שני מטיילים ישראלים ששבו לאחרונה מצפון תאילנד אובחנו כחיוביים לזן מלריה נדיר שטרם התגלה בישראל בקרב מטיילים ששבו מחו"ל. כך נודע ל-ynet. אחד מהם טופל במצב קל בבית החולים רמב"ם בחיפה ושוחרר והאחר טופל בבית החולים איכילוב בתל אביב. כדי להידבק בזן הזה, יתושה צריכה לעקוץ קופים נגועים ואז בני אדם - ולכן הוא נחשב לנדיר.
2 צפייה בגלריה
עקיצת יתושת אנופלס
עקיצת יתושת אנופלס
עקיצת יתושת אנופלס מעבירה את הטפיל שגורם למחלה
(צילום: shutterstock)
ד"ר עמי נויברגר, רופא ביחידה למחלות זיהומיות ומנהל מחלקה פנימית ברמב"ם, מסר כי אחד החולים הוא צעיר בשנות ה-20 לחייו. "הרבה שנים לא ראינו מקרי מלריה מתאילנד, והרוב המכריע של המטיילים אליה לא לוקחים טיפול מונע למלריה. כשביצענו את הבדיקות הראשוניות שלו למלריה הן היו שליליות. בוצעה בדיקה נוספת שבה אכן נמצאה מלריה".
לדברי ד"ר נויברגר, "הסיבה ל'טעות' הראשונית הייתה הדבקה בזן נדיר של מלריה שנפוץ בקרב קופים באסיה (Plasmodium knowlesi). כדי להידבק בזן הזה יתושה צריכה לעקוץ קוף חולה ואז לעקוץ אדם. זה דבר לא שכיח בתאילנד וממש נדיר בקרב מטיילים. בארץ מעולם לא נתקלנו במקרה כזה. במקביל, באיכילוב באותו הזמן התגלה מקרה דומה נוסף. שני החולים שהו באזורים אחרים בתאילנד כך שהם לא נדבקו מאותו מקור. כששני מקרים נדירים קורים באותו שבוע פעמיים, יש שתי אפשרויות: או שיש צירוף מקרים מאוד נדיר או שמשהו משתנה בתפוצה של המלריה בתאילנד".
ד"ר עמי נויברגרד"ר עמי נויברגרצילום: ערן ירדני
לדבריו, "זה מטריד משום שכשמטייל נוסע לתאילנד היום, הוא בדרך כלל לא לוקח טיפול מונע ומדובר על מחלה שעלולה להיות מסכנת חיים. אנחנו לא יודעים אם המקרים קשורים לשינוי אקלימי, לשינוי ההתנהגות של המטיילים ולכניסה ממושכת יותר לאזורי ג'ונגל או לגורם אחר. אם אכן תהיה עלייה של מקרי המלריה מתאילנד, זה יכול לשנות את האופן שבו מטיילים ישראלים נוסעים לשם. תאילנד היא יעד פופולרי שאליו נוסעים עשרות אלפי ישראלי מדי שנה. אם יהיו מקרים נוספים בקרב מטיילים בארץ או בעולם, זה יחייב אותנו לשנות את הנחיות הנסיעה למדינה בהמשך".
2 צפייה בגלריה
צפון תאילנד
צפון תאילנד
רוב מקרי המלריה אובחנו בצפון-מערב תאילנד
(צילום: shutterstock)
עוד בנושא זה:
מה לגבי הטיפול במלריה? "הטיפול במלריה ויעילותו הם עניין של זמן. ככל שמקבלים טיפול מהר יותר המחלה קשה פחות. אם האבחון נעשה בשלב מאוחר, הנזק גובר ויש יותר סיכוי לסיבוכים ולתמותה. התסמינים העיקריים הם חום גבוה וצמרמורת. אי אפשר לדעת לפי אופי החום אם מדובר במלריה או ב'סתם' מחלה אחרת, וכל מי שחוזר מארץ אנדמית (שהמחלה נפוצה בה) עם חום וצמרמורת, צריך להיבדק באחד מחדרי המיון בארץ".
ד"ר עמי נויברגר: "זה מטריד משום שכשמטייל נוסע לתאילנד היום, הוא בדרך כלל לא לוקח טיפול מונע ומדובר על מחלה שעלולה להיות מסכנת חיים. אנחנו לא יודעים אם המקרים קשורים לשינוי אקלימי, לשינוי ההתנהגות של המטיילים ולכניסה ממושכת יותר לאזורי ג'ונגל"
פרופ' גליה רהב, לשעבר מנהלת היחידה למחלות זיהומיות בשיבא, אמרה ל-ynet כי "הסוג הזה של המלריה לא נמצא בארץ. היא תוארה עד עכשיו במלזיה, וזה אירוע חדש. כעת היא מופיעה בצפון תאילנד ואנשים שנוסעים לשם לא מקבלים טיפול מניעתי".
גליה רהבפרופ' גליה רהבצילום: דנה קופל
לדברי פרופ' רהב, "מלריה קשה עלולה לפגוע במוח, לגרום להרס הדם ולירידה בטרומבוציטים. זה נכון שהסוג הזה יכול לגרום מחלה קשה אבל הבדיקה הסטנדרטית המהירה של האנטיגן יכולה לפספס את הסוג הזה. שני המקרים הללו היו קלים, אבל צריכים לדעת שבצפון תאילנד יש מקרים וזה משהו חדש". לגבי מתן טיפול מניעתי לנוסעים לצפון תאילנד, אמרה פרופ' רהב כי עדיין אינה יכולה לומר שהוא נדרש בשלב הזה, "אבל אולי, צריך לחשוב על זה".

בתאילנד מבקשים להשתמש בחומרים דוחי יתושים

על פי מפת המלריה של ארגון הבריאות העולמי, המחלה שנגרמת מחדירת טפיל שכיחה במיוחד במדינות מערב אפריקה ובהן גאנה, קמרון, ליבריה, ניגריה וסנגל. גם באוגנדה ובמוזמביק במזרח היבשת יש שכיחות גבוהה של המחלה. בתאילנד, שעל פי נתוני הארגון כמעט נקייה ממלריה, יש כמה מוקדים בודדים במזרח המדינה ובמערבה, אזורים שאליהם ישראלים פחות מגיעים.
בחודש שעבר הביעו הרשויות בתאילנד דאגה מהעלייה במקרי המלריה. המחלקה לפיקוח על מחלות (DDC) הפצירה בציבור להשתמש באמצעים נגד יתושים. מתחילת השנה ועד תחילת החודש שעבר אובחנו בתאילנד כ-9,300 מקרי מלריה, רובם במחוז טאק שבצפון-מערב המדינה. שלושה מהחולים מתו. יותר ממחצית מהמקרים התגלו בקרב זרים.
גם במזרח הודו ובמוקדים בודדים במרכז אמריקה ובדרומה יש שכיחות גבוהה של המחלה.
למלריה כמה סוגים של טיפולים מונעים באמצעות כדורים שאותם יש ליטול לפני הכניסה למדינה או לאזור בטווח של שבוע עד יום, ולאחר עזיבת האזור בטווח של ארבעה ימים עד ארבעה שבועות. בין הטיפולים המונעים המוכרים: מלרון, דוקסיציקלין וכלורוקוין.
ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "התקבל מידע על שני אנשים שחזרו מתאילנד, בחודשים מרץ ויולי השנה, שם נדבקו בזן נדיר של מלריה (Plasmodium knowlesi), הנפוץ בדרום מזרח אסיה. כמו יתר זני המלריה, ההדבקה היא על ידי עקיצה של יתוש נגוע. שני החולים אושפזו בבתי חולים לקבלת טיפול ושוחררו לביתם. לא ידוע על חולים נוספים שאובחנו בעבר עם זן זה בישראל.
"מלריה היא מחלת חום קשה הנגרמת על-ידי טפיל המועבר לאדם באמצעות עקיצות יתושים. משרד הבריאות ממליץ לנוסעים למדינות עם העברה ידועה של מלריה, על התגוננות מפני עקיצות יתושים ונטילת טיפול מונע למלריה באזורים מסוימים. יש לקבל הדרכה, חיסונים נדרשים וטיפול מונע במרפאות לנוסעים לחו"ל לפחות חודש לפני היציאה מהארץ. המלצות לנוסעים לחו"ל ניתן למצוא באתר המשרד".