הרב ברוך מרדכי אזרחי, זקן חברי מועצת גדולי התורה של דגל התורה, ראש ישיבת "עטרת ישראל" ואחד ממנהיגי הציבור החרדי-ליטאי, הלך לעולמו בגיל 94.
ההלוויה שצפויה להיערך היום (ה') בירושלים מדאיגה מאוד את כוחות הביטחון. על פי הנחיות פיקוד העורף יש הגבלת התקהלות של 1,000 איש – וריכוז של עשרות אלפים, בשטח קטן יחסית, עלול להפוך לסכנה אמיתית במקרה של ירי טילים.
3 צפייה בגלריה
הרב ברוך מרדכי אזרחי
הרב ברוך מרדכי אזרחי
הרב ברוך מרדכי אזרחי. בלט ביכולותיו הרטוריות
(צילום: שלומי כהן)
בקרב החרדים הליטאים היה ידוע הרב אזרחי בעיקר כ"מרביץ תורה" שהעמיד אלפי תלמידים. כחבר מועצת גדולי התורה במשך יותר מעשור הוא היה שותף מאחורי הקלעים בהנהגה הציבורית והפוליטית של תנועת דגל התורה (בראשות ח"כ משה גפני), אך השפעתו הייתה בעיקר פנים-מגזרית. הרב המנוח בלט במיוחד ביכולות רטוריות יוצאות דופן שבאו לידי ביטוי הן בהיכל הישיבה שבראשה עמד והן באירועים שונים, תורניים ופוליטיים, שבהם נאם.
פטירת הרב גרשון אדלשטיין ז"ל, שהלך לעולמו לפני מספר חודשים בגיל 100, הביאה את הרב אזרחי לראשונה אל קדמת הבמה והפכה אותו לשם מוכר גם בציבור הרחב, כאשר סומן – לצד הרבנים דב לנדו ומשה הלל הירש – כאחד מיורשיו, בדרך להיות הפנים של הנהגת יהדות התורה ושם מוכר בכל בית בישראל.
בשבת האחרונה הרב חש במצוקה נשימתית ופונה לבית החולים הדסה עין כרם בירושלים. למרות מאמצי הרופאים מצבו הלך והידרדר, הוא הורדם והונשם כשמצבו הוגדר קריטי ולא יציב, והבוקר (ה') הוא הלך לעולמו.
3 צפייה בגלריה
הרב ברוך מרדכי אזרחי
הרב ברוך מרדכי אזרחי
הרב אזרחי. אחד מיורשיו של הרב אדלשטיין הלך לעולמו
(צילום: שלומי כהן)
הרב אזרחי נולד בפתח תקווה בשנת 1929, למד בישיבת "חברון" ונחשב לתלמיד "עילוי". הוא נשא לאישה את שולמית, בתו של משגיח הישיבה, הרב מאיר חדש. למרות גילו הצעיר, זמן קצר לאחר נישואיו הוא גם החל ללמד תלמידים בישיבה ובמקביל לימד בישיבת "כנסת חזקיהו" בכפר חסידים.
בשנת 1965 הוא הקים את תנועת "בני תורה", שעודדה צעירים מהציבור הדתי-לאומי לעזוב את הישיבות התיכוניות וללמוד בישיבות חרדיות מהזרם הליטאי.
ב-1976 הוא הקים את ישיבת "עטרת ישראל" בשכונת בית וגן שבירושלים, ולפני מספר שנים עברה הישיבה לעיר מודיעין עילית. לפני כ-12 שנים, במקביל לתפקידו כראש הישיבה, הפך הרב אזרחי לחבר במועצת גדולי התורה של מפלגת דגל התורה.
3 צפייה בגלריה
הרבנים לאו והרב ברוך אזרחי (במרכז)
הרבנים לאו והרב ברוך אזרחי (במרכז)
הרב ברוך אזרחי (במרכז) לצד הרבנים לאו
(צילום: שלומי כהן)
הרבנים הראשיים לישראל ספדו לרב אזרחי עם פרסום הידיעה על פטירתו. הרב דוד לאו אמר: "יחד עם כל בית ישראל בארץ ובתפוצות אנו אבלים ומבכים מרה על הסתלקותו הבוקר של מרן ראש הישיבה הגאון הגדול רבי ברוך מרדכי אזרחי זצוק"ל, אשר הנהיג את עולם הישיבות ביד רמה ממרום גילו. רבי ברוך מרדכי היה מיוחד בחיוּת בלימוד התורה, והנחיל תורה לכל כלל ישראל. כיתת רגליו בכל העולם בגיל מבוגר ובריאות רופפת למען הפצת תורת ה' והיה לאורך עשרות שנים מעורר ומקרב להבנה והעמקה בתורה, ומתוך המאור שבה החזיר רבים למוטב".
הראשון לציון הרב יצחק יוסף מסר: "שמעתי בכאב ובצער עמוק על הסתלקותו מאיתנו של שריד אחרון לדור דעה, מרן ראש הישיבה גאון ישראל, הגאון רבי ברוך מרדכי אזרחי זצ"ל, ראש ישיבת 'עטרת ישראל'. עם ישראל איבד עמוד של תורה והגנה דווקא בימים שבהם הוא זקוק לו יותר מכול. עשרות אלפי תלמידיו, למעלה מ-70 שנה של הרבצת תורה, ממשיכים את מורשתו ומושפעים מתורתו ומדרכו המיוחדת, בחדוות התורה והשקיעות בלימוד שהוא היה דוגמה מהלכת לה כל ימי חייו".