על רקע משבר התקנים במערכת הבריאות והאיתותים מצד משרד האוצר על הכוונה לייבש 600 תקנים של רופאות ורופאים שניתנו לבתי החולים לצורך ההתמודדות עם משבר הקורונה, בהסתדרות הרופאים מחריפים את המאבק ולראשונה מכריזים: ביום רביעי או חמישי הבא נקיים שביתה כללית במערכת הבריאות.
קראו עוד:
מזכירות ההסתדרות הרפואית צפויה לאשר את המהלך ביום שני. יש לציין כי בשלב הראשון יקיימו הרופאים שביתה כללית בת 24 שעות, ולאחר מכן עשויים להחריף או להאריך אותה. במקביל, ל"ידיעות אחרונות" נודע כי במידה שהמשבר לא ייפתר, במשרד הבריאות נערכים לשליחת מכתבים לבתי החולים לקראת סוף חודש מאי על סיום העסקת הרופאים.
1 צפייה בגלריה
רופאים שובתים
רופאים שובתים
מכריזים עלינו מלחמה", אומר פרופ' ציון חגי, יו"ר ההסתדרות הרפואית עם רופאים בחדר המיון במרכז הרפואי קפלן
(צילום: טל שחר)
"מכריזים עלינו מלחמה", אומר פרופ' ציון חגי, יו"ר ההסתדרות הרפואית. "היא מבוססת על שקרים ואי־דיוקים. מלחמה כנגד רופאי ישראל שעמדו בחזית. בכל העולם נתנו בונוסים לרופאים בעקבות הקורונה ואצלנו במקום זאת רוצים לפגוע לרופאים בהשתכרות ומפיצים נגדם מידע כוזב. הפכו את הרופאים לאויבי המדינה שעשקו את הקופה. רוצים לפטר 600 רופאים שקיבלנו אותם לסייע בקורונה. אומרים לנו: 'עשיתם את שלכם, עכשיו תעופו לנו מהעיניים'. איך אפשר לעשות דבר כזה, לפטר 600 רופאים שהתקבלו כדי לעבוד בתקופת הקורונה ולסכן את חייהם?
"ולכן", מבהיר פרופ' חגי, "ביום רביעי או חמישי תתקיים שביתה כללית של כל מערכת הבריאות. אנחנו לא נתקפל בשום פנים ואופן כי יש עוד עניינים נוספים מעבר לסוגיית התקנים. הפעם אנחנו הולכים לגמרי עד הסוף, וזו תהיה שביתת אזהרה של 24 שעות".
יש לציין כי על פי הסיכום המקורי בין משרדי האוצר והבריאות, יימשך מימון התקנים עד יוני 2021 בלבד, בהתאם לנתוני התחלואה ומצוקת האשפוז בבתי החולים. הדעיכה המתמשכת בשיעורי התחלואה, לצד סגירת מחלקות הקורונה, מקרבות את האפשרות שתקצוב התקנים הללו יבוטל.
המשמעות היא שרופאים שייצאו לפנסיה לא יוחלפו ברופאים צעירים והתמחויות עשויות להיפסק. בנוסף, מועמדים הממתינים להתמחות עשויים כעת להמתין במשך זמן רב יותר נוכח ייבוש התקנים. בכיר במערכת הבריאות טוען, כי "המערכת הפוליטית לא מתפקדת ופקידי האוצר פועלים באופן עצמאי ונראה שללא הנחיה פוליטית, כי אם יש הנחיה כזו ‑ הדברים אינם מובנים".
"האוצר, על כל אגפיו, מחק את שנת הקורונה כאילו לא קרתה וחוזר להתייחס למערכת הבריאות באותה מדיניות מרעיבה וכוחנית, כפי שהייתה ערב המגפה", אומר ד"ר זאב פלדמן, יו"ר ארגון רופאי המדינה. "אין הפנמה באוצר לעובדה שהמדיניות הזו הובילה לכך שנכנסנו למגפה לא ערוכים, לא מבחינת ציוד ולא מבחינת כוח אדם, ונאלצנו לשפוך הרבה כסף בהיערכות חירום ובהכשרת צוותים לטפל בתחלואה בקורונה. כרגע האוצר פועל באופן חד־צדדי ולא מקיים שיח איתנו. עצם הרעיון שמדברים על לקחת את תקני הקורונה של הרופאים מצביע על כך שאין הפנמה של מה שקרה בשנת הקורונה".

הקורונה לקראת סיום, הקיצוצים מתחילים

600 - מספר התקנים לרופאים שנוספו במהלך משבר הקורונה.
חודש יוני - סיום העסקת הרופאים על פי ההסכם.
כ-500 אלף שקלים - סכום ממוצע שנתי של העסקת רופא.
הרופאים דורשים: המשך מימון התקנים.
האוצר דורש: מו"מ על הפסקת המימון או צמצום במספר התקנים.