הרחובות בעולם סוערים ומספר התקריות האנטשימיות נמצא בנסיקה: מפרוץ המלחמה נרשמה עלייה של 500% בכלל האירועים האנטישמיים בעולם, כך עולה מנתוני משרד התפוצות והמאבק באנטישמיות. שליש מהתקריות אירעו בארצות הברית ומדינות בולטות בהקשר זה הן בריטניה, גרמניה וצרפת. בהיקף האירועים האנטישמיים האלימים חלה עלייה של 330% מאז פרוץ המלחמה והם כוללים חילול בתי כנסת ובתי עלמין, הטרדות ואיומים.
2 צפייה בגלריה
צעדה של נאצים ניאו-נאצים ברחובות העיר מדיסון וויסקונסין ארה"ב אנטישמיות
צעדה של נאצים ניאו-נאצים ברחובות העיר מדיסון וויסקונסין ארה"ב אנטישמיות
צעדה של ניאו-נאצים ברחובות העיר מדיסון בוויסקונסין, ארה"ב
(צילום: רשת X)
שר התפוצות עמיחי שיקלי סיפר בדיון בכנסת בוועדת העלייה, הקליטה והתפוצות על ניטור השיח המסית ברשת: "בחמישי הקרוב יתחיל לפעול חמ"ל אחוּד המשותף לנו עם קהילת המודיעין. אנחנו נמצאים בהליך מואץ של שדרוג היכולות הטכנולוגיות". על יהדות התפוצות והסתה בקמפוסים אמר השר: "אנחנו נמצאים בקשר ישיר עם הקהילות היהודיות. הבעיה העיקרית בקמפוסים בעולם היא היעדר נקיטת עמדה ברורה מצד המוסדות. הגישה האפקטיבית, לטעמי, היא זאת שמובילה יהדות ארה"ב ודוגלת בקו תקיף – משיכת השקעות ותביעות משפטיות".
עמיחי שיקלי השר עמיחי שיקלי צילום: משה מזרחי
על יוזמות אזרחיות בתחום ההסברה והמאבק באנטישמיות, אמר השר שיקלי כי משרדו הקצה 10 מיליון שקל, במצ'ינג, לגופים אזרחיים, ונוסף על כך, 3 מיליון שקל ל-80 מיזמים אזרחיים קטנים. מעבר לכך, סיפר השר על תקציב של 8 מיליון שקל למיגון הקהילות היהודיות: "דלת מבוצרת של בית כנסת בגרמניה מנעה טבח כשהגיע מחבל. זאת השקעה נבונה שלא הייתי מקל בה ראש".
יו"ר יד ושם, דני דיין, אמר כי "מטריד לומר את זה, אבל באוניברסיטאות היוקרה בארה"ב נבנית היום הצדקה פסבדו-אקדמית לחיסול מדינת ישראל. זה קורה במחלקות של מדעי החברה והרוח, לא על ידי כל המרצים, אבל הרוח באה מהם. הסטודנטים מלטפים אותה וכאן עלינו להשקיע מאמץ גדול. יד ושם יירתם למאבק בשנאת ישראל. זאת לא תהיה עבודה קלה. לא מאוחר מדי כדי שננקוט פעולה".
נציג מחלקת הסייבר בפרקליטות, עו"ד אור ארבר, אמר בהקשר להסתה ברשתות כי "מחלקת הסייבר בפרקליטות הגישה 19 אלף בקשות להסרת תכנים פוגעניים ומסיתים לטרור. למעלה מ-93% מהתכנים שדווחו לפייסבוק ואינסטגרם – הוסרו מהרשתות".
2 צפייה בגלריה
אוסאמה בן לאדן
אוסאמה בן לאדן
אוסאמה בן לאדן. המכתב שלו הפך לפופולרי בטיקטוק והוסר
(צילום: EPA)
נציגת טיקטוק בישראל, לירון ריפמן, ציינה: "מ-7 באוקטובר ועד סוף החודש, הסרנו יותר מ-925 אלף סרטונים באזור הסכסוך בשל הפרת המדיניות שלנו בנושא אלימות, תוכן שנאה, פייק ניוז וטרור, כולל תוכן המקדם את חמאס. תמונות זוועה ותוכן גרפי אסור אצלנו בפלטפורמה ונסיר אותו. בנוגע למכתב של בן לאדן שעלה לטיקטוק, התוכן הוסר ואנחנו מנהלים חקירה איך זה בכלל הגיע".
השר שיקלי החמיא לרשת החברתית בכל הקשור לסוגיית הסרת תכנים פוגעניים: "אנחנו אוכלים חצץ בטיקטוק, אבל עם טיקטוק ישראל יש לנו תקשורת רציפה – הצלחנו להסיר האשטגים ואיפה שיש הסתה – הם מורידים". נציגת גוגל, ליאת גלזר, סיפרה: "ביוטיוב הסרנו יותר מ-50 אלף סרטונים וסגרנו מאות ערוצים. המדיניות שלנו אוסרת תמיכה ועידוד טרור, אין ערוצים של ארגוני טרור או תוכן שנוגע לתחום זה".