוז אחד בלבד"
את המחקר הובילו פרופ' שי בן שחר, מנהל המחלקה לרפואה מותאמת אישית במערך החדשנות בכללית, ד"ר דורון נצר ראש אגף הרפואה בחטיבת הקהילה בכללית ופרופ' עדי שטרן מביה״ס ע״ש שמוניס למחקר ביורפואי וסרטן בפקולטה למדעי החיים באוניברטיסת תל אביב.
פרופ' בן שחר: "המסקנה המדויקת שהגענו אליה היא שהזן הדרום אפריקאי פורץ יותר את החיסון לעומת זנים אחרים. מצאנו יותר את הזן הדרום אפריקאי בקרב מחוסנים חולים בהשוואה לחולים מקבילים שלא חוסנו. בקרב אותם מעטים שנעשו חולים למרות שהתחסנו ראינו בקרב 5.4 אחוזים שהיו עם הזן הדרום אפריקאי כשהיחס באוכלוסייה הוא אחוז אחד בלבד".
"זה לא שהחיסון לא יעיל וזה נדיר שאנשים נעשים חולים אבל מתוך אותה קבוצה יש 5.4 לעומת אחוז אחד. התוצאה הזו לא הפתיעה אותי לגמרי, כי יש מחקרים שהראו שמי שנדבק מפתח נוגדנים אבל ברמה פחותה יותר".
"בדקנו האם רואים יותר הדבקות מזן מסוים בקרב המחוסנים בהשוואה ללא-מחוסנים", מוסיפה פרופ׳ עדי שטרן, חוקרת נוספת במחקר, "ומצאנו שהתשובה לכך חיובית: מצאנו, באופן מובהק, יותר מקרים של הזן הדרום אפריקאי בקרב המחוסנים במנה שנייה, בהשוואה לקבוצת הביקורת. פירושו של דבר שהזן הדרום אפריקאי יכול לפרוץ במידה מסוימת את ההגנה החיסונית. יחד עם זאת, יש להדגיש כי הזן הדרום אפריקאי מהווה מיעוט המקרים בקרב אוכלוסיית המחוסנים".
לדברי פרופ' שטרן, "לא ניתן ללמוד ישירות מהמחקר את דרגת ההגנה המדויקת של החיסון כנגד הזן הדרום אפריקאי, זאת כיוון שהשכיחות של הזן הדרום-אפריקאי בישראל היא מאוד מאוד נמוכה, ומייצגת כאחוז בודד מכלל ההדבקות".