הרב בני קלמנזון, נשיא ישיבת ההסדר בעתניאל, שכל את בנו אלחנן בתחילת המלחמה – והשבוע נפרד גם מאחיינו, סגן פדיה מרק, שנפל בקרבות בעזה. "זו משפחה שלמעשה ארבעה גברים ממנה חסרים בעקבות מערכות ישראל. אתמול קברנו את סגן פדיה, האחיין שלי, ואני מקווה שהוא האחרון ברשימה", אמר הרב בכאב, בריאיון הבוקר (יום ה') ל-ynet Live.
בנו של הרב, אלחנן קלמנזון ז"ל, נהרג מירי מחבלים בזמן שעסק בחילוץ תושבים מהתופת בקיבוץ בארי. הוא יצא עם נשק לעוטף עזה במהלך שבת שמחת תורה, כאשר נודע לו על המצב הקשה. יחד עם אחיו מנחם ואחיינו איתיאל, הצוות המצומצם שהקימו על דעת עצמם הצליח להציל עשרות רבות של אנשים.

בשנת 2016, לפני כשבע שנים, אביו של פדיה וגיסו של הרב קלמנזון, מיכּי מרק, נרצח בפיגוע ירי בדרום הר חברון. פדיה עצמו נפצע בפיגוע ההוא שבו אביו נרצח לנגד עיניו. ב-2019 חוותה משפחת מרק אסון נוסף, כאשר אחיו של פדיה, שלומי, נהרג בתאונת דרכים. כעת נוסף האובדן של פדיה ז"ל, שנהרג מירי נ"ט במלחמה בעזה, בתקרית שבה נהרגו לוחמים נוספים.
כאשר בן דודו של פדיה, אלחנן, נפל בקרבות מול מחבלי חמאס בפרוץ המלחמה, משפחתו רצתה שהוא יגיע להלוויה ולשבעה – אך פדיה סירב לעזוב את חייליו בקרב. למעשה הוא לא חזר הביתה מאז פרוץ המלחמה.
2 צפייה בגלריה
מימין: אלחנן קלמנזון ז"ל ופדיה מרק ז"ל
מימין: אלחנן קלמנזון ז"ל ופדיה מרק ז"ל
מימין: אלחנן קלמנזון ז"ל ופדיה מרק ז"ל
(צילום: באדיבות המשפחה)
"אלחנן היה בחור חכם מאוד, אינטלקטואל", סיפר הרב קלמנזון על בנו שנפל בתחילת המלחמה. "הוא גם עשה דברים מיוחדים מאוד במוסד, מותר לנו היום להגיד את זה. הוא היה פשוט ציוני מורעל, וכן, גם מתנחל ודתי. כנ"ל גם האח שלו שיצא איתו. האחיין שלהם, שלומד בישיבה אחרי שהיה מפקד צוות ביהל"ם, הצטרף אליהם. הם הבינו שיש צורך ופשוט אמרו: יאללה, נוסעים, צריך לעזור. בלשון מפקדים אחרים שהיו שם, הם היו הגיים-צ'יינג'ר, למרות שהיו שם גם היחידות הטובות ביותר שלחמו במסירות נפש, ובאופן כללי עם ישראל התגלה הרבה יותר מוצלח ממנהיגיו".
הוא ציין כי "אלחנן היה מומחה להגנת יישובים וללוחמה בטרור, והוא הבין שצה"ל פועל בבארי עם ידיים קשורות בגלל חשש לפגוע באנשים שלנו, הגיבורים של בארי, שהתבצרו בממ"דים ובכל מיני מקומות אחרים, כולל נשים וילדים. הוא פתאום שמע קריאה לעזרה, מילדה שההורים שלה נרצחו והתחבאה בארון. הם הצליחו למצוא שם ג'יפ ממוגן נטוש, שהיה מחורר ממקלעים כבדים שהמיגון לא עוזר נגדם ולא היה בשימוש. הם לקחו אותו והתחילו לעבור בית אחרי בית, אזור אחרי אזור, לחלץ אנשים לפי קריאות. ככה הם עברו במשך 14 שעות".
"יש תחושה נוראה ששילמנו די. אנחנו עכשיו בחיל וברעדה כבר פנינו לנכד נוסף שלי, שאולי יחשוב לא ללכת ליחידה הכי רבאקיסטית שאפשר להעלות על הדעת. אני מקווה שנצליח לשכנע אותו"
את הסיפורים שמעת מהניצולים? מהחברים שראו איך אלחנן עובר בית בית ומחלץ? "שמעתי מקצינים בכירים שהיו שם, ושמעתי גם מהשורדים. חשוב לי להגיד: מדובר בגיבורים ששרדו שעות, כשהם מחזיקים דלתות רותחות בידיים שלהם כי הבעירו להם את הבית, ולא מוכנים להפסיק לשמור על דלת הממ"ד".
2 צפייה בגלריה
הלווייתו של סג"מ פדיה מרק ז"ל
הלווייתו של סג"מ פדיה מרק ז"ל
המשפחה שילמה מחיר כבד מנשוא. הרב בני קלמנזון בהלווייתו של סגן פדיה מרק ז"ל
(צילום: רפי קוץ)
כאשר אתם מאבדים גם את אחיינך ז"ל, נוסף על שאר האבדות במשפחה, אין תחושה ששילמתם די? שדי, נתתם כבר את שלכם? "יש תחושה נוראה ששילמנו די. אנחנו עכשיו בחיל וברעדה כבר פנינו לנכד נוסף שלי, שאולי יחשוב לא ללכת ליחידה הכי רבאקיסטית שאפשר להעלות על הדעת. אני מקווה שנצליח לשכנע אותו".
לפי ההיסטוריה המשפחתית שלך, אני בספק אם תצליח. "אני לא יודע מה להגיד. חשוב לי להגיד משהו: אנחנו ראינו לפנינו משהו שממש לא היה שואה. הוא לא היה שואה כי העם היהודי כבר לא חסר אונים, ואנשים, לא רק הילדים והנכד שלי, גם כיתות הכוננות והלוחמים, באו ומסרו את נפשם – והיה להם נשק והיה להם עם מה להילחם, גם אם הכוחות לא היו שווים. שואה זו לא הייתה, אבל נאצים היו שם. כהיסטוריון שפעל באקדמיה ופעל ביד ושם, אני חושב שהדיון הזה כבר הוכרע. מדובר בנאצים וולגריים שעובדים לא רק מהשכל אלא גם מהלב. זו אחת ממלחמות האין-ברירה הכי גדולות שהיו לנו, ומה לעשות? נשלם את המחיר, וננסה לאסוף את השברים".
"אני בוכה, אני כואב. אנחנו בוכים. אנחנו רוצים כבר להפסיק להיות שליחים. הבן שלי והאחיין שלי הם לא הראשונים במשפחה. אח של אשתי, אבא של פדיה, נרצח על ידי משוחררי עסקת שליט. ראינו גם מה חולל משוחרר עסקת שליט בשם יחיא סנוואר. הזיכרון שלנו קצר, אבל בואו נזכיר את זה. האח של פדיה, ששירת במוסד, נהרג בתאונה".

בדבריו התייחס קלמנזון לריאיון עם דן חלוץ, שנערך לפני השיחה איתו באולפן ynet, ובו קרא הרמטכ"ל לשעבר להחליף את ראש הממשלה נתניהו תוך כדי המלחמה: "אני היסטוריון, כולל היסטוריה של המזרח התיכון, ואני מרגיש שככל שאנשים שגו יותר בעברם, ולקחו אותנו יותר לאסקפיזם שהוביל את מדינת ישראל לפי פחת, הם פוערים יותר את פיהם בדברים שההיסטוריוסוף בנדטו קרוצ'ה היה שואל עליהם מה יש בהם יותר – האם יש יותר טיפשות מרשעות או יותר רשעות מטיפשות? האיש הזה נכשל כרמטכ"ל, ואחת התהיות שלי על צה"ל היא איך בן אדם כמוהו היה רמטכ"ל".
חלוץ אף הצהיר בריאיון שאין לו אמון מלא בראש הממשלה ובמערכת הפוליטית, שאותה כינה "לא ראויה". לדברי הרב קלמנזון, "חוץ מלדאוג למניות שלו, חלוץ הוביל את מצב הביטחון לפי פחת. הוא זה שבכוח דחף את התהליכים של חשיפת עוטף עזה באמצעות ההתנתקות, ובאמצעים מנוכרים כל כך. שלושה ילדים שלי יצאו לבארי, שלושה מתנחלים מעתניאל, חזרו רק שניים. הם כולם סיכנו את עצמם, הצילו מעל מאה יהודים, כדי שדן חלוץ ישב ויסית נגדם עכשיו בצורה מכוערת כל כך בעת מלחמה? ככה להטיל מורך בחיילים שנלחמים עכשיו, למען האגו שלו? האיש קרא לסירוב פקודה בגלל סעיף כזה או אחר ברפורמה המשפטית. אני אמרתי לתלמידיי בזמן ההתנתקות: זה כואב, זה לא אנושי, אבל אתם וצה"ל תמלאו את כל הפקודות".
"עכשיו באמצע ניהול מערכה הוא קורא לפרק את כל המערכות הפוליטיות. אני לא הצבעתי בעד נתניהו ואני חושב שהוא באמת יצטרך ללכת, אבל האם ברגע הזה, כשהילדים שלי נמצאים בעזה, מה שצריך לעשות זה את כל התהפוכות שמציע דן חלוץ, האיש חסר האחריות שקרא לסירוב פקודה? שיתבייש", הוא הוסיף בכעס. "לאנשים יש זיכרון קצר, אבל כל התחזיות שלו, ואני יכול למנות אותן עכשיו כאן, התבדו אחת לאחת. גם קריאתו לסירוב פקודה ברוך ה' לא נענתה. הטייסים הנפלאים שלנו חזרו למרות כל האיומים".