פרקליטות מחוז חיפה החליטה לסגור את תיק החקירה נגד המרכז הרפואי רמב"ם בפרשת מתן תרופות פגות תוקף לחולים במחלקה האונקולוגית ברמב"ם בין השנים 2017-2016. הפרשה נחשפה במוסף 7 ימים של "ידיעות אחרונות".
עם זאת, גורמים במשטרה הביעו פליאה על החלטת הפרקליטות, וציינו כי הפרקליטות לא הודיעה למשטרה על הכוונה לסגור את תיק החקירה ולא התייעצה עם צוות החקירה. הגורמים ציינו כי הם מופתעים מההחלטה ובמיוחד לנוכח חומרי החקירה המצויים בתיק שמראים שההנהלה של בית החולים הייתה מודעת בזמן אמת למה שקרה.
הפרשה עוררה בשעתו הדים רבים בקרב משפחות הנפטרים והמאושפזים ברמב"ם. הוגשו גם תביעות אזרחיות לבית המשפט המחוזי בחיפה מצד בני המשפחות.
4 צפייה בגלריה
בית חולים רמב"ם
בית חולים רמב"ם
בית החולים רמב"ם. ארכיון
(צילום: גיל נחושתן)
קראו עוד:
ממשרד המשפטים נמסר: "פרקליטות מחוז חיפה (פלילי) החליטה לסגור את התיק נגד כלל החשודים מבית החולים רמב"ם. החקירה החלה בחודש מרץ 2020 בליווי הפרקליטות, ובחודש יוני 2022 התיק הועבר לפרקליטות. לאחר בחינה מעמיקה של חומר הראיות, נתבקשה המשטרה להשלים את החקירה במספר נושאים והחקירה הושלמה במרץ 2023. במסגרת החקירה נחקרו מעל 40 חשודים ועדים בתיק, כולל רוקחים, מנהלים בבית החולים וגורמים נוספים.
"חרף האמור, לא ניתן היה להוכיח, במידת הוודאות הנדרשת בהליך פלילי, באילו מועדים ולאילו מהחולים ניתנו תרופות פגות תוקף, וכן, את ההשלכה של השימוש בתרופות פגות התוקף על החולים, ככל שהיה כזה. זאת, על אף בדיקה מקיפה שביצע מומחה של משרד הבריאות בעניין זה. הפרקליטות תעביר את חומר החקירה לבחינת הגורמים הרלוונטיים במשרד הבריאות, על מנת לבחון את ההיבטים המשמעתיים".
שולימית הזורע, אמו של אגם ז"ל שהיה בן 8 כשנפטר: "לא תזכו לשקט מאיתנו. לא נשב בשקט כאשר רומסים את כבוד יקירינו. לא נוותר ונחתור שייעשה הצדק עם היקרים לנו שאינם איתנו ודמם זועק אלינו. נחתור שייעשה צדק איתנו בני המשפחות על הכאב הרב שאנו חיים בו מאז היוודע דבר הפרשה"
ההחלטה על סגירת התיק מעוררת כאמור זעם רב בקרב בני משפחות שכולות שיקיריהם אושפזו במחלקה האונקולוגית בשנים הללו. דנאל קאהן, אביו של גלעד ז"ל שהיה בן 15 כשנפטר בפורים, 1 במרץ 2018, ואושפז ברמב"ם בשנים 2018-2016, מזועזע ממה שהוא מכנה "השחיתות בפרקליטות, חוסר האונים במשטרה, והרשעות בבית החולים רמב"ם".
4 צפייה בגלריה
גלעד קאהן ז"ל
גלעד קאהן ז"ל
גלעד קאהן ז"ל
לדבריו, "התנהלות בית החולים הביאה לפגיעה בחולים רבים. חוסר האונים במשטרה מנעה את חשיפת היקף הפרשה והגנה על בכירי בית החולים מחקירה באזהרה. הפרקליטות התובעת, שעורך דינה ייצג גם את בית החולים הנתבע, קברה את תיק הפשע סופית והצילה את הנהלת בית חולים רמב"ם ואת בכירי משרד הבריאות מהעמדה לדין. בושה, שחיתות בהתגלמותה".
במכתב שקיבל עו"ד צבי ילינק, המייצג חלק מבני משפחות הנפטרים והמאושפזים, שעליו חתום עו"ד שגב אדלר, ממונה בפרקליטות מחוז חיפה פלילי, נכתב: "לאחר בחינת תיק החקירה שבנדון הוחלט על סגירת התיק. בהתאם לבקשתך לאיתור מסמכים בתיק החקירה בהם מוזכרים מרשיך, נערכה בדיקה במסמכי בית החולים רמב"ם שנתפסו במסגרת חקירת המשטרה, אך לא אותרו מסמכים שבהם מוזכרים מרשיך".
שולמית הזורע, אמו של אגם ז"ל זה שהיה חודשיים בלבד לפני יום הולדתו השמיני בעת פטירתו, אושפז בחודש אוקטובר 2016 לאחר שאובחן בסרטן מסוג לוקמיה וטופל במשך חמישה וחצי חודשים. הוא נפטר ב- 5 במרץ 2017, בעקבות סיבוכים של המחלה.
4 צפייה בגלריה
אגם הזורע ז"ל
אגם הזורע ז"ל
אגם הזורע ז"ל
"אני רועדת ובוכה בעקבות ההודעה הבזויה וההזויה שקיבלנו בדבר סגירת התיק נגד בית החולים, למרות שבית החולים הודיע כי עשה שימוש גם בתרפות פגות תוקף באותן השנים", אומרת שולמית. "אני מודיעה מדם ליבי לפרקליטות, לבית החולים רמב"ם והנהלתו שמעבר להחלטתם הלא אנושית והמטורפת שאנחנו קיבלנו גושפנקא מכם להילחם בכם חזק יותר עד למיצוי הדין.
"בושה שבמדינה "נאורה" מתקיים דבר שכזה. טיוח ושחיתות. לא תזכו לשקט מאיתנו. לא נשב בשקט כאשר רומסים את כבוד יקירינו. לא נוותר ונחתור שייעשה הצדק עם היקרים לנו שאינם איתנו ודמם זועק אלינו. נחתור שייעשה צדק איתנו בני המשפחות על הכאב הרב שאנו חיים בו מאז היוודע דבר הפרשה".
4 צפייה בגלריה
עו"ד אסף שובינסקי
עו"ד אסף שובינסקי
עו"ד אסף שובינסקי
(צילום: מיקי מלקין)
עו"ד אסף שובינסקי, בנו של דני ז"ל, שטופל במחלקה האונקולוגית ברמב"ם בשנים 2016-2017 ושמנהל תובענה ייצוגית בשם משפחות המטופלים מסר: "עצוב ותמוה מאד, שהפרקליטות בחרה לסגור את תיק החקירה בפרשה החמורה ביותר שידעה מערכת הבריאות בישראל. אלפי משפחות שיקיריהם טופלו בבית החולים בשנים הרלוונטיות, קיוו לשווא שהאחראים למעשים והמחדלים החמורים, שבמו ידיהם סיפקו תרופות פגומות ופגות תוקף לחולים שחייהם תלויים בתרופות הללו, ישלמו על מעשיהם הבלתי נתפסים. החלטת הפרקליטות תשאיר לעד כתם שחור על מערכת החקירה והמשפט בישראל שכשלה בעשיית צדק".
עו"ד ילינק, המייצג, כאמור, נפגעים רבים ובני משפחותיהם בפרשה זו, מסר כי לקוחותיו קיבלו בהפתעה גמורה, בזעזוע רב ובהלם את החלטת הפרקליטות. לדבריו, מדובר בעליית מדרגה בטיוח של הפרשה.
עו״ד ילינק מסר כי השימוש בתרופות שפג תוקפן ובתרופות שהיו מאוחסנות בניגוד לכללים היה ידוע להנהלת בית החולים רמב״ם, כולל לבכירים ביותר בהנהלה, שנים רבות והם לא עשו דבר. "עובדה זו עולה ואין בכך ספק מעדויות שנגבו ע״י משטרת ישראל וחלקן כבר פורסמו ברבים. די בעדויות שכבר מצויות כיום בידינו, כדי להטיל צל כבד על הסיבות והנסיבות שגרמו להחלטת של הפרקליטות לסגור את תיק החקירה ואף לסרב לבקשתנו לעיין בחוות הדעת ובנימוקים של הפרקליטות העומדים בבסיס ההמלצה לסגירת התיק".
עו״ד ילינק מסר כי לקוחותיו מתכוונים לנקוט בכל האמצעים הנדרשים על מנת להביא לכך שיוגשו כתבי אישום כנגד האחראים למחדל, ובמקביל יוגשו בזמן הקרוב כתבי תביעה על פי פקודת הנזיקין נגד בית החולים רמב"ם, נגד האחראים בביה״ח בתקופה הרלוונטית ונגד משרד הבריאות בתביעה לפצות את החולים ובני משפחותיהם.