בארה"ב נחשף לפנות בוקר (יום ג') כי הראפר האמריקני אמינם שלח מכתב אל ויווק רמסוואמי, הכוכב המפתיע של הפריימריז הרפובליקניים לנשיאות ארה"ב, ובו דרש ממנו לחדול מלהשתמש בשיריו בקמפיין הבחירות שלו. פנייתו של אמינם באה אחרי שרמסוואמי, יזם ביוטק מולטי-מיליונר ומעריץ גדול של דונלד טראמפ, תועד בין השאר מבצע את שירו Lose Yourself בעצרת בחירות שקיים החודש באייווה.

4 צפייה בגלריה
 ארה"ב בחירות 2024 פריימריז רפובליקניים ויווק רמסוואמי אמינם
 ארה"ב בחירות 2024 פריימריז רפובליקניים ויווק רמסוואמי אמינם
"ישאיר את מלאכת הראפ ל-Real Slim Shady". רמסוואמי ואמינם
(צילום: gettyimages, AP)
המכתב, שנחשף בצהובון "דיילי מייל", נושא את התאריך 23 באוגוסט, היום שבו נערך העימות הטלוויזיוני הראשון בין המועמדים הרפובליקניים לנשיאות. ארגון BMI, המגן על זכויות היוצרים של אומנים, מודיע בו לקמפיין של רמסוואמי כי הראפר ביקש מהארגון שלא להתיר עוד לאנשיו של המועמד להשתמש במוזיקה שלו בקמפיין הבחירות: "מעתה ואילך BMI תראה בכל ביצוע של יצירותיו של אמינם על-ידי הקמפיין 'ויוק 2024' הפרה של זכויות יוצרים", נכתב בהודעה.
זמן קצר אחרי פרסום הדברים הודיע הקמפיין של רמסוואמי כי הוא יציית לדרישה, והדוברת שלו טרישיה מקלפלין מסרה שהוא "ישאיר את מלאכת הראפ ל-The Real Slim Shady" – ברפרור לשירו הידוע של אמינם. ברשת X (לשעבר טוויטר) צייץ רמסוואמי עצמו ציטוטים מהשיר, תייג את אמינם – והוסיף סמיילי צוחק: "Will The REAL Slim Shady Please Stand Up? He didn’t just say what I think he did, did he?".
הציוץ של רמסוואמי, עם תיוג של אמינם:

רמסוואמי, איש עסקים חסר כל ניסיון פוליטי קודם, הפך בשבועות האחרונים לכוכב העולה של הפריימריז הרפובליקניים, אחרי שבזכות שורה של הופעות סוחפות באירועי בחירות העפיל למקום השלישי בסקרים, ובחלק מהמדינות שיצביעו בפריימריז אף למקום השני. הוא עדיין נמצא במרחק עצום מהמועמד המוביל, הנשיא לשעבר טראמפ, שמשייט לניצחון בטוח עם תמיכה של כ-53% מהמצביעים (לפי ממוצע הסקרים הארציים של Real Clear Politics), אבל הוא הולך ומתקרב אל מושל פלורידה רון דסנטיס, שניצב במקום השני עם כ-13% בלבד. רמסוואמי נתמך לפי הסקרים על-ידי כ-7.5% מהמצביעים הרפובליקנים.
רמסוואמי, יזם ביוטק בן 38, הוא כבר כעת האדם הצעיר אי-פעם שהפך למועמד בכיר בפריימריז של המפלגה לנשיאות. הוא נחשב לנואם מצוין, מתגאה בעובדה שהוא אינו נזקק לטלפרומפטר, ומרבה להציג את סיפור חייו כעדות לכך שארה"ב היא ארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות. רמסוואמי נולד באוהיו להורים שהיגרו מהודו, ובבגרותו השלים תואר בביולוגיה באוניברסיטת הרווארד ולאחר מכן תואר במשפטים באוניברסיטת ייל.
4 צפייה בגלריה
ויווק רמסוואמי וניקי היילי, בעימות הרפובליקני הראשון
ויווק רמסוואמי וניקי היילי, בעימות הרפובליקני הראשון
רמסוואמי עם השגרירה באו"ם לשעבר היילי בעימות. אמרה לו: "אין לך שום ניסיון, ורואים את זה"
(צילום: GETTY IMAGES NORTH AMERICA)
את הונו עשה רמסוואמי מחברת הביוטק שהקים, ולפרסום זכה גם בזכות ספרים שכתב, בין השאר נגד תרבות ה-Woke (מילה שבה משתמשים רפובליקנים אולטרה-שמרנים ככינוי גנאי לפרוגרסיבים). ספריו זימנו לו ראיונות וחשיפה בחוגים שמרניים ובגופי תקשורת כמו "פוקס ניוז". ההתעניינות הרפובליקנית ברמסוואמי גברה לאחרונה עד כדי כך שבקרב תומכי טראמפ יש מי שמקווים שהכוכב העולה יסכים לרוץ בבחירות בשנה הבאה כסגנו.
רמסוואמי הוא מעריץ של אמינם כבר שנים רבות, ובימיו באוניברסיטה אף ביצע שירי ראפ תחת שם הבמה Da Vek. בריאיון שהעניק החודש ל"ניו יורק טיימס" סיפר כי בצעירותו הזדהה עם תדמית האנדרדוג שהציג אמינם בשיריו, "כזו של אדם שלאנשים יש ציפיות נמוכות ממנו".

צחק על עצמו בעימות: מה שם המשפחה הזה?

לעימות הטלוויזיוני בשבוע שעבר הגיע רמסוואמי נינוח, אחרי שהודיע מראש כי יעביר את השעות שלפניו במשחק טניס ובבילוי בחיק המשפחה, ובמהלך האירוע הוא גנב את ההצגה, כששאר המועמדים מיקדו בו את התקפותיהם כדי לעצור את הנסיקה שלו. סגן הנשיא לשעבר מייק פנס, מבכירי המתמודדים בפרייריז, אמר עליו למשל: "זה לא הזמן להכשרה תוך כדי עבודה. אנחנו לא צריכים להביא טירון. אנחנו לא צריכים להביא אנשים בלי ניסיון". מושל ניו ג'רזי לשעבר כריס כריסטי הציג אותו בלעג כמי שמדבר בסיסמאות: "כבר שבעתי הלילה מלשמוע בחור שנשמע כמו ChatGPT", אמר, וכינה אותו "חובבן".
רמסוואמי הצטלם בטניס בלי חולצה, והיה מי שדאג לפרסם את זה:

רמסוואמי, שלא רק לא רץ מעולם לתפקיד ציבורי אלא גם לא הצביע בשום מערכת בחירות בשנים 2020-2024, היה ללא ספק הדמות הבולטת ביותר בעימות, והוא נעזר בעובדה שהודות למעמדו בסקרים הוא הוצב במרכז הבמה. משם הוא הפגין דומיננטיות, הרבה לחייך, ונראה כמי שנהנה מאוד מהאירוע. הוא זכה שוב ושוב למחיאות כפיים ותשואות מהקהל, ולאורך כל העימות הקפיד להציג את עצמו כאאוטסיידר, ואת יריביו כמי שמשתייכים לממסד הפוליטי הישן והמאוס: "אני האדם היחיד על הבמה כאן שלא קנו אותו או שילמו לו", אמר, והציג את המתמודדים האחרים כ"בובות" של שדולות פוליטיות.
4 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ עצרת בחירות דרום קרוליינה ארה"ב
דונלד טראמפ עצרת בחירות דרום קרוליינה ארה"ב
רמסוואמי אמר עליו: "הנשיא הטוב ביותר של המאה ה-21". טראמפ
(צילום: רויטרס, Sam Wolfe)
תוך כדי העימות ניסה רמסוואמי להציג פן אישי, וסיפר על המעבר של הוריו העניים לארה"ב ועל החברוֹת בשווי מיליארדי דולרים שהצליח לייסד. בתחילת דבריו דאג גם לצחוק על עצמו: "תרשו לי רק להתייחס לשאלה שכולם בבית חושבים עליה הלילה – מי לעזאזל הבחור הרזה הזה עם שם המשפחה המצחיק?". אל מול התשובות המתחמקות-לא-פעם שניפקו המועמדים האחרים בנוגע לטראמפ ומעשיו, רמסוואמי הפגין נאמנות חד-משמעית לנשיא לשעבר, ואמר כי אם טראמפ יורשע והוא עצמו ייבחר לנשיא, הוא ישמח להעניק לו חנינה. "בואו נאמר את האמת", הצהיר, "הנשיא טראמפ היה לדעתי הנשיא הטוב ביותר של המאה ה-21. זו עובדה".

"האפיפיור זלנסקי" והסיוע לישראל

במהלך העימות קיבע עצמו רמסוואמי כמתנגד החריף ביותר להמשך הסיוע האמריקני לאוקראינה, והשווה את העברת הכספים והציוד הצבאי לקייב להתערבויות הכושלות של צבא ארה"ב בעיראק ובווייטנאם: "המציאות היום היא שאוקראינה לא אמורה לקבל עדיפות מארה"ב", אמר. "אני חושב שזה אסון שאנחנו מגינים מפני פלישה על הגבולות של מישהו אחר, כשאנחנו צריכים להשתמש באותם משאבים צבאיים כדי למנוע פלישה דרך הגבול הדרומי שלנו כאן בארה"ב".
4 צפייה בגלריה
ויווק רמסוואמי ורון דסנטיס בעימות הרפובליקני הראשון
ויווק רמסוואמי ורון דסנטיס בעימות הרפובליקני הראשון
רמסוואמי במרכז הבמה עם דסנטיס. הפער ביניהם - כבר פחות מ-6%
(צילום: AP)
על האמירה הזו זכה לתשואות מהקהל, ובהמשך תקף את כריסטי ופנס על שנפגשו עם נשיא אוקראינה זלנסקי: "אני מוצא את זה פוגעני שיש לנו על הבמה פוליטיקאים מקצועיים שעולים לרגל לקייב לאפיפיור שלהם זלנסקי ולא למקומות שזקוקים לסיוע בארה"ב". המועמדת ניקי היילי, שגרירת ארה"ב באו"ם לשעבר, השיבה לרמסוואמי בעניין אוקראינה: "אין לך שום ניסיון בתחום מדיניות החוץ, ורואים את זה".
במהלך העימות ניפק רמסוואמי הצהרה חריגה בנוגע לישראל, כשאמר כי יש לקצץ דרמטית את הסיוע הקבוע שארה"ב מעניקה לה. אף שרמסוואמי מדגיש כי הוא תומך ישראל ומכיר במערכת היחסים המיוחדת של וושינגטון איתה, הוא הסביר כי לדעתו ארה"ב אינה צריכה להתחייב לשום מדינה אחרת מלבד עצמה. לצד זה שב והדגיש את רצונו להמשיך לקדם הסכמי שלום בין ישראל למדינות ערב שלא בכפוף להסדר עם הפלסטינים, כהמשך להסכמי אברהם.