שנת הלימודים צפויה להיפתח מחר (ג') כסדרה, אם לא תהיינה הפתעות בדרך. יחד עם תחילת יישום תוכנית הרמזור, נראה החשש שהתחלואה לא תרד, אלא אף תעלה ביתר שאת.
פרופ' ליאוניד אידלמן, לשעבר יו"ר ההסתדרות הרפואית אומר הבוקר (ב') באולפן ynet: "אני רגוע לגבי פתיחת הלימודים, אבל גם דרוך, כי עלולה להיות התפרצות. אני מסכים עם שר החינוך, צריך לנצל זמן וללכת ללמוד, השער בבתי הספר צריך להיות מסתובב, כשאפשר, מלמדים וכשאי אפשר סוגרים. צריך ללמד יותר בחוץ ואת זה לא מבינים במערכת".
קרן אזולאי, יו"ר מחוז דרום בשירותי בריאות מכבי, מוסיפה ואומרת כי "עד גיל 16 לפני הנתונים, יותר מסוכן להישאר בבית. אנחנו יממה אחרי אישור מתווה הרמזור, אבל הרמזור מהבהב. אנחנו רואים ערים אדומות שנהיות ירוקות בין לילה. זה קורה בגלל שאנשים לא באים להיבדק".
לדבריה, כל הנתונים הם מצג שווא. "כאשר אנחנו רואים עלייה דרמטית במספר החולים וירידה דרמטית במספר הנדבקים זה עלול להטעות. 50% מהקבצים של מי שנחשף, שמועברים ממשרד הבריאות לקופות ״לא מדויקים״.
"הנתונים מאוד מדאיגים ומראים לנו מצג שווא. זה קצה של קרחון, החגים זה הטיטניק, אנחנו רואים רק את הקצה שלו ועלולים להתרסק עליו בחגים".
פרופ' אידלמן מתייחס לדבריה ואומר: "זה בדיוק המצב. מבחינה זו, כל הניהול והטיפול בשרשרת ההדבקה, הוא ללא שיפור. יש הרבה עיכובים ואי דיוקים בנתונים של משרד הבריאות, יש הרבה אנשים חולים שלא יודעים על כך ואף אחד אחר לא יודע".
הוא מוסיף ואומר כי עיקרון הרמזור נכון, אבל הבעיה היא בהגבלת התנועה של האנשים. "לא עושים את זה וגם כשניסו זה היה למראית עין. התוכנית אומרת, וזה מתבסס על סטטיסטיקה שיש מקומות שכל נבדק שלישי הוא חיובי, ויש מקומות שלא. צריך לבסס את ההתנהלות על נתונים מדויקים. הציבור צריך להבין את זה. אם אנשים לא באים להידבק, כולנו נשלם את המחיר".
אזולאי מסכמת: "שיטת הרמזור חשובה, אנחנו חייבים להבין שהקרחון הוא לא קטן ונעבור אותו בלי מאמץ. צריכים להבין את גודל השעה. ראשי הרשויות צריכים להבין שהנתונים אינם מדויקים ולפעול בהתאם".
ממשרד הבריאות נמסר: "האמירה המצוינת בפניה - אינה נכונה. להבנת המשרד, נראה שדברי המרואיינת הובאו שלא כלשונם, ומציעים לפנות אליה להבהרה".