ראש המוסד השביעי של ישראל, שבתי שביט, שהלך לעולמו השבוע אחרי שלקה בהתקף לב בטיול באיטליה, הובא הבוקר (שישי) למנוחות בבית העלמין ברמת השרון. שביט בן ה-84 היה ראש ארגון הביון הישראלי בין 1989 ל-1996, בין השאר בימי מלחמת המפרץ.
מאות בני אדם הגיעו לבית העלמין כדי לחלוק לו כבוד אחרון, בהם שר הביטחון יואב גלנט, ראש המוסד דדי ברנע, ראשי המוסד לשעבר נחום אדמוני, דני יתום, תמיר פרדו ויוסי כהן, יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ, ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק, והאלופים במילואים עמוס ירון ואורי שגיא.
7 צפייה בגלריה
דוד ברנע בהלוויתו של ראש המוסד לשעבר שבתי שביט
דוד ברנע בהלוויתו של ראש המוסד לשעבר שבתי שביט
ראש המוסד דוד ברנע בהלוויה
(צילום: ניצן דרור )
7 צפייה בגלריה
הלוויה של ראש המוסד שביט שבתי
הלוויה של ראש המוסד שביט שבתי
( צילום: אביגיל עוזי)
7 צפייה בגלריה
הלוויה של ראש המוסד שביט שבתי
הלוויה של ראש המוסד שביט שבתי
( צילום: אביגיל עוזי)
"כשאתה סיימת שבתי את תפקידך, אני רק התגייסתי למוסד. פער הדורות מעולם לא היווה מכשול לשיחות שקיימנו, בעיקר בשנים האחרונות", אמר ראש המוסד ברנע בהספד שנשא. "הרשימו אותי החדות, ההתעקשות והעומק שלך. לא האמנתי - הזיכרון שלך לפרטים הקטנים ביותר, עם המלצות כל כך פרקטיות לעתיד. הדהים אותי כיצד דיברת לפני קהל רב. הוצאת פיסת נייר קטנה עם מספר נקודות. תוך כדי נאום פיתחת. במהלך השנים נערכו לא פעם שינויים במוסד. זה היה בנפשך לסייע, זה היה ממש בדמך. רק על נושא זה ביקשת שוב ושוב שננהל שיחות והן היו מועילות בשבילי".
לדברי ברנע, "שבתי נכח המון בשטח. אנשי המבצעים של המוסד - הלוחמים והקצ"אים (קציני האיסוף - א"ג) היו אהובים על שבתי. הוא תדרך אותם אישית שעות רבות, וליווה אותם במחשבותיו. המוסד בהנהגתו של שבתי זיהה את האיום האיראני בראשיתו. בזכותו של שבתי, הרוויח המוסד שנים יקרות והצליח לפתח תוכניות מגוונות - ובזמן. שבתי פעל כל חייו לביטחון מדינת ישראל והישגיה. הוא הוביל אותנו להישגים יוצאי דופן. גם כשסיים את תפקידו במוסד, הוא המשיך לפעול למען מדינת ישראל".
7 צפייה בגלריה
שבתי שביט
שבתי שביט
שבתי שביט
(צילום: מוטי קמחי)
שר הביטחון יואב גלנט נזכר בהספדו במבצע של המוסד, של סיירת מטכ"ל ושל שייטת 13, שעליה גם פיקד. "זכורים לי היטב הדברים השקולים והאחראיים שנאמרו כמו תמיד בקור רוח אופייני במהלך תדריך משותף למבצע של המוסד, סיירת מטכ"ל והשייטת. במהלך השנים הצטלבו דרכינו שוב. כשהיה שבתי ראש המוסד, והשייטת תחת פיקודי פעלה בסדרה ארוכה של מבצעים כדי לסייע למוסד לחיסול אחד מרבי המחבלים - שעדיין לא פורסם. אז אשאיר את זה ככה".
גלנט התייחס גם לסערה סביב המהפכה המשפטית והמתקפות בקואליציה, רמז לח"כ טלי גוטליב ואמר כי "בימים סוערים אלו, כאשר שמם של המוסד, צה"ל והשב"כ נישא לשווא, חשוב שנשנן היטב לעצמנו שהם כלי המגן המקנה חיים למדינת ישראל. עלינו להוקיר ולשאת על כפיים את לוחמי המוסד, המסכנים את חייהם יום אחר יום ונושאים בנטל קבלת ההחלטות".
הוא הוסיף כי בשעות מורכבות מוטלת עלינו החובה לזכור כי אחים אנחנו ואחדותנו היא תנאי לקיומנו. ללא כיבוד דעתו של האחר יתערער המכנה המשותף הרחב המאפשר לעם קטן הנאחז בציפורניו בלב סביבה עוינת להגן על עצמו להגן על עצמו. ובכל זאת, כאשר אני מתבונן כאן על פנים צרובות, הניסיון של רבים מהנוכחים, אני מתמלא תקווה. יודע כי רב המאחד על המפלג ורבים התומכים על המתנגדים. יחד נתגבר על המשברים ונצלח את הקשיים למען מדינת ישראל ועתיד כולנו".
ח"כ גוטליב תקפה את גלנט בתגובה לדבריו: "אני רק מזכירה לך שאתה חלק מהקואליציה וממשלת ימין. מאסתי שבכל נאום שלך דחוף לך לבוא בטענות לנבחרי ציבור ש'מעזים' להעביר ביקורת על ראשי המערכת. אגב, לא שמעתי אותך מתחלחל מדבריו של פרדו ומשטר האפרטהייד לדבריו באיו"ש. תרגיע". ח"כ גדעון סער (המחנה הממלכתי) מתח ביקורת על תגובתה. "טלי, מתפקידו של שר הביטחון להגן על המערכת שהוא עומד בראשה. רק בעולם האוטואימוני ההפוך שיצרתם זה נתפס כחריג", אמר.
7 צפייה בגלריה
יואב גלנט בהלוויתו של ראש המוסד לשעבר שבתי שביט
יואב גלנט בהלוויתו של ראש המוסד לשעבר שבתי שביט
שר הביטחון גלנט בהלוויה
(צילום: אביגיל עוזי)
7 צפייה בגלריה
הלוויתו של ראש המוסד לשעבר שבתי שביט
הלוויתו של ראש המוסד לשעבר שבתי שביט
ראש המוסד ברנע לצד האלמנה יעל
(צילום: אביגיל עוזי)
ראש המוסד לשעבר נחום אדמוני אמר בהלוויה: "רציתי שראשי המוסד יבואו מתוך הארגון, כל חמשת הסגנים היו מתוך הארגון במוסד. שבתי היה האחרון שהיה לצידי. הוא היה צעיר ממני ב-10 שנים, הכרתי אותו כראש יחידת קיסריה. בשנה שהוא שירת לצידי ראיתי את כישוריו, תכונותיו והיכולת שלו להיות ראש מוסד מצטיין. לא היה לי קל לשכנע את ראש הממשלה למנות אותו - הייתי צריך לשכנע את ראש הממשלה וזה לקח כמה חודשים אולי מסיבות פוליטיות שונות. בסוף ראש הממשלה קיבל את המלצתי ומינה אותו לראש המוסד. הוא היה ראש מוסד גדול וכזה נזכור אותו".
אהרל'ה שרף, חבר קרוב וגמלאי המוסד, אמר: "רבים דיברו על שבתי גיבור ישראל, איש מבצעי, איש של ערכים, מענטש. שבתי היה חבר דייקן, הוא יזם, איש של עוצמות, את אשר על ליבו אמר בפה מלא. כשהוא כעס, אז הוא כעס מכל הלב וכששבתי אהב זה היה מכל הלב. הוא היה חבר מכל הלב ואני אוהב אותו מכל הלב. הלב של שבתי עבד שעות אולי שעות נוספות מדי".

"חסרונו יהיה גדול לכולנו"

מיכל, בתו של שביט, מיררה בבכי ואמרה: "בשבילנו הוא אבא וסבא. עבורנו היה מעין 'קופסה שחורה', בא והולך. אחר כך, כשהתבגרנו, ראינו כמה הכלה ואהבה לאמא, לילדים לנכדים. ערכיו של אבא היו תמיד לצידו. ילדות עם אבא 'נפקד' השתנו עם השנים. אבא, אמרנו, היה מנהל, הוא היה מנטור ואהב את כולם. המשפחה הגדולה שכאן זו המשפחה שאבא רצה לראות, וכולנו מבינים כמה חסרונו יהיה גדול לכולנו".
הנכדים עמית ויהלי אמרו: "סבא שלנו לא היה יכול להיות בלי סבתא שלנו. אמר תמיד כמה התגעגע. סבא תמיד הקשיב שיש לנו ביטחון אבל כמו שלעצמו הוא לא נתן לנו לעולם הנחות. אמרת שאתה מרגיש שאתה מצליח דרך מעורבות להיות איתנו. אתה חלק בלתי נפרד ממה שעוד נוכל להיות, אתה סלע איתן עם לב גדול ואוהב. אנחנו בעיקר כך כך מתגעגעים סבא".
שביט היה עם רעייתו באיטליה כחלק מקבוצת ישראלים שטיילה באזור הר הגעש אתנה בסיציליה. הוא לקה בליבו בשלב מסוים ביום שלישי האחרון, ולאחר מאמצי החייאה הובהל לבית חולים מקומי, שם נקבע מותו. ארונו הובא לישראל אמש.
שביט נולד בישראל ב-1939. בצבא שירת בסיירת מטכ"ל מיד לאחר הקמתה. הוא היה בעל תואר ראשון במזרחנות מהאוניברסיטה העברית בירושלים ותואר שני במנהל ציבורי מאוניברסיטת הרווארד שבארצות הברית. שביט התגייס למוסד ב-1964 והחל את דרכו בארגון בתפקיד קצין איסוף של "הצומת" באיראן. בהמשך פעל גם בכורדיסטן ושירת בכמה תפקידים מבצעיים ובתפקידי פיקוד בכירים. בשנים 1986–1989 כיהן בתפקיד המשנה לראש המוסד דאז נחום אדמוני.
7 צפייה בגלריה
דוד ברנע ושבתי שביט
דוד ברנע ושבתי שביט
שבתי שביט וראש המוסד דוד ברנע, בשנה שעברה
(צילום: מוטי קמחי)
באתר המוסד צוין כי בתפקידו התאים שביט את מבנה ארגון המיון ופריסתו ואת תורות הלחימה שלו לשינויים ולאירועים ההיסטוריים החשובים שהתרחשו בעולם באותה העת. בתקופתו התרחב העיסוק המוסדי בזירה העיראקית ובזירה האיראנית בעקבות הפלישה של עיראק לכוויית ותחילת מאמצי הפיתוח הגרעיני באיראן. המוסד תחת הנהגתו של שביט עסק גם בהרחבת קשרים עם מדינות מזרח אירופה, סין ומדינות מזרח אסיה, ולצד זאת סייע בתהליך השלום עם ירדן.
שביט נהג להתבטא בשנים האחרונות בנושאים מדיניים וגם כתב טורי דעה, שכמה מהם פורסמו ב-ynet. ב-2015 הוא אמר במסיבת עיתונאים כי "נתניהו מסכן את ביטחון ישראל". שביט תקף אז במסיבת עיתונאים מיוחדת: "אחרי שקוטלגתי כמשיחי ובוגד לא אתנצל יותר. מר נתניהו, אתה ראש הפירמידה ולא יכול לזרוק אשמה על אחרים. לא אחרים אשמים בכישלון מול החמאס והאיום האיראני, אתה הפכת את ארה"ב לאויב. מנהיג הוא אדם שמוכן לשאת בעול האחריות האישית, במקום בסמכות".
ראש הממשלה בנימין נתניהו ספד לשביט קרוב ליממה אחרי מותו. "אני שולח תנחומים למשפחתו של שביט. למרות חילוקי הדעות העמוקים בינינו, תמיד הערכתי את שירותו החשוב ואת תרומתו למען ביטחון ישראל. יהי זכרו ברוך", כתב נתניהו.