בשיתוף ד"ר יובל אור ואינפומד
הפריית מבחנה או הפריה חוץ גופית (IVF) היא אחד מטיפולי הפוריות השכיחים ביותר. הפעולה כוללת הפריה של הביצית עם הזרע מחוץ לגוף האישה, במעבדה, והחזרת העובר שנוצר אל רחם האישה להמשך ההתפתחות. במקורה הפריית מבחנה נועדה כדי לתת מענה לאי פריון הנובע מבעיה חסימתית בחצוצרות האישה, אך כיום הפעולה השכיחה משמשת כפתרון לאי פריון הנובע ממגוון גורמים, וכן גם עבור אנשים שבוחרים בהפריה חוץ גופית מסיבות אחרות, כמו למשל: לשם שימור פריון, לנשים יחידניות אשר זקוקות לתרומת זרע, כאשר נדרשת תרומת ביצית לאישה מעבר לגיל 45 או לזוגות חד מיניים.
צפו ברופא מסביר:

כיצד מתבצעת הפריית מבחנה?

כדי לבצע הפריית מבחנה יש צורך בקבלת ביציות מהאישה וזרע מבן הזוג או מתורם. לאחר מכן הביצית מופרית על ידי הזרע בתנאי מעבדה כדי ליצור עובר ולהחזירו לרחם.
כדי לוודא שהביציות המתקבלות מהאישה יהיו בשלות וטובות, יש צורך בטיפולים הורמונליים מכמה סוגים. השלב הראשון של הטיפול ההורמונלי כולל מתן של זריקות הורמונליות, יומיות, שנועדו לגרות את השחלות ולייצר מספר זקיקים עם מספר ביציות. במקביל ניתנת זריקה שנועדה למנוע ביוץ. האישה תוזמן למעקבי אולטראסאונד ובדיקות דם וכאשר ייראו זקיקים טובים, תינתן זריקה מסוג שלישי שמטרתה לגרום להבשלת הביציות בתוך הזקיקים. השלב הזה של הזריקות ההורמונליות והמעקבים נמשך כשבועיים.
כעבור 34-36 שעות מהזריקה האחרונה האישה תזומן לשאיבת ביציות. שאיבת הביציות מתבצעת בחדר הניתוח תחת הרדמה כללית. הפעולה מתבצעת בהנחיית אולטרסאונד נרתיקי ובעזרת מחט הרופא המטפל דוקר את השחלות לשם שאיבת הביציות.
תהליך ההפריה של הביציות שנשאבו עם הזרע מתבצע במעבדה באותו יום ולאחר מכן הן תועברנה לאינקובטור מיוחד, לשם התפתחות העוברים. כעבור 3-5 ימים יוחזר עובר לרחמה של האישה בבדיקה גינקולוגית רגילה ולא כואבת. לאחר החזרת העובר תינתן תמיכה הורמונלית בכדורים עד לביצוע של בדיקת דם לגילוי היריון.

מהם סיכויי הצלחת הפעולה?

סיכויי ההצלחה של טיפולי הפריית מבחנה קשורים להרבה מאד נתונים אישיים של שני בני הזוג. איכות הביציות, איכות הזרע ורירית רחם טובה ומתאימה לקליטת העובר – כל אלה ישפיעו על שעורי ההצלחה. עם זאת, לטיפולי הפריית מבחנה יש את סיכויי ההצלחה הטובים ביותר מבין כל טיפולי הפוריות. כיום ניתן לעזור כמעט לכל הזוגות על מנת להשיג הריון ולידת תינוק בריא.
בשיתוף ד"ר יובל אור ואינפומד