1 צפייה בגלריה
דגל פלסטין מורד מבניין ליד הבורסה ברמת גן
דגל פלסטין מורד מבניין ליד הבורסה ברמת גן
ארכיון
(צילום:שאול גולן )
בסביבה פוליטית שבה כל המזכיר את התיבה "פתרון שתי המדינות" זוכה מיד בכל ביטויי הגנאי שהמילון העברי מכיל, החל בתואר "בוגד" וכלה ב"נאצי", הייתה הופעתו הרהוטה של ראש הממשלה יאיר לפיד באו"ם לא פחות מהתרסה נגד מסע הטרור המתנהל בישראל כנגד כל מי שמעז להביע תמיכה בפתרון זה, ומניסיון להחזיר את נושא הסכסוך הישראלי-פלסטיני למרכז הדיון הציבורי. במעשהו זה הפגין לפיד מנהיגות אמיתית משוחררת משיקול פוליטי כלשהו. אם להגדיר את תמציתו של הסכסוך, שלוש מילים עושות זאת: אדמה, אדם, דם.
אדמה היא מושא הסכסוך. מדובר בפיסת קרקע שהייתה שלנו וממנה גורשנו בחורבן בית שני. העם היהודי שרד מאז ועד הקמת מדינת ישראל ב-1948 גם ללא טריטוריה - ללמדך שבמקרה שלנו, האדמה איננה תנאי הכרחי לקיומנו כעם. אשר לגבולות ההבטחה האלוקית, ב"ברית בין הבתרים" נאמר: "ביום ההוא כרת אדוני את אברם ברית לאמור, לזרעך נתתי את הארץ הזאת, מנהר מצרים ועד הנהר הגדול נהר פרת". לא זכור לי שאי פעם נציג כלשהו של עם ישראל, חילוני או דתי, הציג לפורום בינלאומי כלשהו דרישה להכרה בריבונות יהודית על פיסת הקרקע שבין נהר פרת שבעיראק לנהר הנילוס שבמצרים, בנימוק שזו ההבטחה האלוקית שעם ישראל קיבל. המסקנה: סימון הגבול של מדינת היהודים פתוח לדיון.
כעת, אדם ודם. לדאבוננו, האדם הוא אזרחי ישראל היהודים, ודם הוא דם יהודי שנשפך מאז 1860 - ראשית הציונות המעשית - ועד לכתיבתן של שורות אלו, וזה שיישפך כל עוד הסכסוך מתקיים. מפריע לי שבין אבירי ארץ ישראל השלמה נמצאים כה רבים שלא מילאו ואינם ממלאים את חובותיהם האזרחיות הבסיסיות לביטחון המדינה ולעוצמתה. בהיותי אדם רציונלי, אני זקוק להוכחה אמפירית לנימוק שלפיו לימוד התורה הוא השומר על קיומו של עם ישראל - וכל עוד אין כזה, אני טוען שנוסחת עלות-תועלת של כספי המסים שאני משלם אינה מצדיקה את עלות חובשי הספסלים של בתי המדרש. וכשאני חושב על כל הכלים של בוגרי הישיבות ביציאתם לעולם האמיתי, אינני יכול שלא לבכות את חלקי שלי במימון החינוך שלהם.
שבתי שביטשבתי שביטצילום: מוטי קמחי
במשוואה אדם ודם, לא ניתן לחמוק מהשאלה המתבקשת: מי בעל ערך גבוה יותר: האדם או האדמה? בהינתן שהמחיר החד-ערכי להחזקה ב"כולה שלי" הוא דם, התשובה ברורה מאליה: ערך האדם גבוה מערך האדמה. ואין המדובר במשחק סכום אפס: בנוסחת הפתרון של שתי מדינות, הסכסוך האמיתי סובב על אחוזים בודדים בלבד של אדמה. בנוסף, התמ"ג הישראלי היום מתקרב ל-50 אלף שקל. יודעי ח"ן אומרים שכלכלת ישראל עם הסכם של שתי מדינות תקפוץ לתמ"ג של 80-75 אלף שקל, ואולי יותר.
אל לנו להשתכנע ממי שמספר לנו השכם וערב שישראל היא המעצמה החזקה ביותר במזרח התיכון, ובאותה נשימה מטיל עלינו אימה מפני חמאס, הג'יהאד האיסלאמי, הרשות הפלסטינית והמדינה הפלסטינית.
  • שבתי שביט הוא ראש המוסד לשעבר
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו opinions@ynet.co.il