הקיץ בעיצומו, וזה הזמן המתאים לדיון במחלת האקנה ובאפשרויות הטיפול בה. אקנה היא מחלת עור שכיחה, שההתמודדות איתה מאתגרת, ויש מיתוסים סביב הקשר שלה לעונה החמה - חלקם מוטעים.
קראו עוד:
1 צפייה בגלריה
אקנה מחלת עור פצעים פנים
אקנה מחלת עור פצעים פנים
ככל שהטיפול באקנה יתחיל מוקדם יותר, כך יגדלו הסיכויים למנוע נזק לעור לטווח ארוך
(צילום: shutterstock)

מה זה אקנה? אקנה היא מחלה שעלולה להתפרץ בגלל מספר גורמים. אחד מהם הוא החיידק P ACNE, המייצר חומרים שעלולים לגרות את זקיקי השיער והעור, מה שמוביל לדלקת, לאדמומיות ולהיווצרות פצעונים. גורמים נוספים המשפיעים על התפרצות המחלה: שינויים הורמונליים, ייצור עודף של חלב, דלקת וגנטיקה.
בשלב הראשוני של האקנה יש קומודונים (נקודות שחורות); אחר כך מופיעים הפצעים והסימנים הנותרים מהם; ולבסוף מופיעות צלקות. אלה יעברו לאחר זמן ממושך, והטיפול בהן צריך להיות סמוך להיווצרות הסימנים האדומים.
המיקום האופייני של האקנה משתנה: אצל חלק מהאנשים היא תופיע במצח או בשליש התחתון של הפנים, ויש כאלה שהסימנים יופיעו אצלם על הגב, הישבן או הצוואר.
מהו הטיפול היעיל באקנה? אם המחלה היא ברמת חומרה קלה, הטיפול הראשוני יהיה תרופות מקומיות. כשמדובר באקנה בינונית וקשה או עם הצטלקות, התרופה רואקוטן מהווה כיום קו ראשון בטיפול. בדרך כלל מתחילים במינון מופחת ומעלים אותו בהדרגה. גישה נוספת תומכת במתן התרופה במינונים נמוכים יותר לאורך תקופה ממושכת יותר. שתי הגישות שואפות להפחית את תופעות הלוואי תוך טיפול יעיל.
עם ליווי ותכנון של רופא עור ניתן לשלב טיפול לייזר מתקדם לצד תרופות אנטיביוטיות שהאפקט שלהן יעיל לפצעי אקנה. אפשר לשלב גם טיפול באמצעות משחות רפואיות, מבוססות חומצה רטינואידית ונגזרות של ויטמין A.
יש לגלות סבלנות במהלך התהליכים המרפאים, שכן ברוב המקרים ניתן לראות שיפור רק לאחר ארבעה עד שישה שבועות של טיפול. אבחון של רופא עור והתאמה של תוכנית טיפול אינדיבידואלית יכולים להבטיח כיום טיפול יעיל במחלה ובהשלכותיה.
מתי מומלץ להתחיל טיפול באקנה? ההחלטה להתחיל לטפל באקנה אינה קשורה לעונות השנה, אלא למצב המחלה ולחומרת התסמינים. אקנה היא מחלה דלקתית הפוגעת בזקיקי השיער ובבלוטות החלב, ולעיתים קרובות עלולה להוביל לדלקת עמוקה ומתמשכת, לצלקות ולכתמים כהים. כדאי לטפל במחלה ללא דיחוי כדי לצמצם את היווצרות הצלקות והכתמים. ככל שנתחיל בטיפול מוקדם יותר, כך יגדלו הסיכויים למנוע נזק לעור לטווח ארוך.
האם אפשר לטפל בקיץ? לתחילת הטיפול בקיץ אין יתרון או חיסרון ספציפיים בהשוואה לעונות אחרות. אין מניעה לטפל באקנה בקיץ.
ד"ר סיון מרסרד"ר סיון מרסר

האם שימוש ברואקוטן בקיץ אינו מומלץ? הסברה הזו נובעת בעיקר מתופעות הלוואי הפוטנציאליות של התרופה, כגון רגישות מוגברת של העור לאור השמש, שעלולה לגרום למצבים כמו יובש, גירוד ופריחה. עם זאת, ניתן לטפל בתופעות הלוואי הללו עם אמצעי זהירות מתאימים.
רופא העור צריך להחליט על הטיפול הטוב ביותר תוך התחשבות במצב המטופל. ללא קשר לתוכנית הטיפול, חיוני לטפל בעור בזמן השימוש ברואקוטן: לשתות הרבה מים, לשמן את השפתיים, להשתמש בקרם לחות ובקרם הגנה ולהגביל את זמן השהייה בשמש. המטרה היא להבטיח שהיתרונות של הטיפול יעלו על תופעות הלוואי הניתנות לניהול.
הרעיון שצריך לייבש אקנה מבוסס על תפיסה מוטעית. למעשה, ריפוי מיטבי של כל פצע, כולל אקנה, מתרחש כשהעור שומר על רמת לחות אופטימלית. ייבוש יתר עלול לגרות את העור ולשבש את תהליך הריפוי הטבעי שלו
האם יש להיזהר יותר עם חשיפה לשמש בתקופת הטיפול באקנה? השמש מחבלת בריפוי פצעים. בלי קשר לנטילת תרופות, היא מחבלת בריפוי מאקנה ומכל פצע אחר. לכן, לאנשים שסובלים מאקנה לא מומלץ להיחשף יותר מדי לשמש. החשיפה גם גורמת להיווצרות כתמים, שהם ממילא נחלתם של הסובלים מאקנה. החשיפה לשמש צריכה להיות מבוקרת, ועם אמצעי הגנה. חשוב גם לזכור שהיא עלולה להפריע לטיפולי אקנה המבוססים על רטינואידים, ולכן יש להקפיד במיוחד על אמצעי ההגנה.
אז נכון, זה בסדר גמור להתחיל טיפול באקנה בקיץ, אבל חיוני להגן על העור מהשמש במהלכו.
האם זה נכון שצריך לייבש אקנה? לא, זה לא הכרחי, וגם לא תמיד מועיל. הרעיון שצריך לייבש אקנה מבוסס על תפיסה מוטעית. למעשה, ריפוי מיטבי של כל פצע, כולל אקנה, מתרחש כשהעור שומר על רמת לחות אופטימלית. ייבוש יתר עלול לגרות את העור ולשבש את תהליך הריפוי הטבעי שלו. כדי לתמוך בבריאות העור וביכולתו להתאושש מאקנה, חיוני לשמור על שגרת טיפוח מאוזנת, כולל לחות נכונה.
כיצד אפשר לסייע לטיפול הרפואי באקנה בבית? יש חשיבות לתמיכה ביתית בטיפול הרפואי, וחשוב לשמור על שגרת טיפוח נכונה ומותאמת. מומלץ לא לזפזפ בין תכשירים וטיפולים שונים, אלא לתת צ'אנס לתוכנית טיפול ביתית אחת שמותאמת על ידי הרופא.
יש לשטוף פנים פעמים ביום, אבל לא לבצע ניקוי פנים מוגזם, שעלול להזיק. כדאי להשתמש בתכשירים הכוללים חומצות אלפא-בטא הידרוקסיות. אפשר למרוח קרמים או ג'לים הכוללים חומצות אלפא-בטא, נגזרות שונות של רטינול וכן אנטיביוטיקה. תכשירים אלה ניתן לקבל באמצעות מרשם רופא.
תזונה מאוזנת בהחלט תתרום לטיפול, שכן הוכח במחקרים שמרכיבי תזונה שונים עלולים להחמיר אקנה או לגרום להתפרצותה. מדובר במוצרים המכילים חלב רזה או מוצרים עתירי סוכר, עם ערך גליקמי גבוה.
הכותבת היא מומחית לרפואת עור, אסתטיקה ולייזר